< Tilbake til oversikten

Hvor mye fett skal man ha?

Sorgfri sa for siden:

Hei!

Jeg prøver nå lavkarbo for første gang, men jeg blir så fort sulten igjen etter å ha spist. Har lest at det kan være fordi jeg får i meg for lite fett, men hvor mye skal man ha? Finnes det noen regel å gå ut fra her?

I dag f.eks. spiste jeg til lunsj omelett laget av egg, fløte, gressløk, salt og pepper, med kokt skinke og ost, stekt i smør. Pluss en del salat, agurk og et par minitomater. Vann til drikke. 3 timer etterpå er jeg kjempesulten igjen. Og det er lenge til middag...noen tips?

Takknemlig for alle svar. :)

Kitt sa for siden:

Bacon i omeletten i stede for mager skinke?

Ellers sies det at så pass mye som 75% av energien skal komme fra fett! 100- 150g eller noe sånt!
Bare å begynne å regne. 1g fett er 9 kcal, 1g protein= 4kcal og 1g karber= 4kcal!

Ellers er det vanlig å være sulten i starten! Kroppen må venne seg til det nye kostholdet og ber om påfyll litt ofte! Det gir seg etter hvert!:)

Nerthus sa for siden:

Jeg spiser sikkert 5 ganger om dagen :) Var veldig sulten de første dagene men som Kitt sier - det går over :)

Tulipa sa for siden:

Sulten din og behov for mengder med mat gir seg snart. Jeg har vært på kuren i litt mer enn 3 uker, og jeg har ikke behov for mer enn 3 måltider hver dag nå. Tidligere, før lavkarbo, ble jeg skrubbsulten når det var gått 3-4 timer siden mat, kjente blodsukkeret var superlavt og konsentrasjonen ikke tilstede i det hele tatt. Alt dette ubehaget er borte, og jeg stortrives med det! Er takknemlig for at jeg er glad i bacon, spiste det kun av og til på hotell før, det er jo så fett! :D

Stå på litt til, det kommer!

Sorgfri sa for siden:

Tusen takk for svar, begynte å føle meg litt oppgitt her. Leser jo at man ikke skal bli så fort sulten på lavkarbo, godt å høre at det er vanlig i starten. :)

Skal prøve å spise litt mer bacon, det er godt!

Men ellers, pleier dere å tilsette ekstra smør eller noe til maten for å få opp fettinnholdet da? Hvis det skal opp i 75% er det jo litt?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.