Jeg har jo selvfølgelig lest at svimmelheten jeg opplever er helt vanlig når man er i ketose de første ukene, men hva er grunnen til dette? Hva er prosessen som gjør det i kroppen?
Og hvordan fungerer dere i hverdagen når det er som verst? Jeg er helt nede og hver gang jeg reiser meg suser det, og jeg føler meg rett og slett "syk". Kan man gjøre noe for å forbedre dette, eller må man bare la det gå sin gang? Dette er årsaken til at jeg "falt" av lasset sist dessverre, svimmelheten ble for ille for meg - samboeren min minnet meg på det tidligere i dag. :rolleyes:
Hei,
I hvilken ende av lavkarbo skalaen hører du hjemme…?
Overgangen fra høykarbo til ketose er i alle fall en krevende prosess for kroppen og noen kropper trenger faktisk opp til 4 uker for å oppnå opptimal fettforbrenning. De aller fleste føler noe ubehag i ett par dager men de aller fleste så går ubehaget over i løpet av ett par uker og for noen ytterst få varer det litt lenger. …men mer detaljert enn det kan jeg ikke. Det du kanskje bør sjekke ut er om du får du i deg nok fett og drikker du nok vann i løpet av dagen. Jeg blir heldigvis aldri svimmel men får en vannvittig hodepine i 24 timer når jeg går inn i ketose.
Takk for svar. Hodepinen min ser ut til å endelig ha gått over. Jeg er i Ketolyse-enden av lavkarbo, og ligger på rundt 20 gram karb per dag bare +/-. Jeg får i meg nok fett, og tror jeg får i meg bra med vann og væske også.
Dersom det mest er i det du reiser deg opp du svimler, lider du av det som kalles hydrostatisk blodtrykksfall!
Regulerings- dingsen i øret rekker ikke stabilisere blodtrykket fordi du reiser deg for fort!
Etter flere nesten besvimelser i ungdommen har jeg vent meg til å holde inn magemusklene hver gang jeg reiser meg opp etter å ha sittet en stund. Da daler ikke blodet ned i tærne og du slipper den ekle, svimle, nesten- besvimelsesfølelsen!:)
Nok salt i maten, nok drikke og en sjekk av blodtrykket(liggende, sittende og nyoppreist) neste gang du er hos legen anbefales!:)
Jeg har høyt blodtrykk, så lavt blodtrykk er det ikke, og det er konstant svimmelhet dessverre. Lavt blodtrykk i sammenheng med når jeg reiser meg hadde jeg når jeg var yngre, og det var forsåvidt greit nok, man finner måter å unngå det. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.