Vi har mange forskjellige typer sukker og søtningsmiddel i butikken, og jeg lurer på hva jeg skal velge?
Splena? Sukrin? Fedon fruktose? evt andre?
For meg som har dårlig råd håper jeg jo at det billigste er det beste.. da er det isåfall fedon hvor det koster rundt 70kr kiloen i forhold til sukrin som er på 120kr..
Fruktose påvirker jo blodsukkeret, men ikke fullt så mye som vanlig sukker, fruktose er jo en av de to bestanddelene i vanlig sukker vel. Jeg bruker sukrin, synes sukker-varianten er god i små doser, men sukrinmelisen er ikke god. :nei:
Noen som reagerer på sukrin? Jeg får en ekkel følelse etter inntak av sukralose og stevia. Lurer på om jeg skal teste sukrin, fordi natreen har jeg dårlig samvittighet av å bruke.
Fedon hadde en eller annen artikkel i går som forsvarte bruken av fruktose som forklarte at fruktose ikke reagerer sånn som folk tror i kroppen. Den artikkelen forhindret ikke forskningen som viser at kreftceller vokser av fruktose ;). Fruktose har også en høyere gi enn sukker.
Spørs hva du mener med ekkel følelse. Jeg reagerer på absolutt alt av søtt, har ennå ikke funnet noe søtstoff som ikke gjør magen min oppblåst. Og ekkel følelse er akkurat sånn jeg vil beskrive det. Litt oppblåst, og ekkel følelse. Reagerer ikke voldsomt på noe, bare litt på alt. Og da mener jeg stevia, sukrin, splenda, xylitol (ja, vet at det ikke er helt lavkarbo heller, men det er også kunstig søtning som jeg reagerer på) og natreen. Det var det jeg kom på nå, hvertfall. Aspartam reagerer jeg kanskje ikke så veldig på, men har ikke prøvd det noe særlig, og vil helst ikke gjøre det heller.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.