Nå er det veldig varmt her, så svettingen kan man muligens se bort fra, men etter at jeg begynte med lavkarbo for ca. 4-5 dager siden, har jeg hatt forferdelig hjertebank, og jeg kan kjenne hjertet slå ganske så hardt. Pulsen min er også overraskende høy, rundt 80-90 hvilepuls av og til. Er dette normalt ved lavkarbo (jeg har ikke valgt en filosofi enda), og er det evt. noe som kan hjelpe på? Jeg har allerede gått ned 2 kg (sikker vann), så jeg er så fornøyd, og har masse til å gå ned. :)
Er lavkarbo forresten noe man gå på enda man er syk, dvs. virus, osv? Eller skal man da helst unngå dette?
Er spent på svaret her, har hatt noen tilløp av hjertebak eller følelse av at hjertet løper løpsk. Svettinga vet jeg er vanlig da kroppen skrur opp temperaturen, hehe. Har aldri svettet så mye på trening som jeg gjør nå :P
Å gå fra å fore kroppen med raske karber til et lavkarbo kosthold kan være arbeidssomt for kroppen.
Normale "bivirkninger" er hodepine,svimmelhet, slapphet, rastløshet i hele kroppen, og så hjertebank og svette.
Når det gjelder hjertebanken anbefaler jeg å ta magnesium :)
Særlig magnesium, men også kalium og kalsium- tilskudd hjelper på hjertebank og høy puls!
Virus og bakterier elsker sukker, så det er helt fint å holde seg til lavkarbo selv om man blir syk!
MEN, det er også viktig å få i seg næring, så man må se litt på hvert tilfelle! Har man omgangssyke og alt man får ned er litt eplemost og banan, ja så spiser man litt av det da!
(Sykepleieren i meg er ikke alltid helt enig med lavkarbo- meg:p;):o)
Da har jeg visst vært så heldig at jeg har fått "alle" bivirkningene da, som vanlig. :) Pleier det å ta lange stunden før kroppen vender seg til det nye kostholdet? Holder det med å ta vanlig multivitamin, eller må det sterkere skyts til?
Jeg har vært i ketose nå siden søndag/mandag. Hodepinen har sluppet, men jeg merker fremdeles svimmelhet viss jeg reiser meg brått. Og kroppen er tung ennå, men det går seg til.
Tusen takk for svar, da får vi satse på at det går seg til. Jeg har også litt "voksesmerter" føles det ut som i beina, men dette er vel kanskje også kostholdet. Da prøver jeg å bestille magnesium fra ketolyse.no - Jeg er forsåvidt ikke sikker på om jeg har gått så langt ned på karboen at jeg er i ketolyse, men vitaminene kan vel allikvel brukes vil jeg anta. :)
Er det noen fare ved å ta for mye magnesium? Jeg tar 300 mg hver dag, men kan kanskje øke da jeg er veldig plaget med hjertebank. Kjennes ut som det er et fotballag der inne....
Gubben tok 1800mg her et døgn han hadde så innmarie leggkramper! Krampene forsvant, de, men neste dag holdt han seg i nærheten av et toalett!:p
Jeg har tatt 600mg hver kveld i hvert fall 18 måneder og har ingen bivirkninger i det hele tatt.
Kanskje du skulle øke til 600mg 3-4 uker for å sjekke om det har noen effekt. Blir det bedre, men ikke bra, kan du legge til minste dose kalium og kalsium!
Blodprøvene jeg tok hoslegen viste at jeg har FOR mye magnesium i blodet, men han sa i samme farta at det er ikke noe farlig med det.
Og så er jeg enig med Kitt.. Lavkarbo fører til økt utskillelse av vann OG salter, og da kan det være lurt å ta litt kalium og kalsium i tillet til magnesiumen.. Dvs det du får ved å ta ketolysetabelettene..
Da blir det Farris. :) Jeg har forferdelig vondt i hodet nå, og antar at det sikkert kommer av kostholdet og at jeg kanskje faktisk er i ketose...Jeg får nok begynne å telle litt ordentlig karbohydrater for å ha bedre kontroll. :)
Jeg startet opp med Ketolyse nå i august, og kan skrive under på dette med svetting..
Men jeg er ikke helt enig i dette med Kalium. For lite eller mye Kalium er jo skadelig, og bør vel helst sjekkes ved en blodprøve før man putter i seg mer ??!! (Jeg er også sykepleier:p)
Kan hende andre mener noe annet enn meg.. Men å ta en blodprøve er jo en billig forsikring!
Det er ca 500 mg kalium daglig dose i ketolysetabelettene. Så jeg regner med at ketolyselegen har registrert at man taper kalium også under ketolysekuren.
Men heeelt enig i at man bør ta en elektrolyttsjekk!
Da jeg startet opp på lavkarbo, gikk jeg rett på strikt med en gang. De første ti dagene da kroppen ble "avsukret" var jævlig: Hjertebank, svettetokter, tåkesyn, hodepine, hukommelsessvikt, store smerter i lår og overarmer og mindre enn null energi. Det var helt forferdelig, men jeg valgte å stå løpet ut, istedet for å trappe ned forsiktig, det gir ikke sånne problemer.
PS: Vær forsiktig med magnesium. Overdosering kan også gi kramper, så å ta det forebyggende kan altså gi samme resultat som mangler. Jeg har forøvrig gått på lavkarbo et år nå, uten problemer med noe som helst mangler.
Gikk "startsymptomene" dine over etter 10 dager ca? Nå sitter jeg i skrivende stund etter å ha skremt livet av samboeren min da det så ut som at jeg fikk hjerteinfarkt nesten fordi hjertet mitt hoppet og raste av gårde - Helt forferdelig!! Jeg ble rett og slett livredd selv også.:eek:
De gikk over litt etter litt, fra 7 - 10 dager. Hjertebank er faktisk veldig vanlig i overgangsfasen, det KAN være at hjertet begynner å "hoste" vekk gammel skitt, som proteinrester og sukker. Når ketonene kommer for fullt, begynner de å rense vekk gammelt "skrap" som ligger i cellene og forgifter dem faktisk. Da kan det være som å blåse liv i en gammel moter, den hoster og rister mens den spyr ut røyk. Hjertet blir - på en diett der kroppen produserer ketoner - langt mer følsomt, noe som kjennetegner et friskt hjerte. Jeg løper mye, og før stoppet pulsmåleren på max 192. Det var det maksimale antall hjertet klarte å slå i løpet av en minutt. Nå er jeg oppe i 242, godt over 20 slag mer enn det som legene sier et hjerte kan klare... Ketoner og fett gjør at hjertet blir ekstremt sterkt og følsomt, fordi det er designet for å gå på fett. Noen har funnet ut at de ble kvitt hjertebanken ved å gå på litt mer karbo om dagen, sånn som 20 gram ekstra (50 pr dg). Individuelt. Jeg synes du skal teste det ut. Men farlig er det ikke, selv om det er ubehaglig.
Alle av de symptomene begynte jeg med i det andre uken av ketose - nå til mandag er set 6 uker siden jeg begynte og jeg har alle enda. Smertene i overarmene og hoftene, migren og manglende energi er det verste. Så ille at jeg klarer ikke å gå på jobb. Hvor lenge må jeg regne med at det blir sånn? Jeg tar alle ketolyse tablettene, + 2 omega 3 og vit C. Vann var jeg veldig flink med å begynne med men sliter i de siste - sjelden mer enn 1 lt til dagen. Men kan ikke tro alle problemene kommer fra for lite vann...noe råd her? Jeg har lest boken også..men syns at boken gir god råd så lenge alt går som det skal...
Du, dette er IKKE sånn som det skal være. Kan ikke du liste opp hva du spiser i løpet av en dag? 7 - 10 dager er liksom en slags "max grense", der de fleste symptomer gir seg. 6 uker er waaaaaay to long. Her må det være noe med kosten din som ikke stemmer.
Beklager om jeg er gledesdreper her nå, men du skal komme deg til legen å få tatt et blodtrykk. Antagelig er det bare som det sies her, en overgang fra høykarbo til lavkarbo, men det KAN være symptomer på noe annet. Og du tar ikke sjanser med hjertet eller hjernen! Hjertet banker ikke fortere for å rense opp noe som helst, det er ikke hjertets jobb.
Hvis det var meg den var siktet til, så har jeg allerede vært hos legen. Blodtrykket er relativt normalt, litt høyt, men det er ganske sikkert "legeblodtrykket" mitt. Jeg har også tatt blodsukker, blodprosent, jern, stoffskifte også - sikkert noe annet også, men det husker jeg ikke i farta. :)
Det var jo deg jeg siktet til, ja:) Leste ikke gjennom alle trådene - bare skummet. Hvis du allerede har vært hos legen - topp. Ingenting er bedre. Tenkte også på kaliumnivå.
Det er jeg ikke sikker på. Legen virket lite interessert egentlig. Jeg har prøvd å ta kontakt for å få vite nøyaktig hva de tok, men jeg venter fremdeles....
Jeg vurderer å dra til Fedonklinikken og få en skikkelig sjekk, men jeg følger jo ketolyse, så det blir jo litt selvmotsigende, men der vet jeg at de sjekker vitamin og mineral-status ganske godt i følge nettsiden.
Det er ikke noe problem å gå til Fedonklinikken selv om du følger ketolysekuren. Ketolyse er jo bare et annet navn på ketogent kosthold. Jeg ble selv satt på ketogent kosthold hos Fedonklinikken.
Vil absolutt anbefale deg å oppsøke en lege som er god på lavkarbo og da er jo Fedonklinikken absolutt en av disse. Min fastlege overså skyhøyt c-peptid nivå hos meg, og påstod at jeg ikke hadde noe problemer. Å legge på seg 18 kilo på et år og få føling opplevde jeg absolutt som et problem. Fikk da utrolig god hjelp hos Fedon med ketogen kost.
Hadde jeg vært deg, og med mulighet for å dra til fedon-klinikken, hadde jeg gjort det. Selv så er jeg på den åttende uke nå, med samme symptomer som du. Så i går var jeg til legen og krevde full sjekk av alt. Det finnes ikke gøy å aldri ha overskudd til noe, og energien min er vekk. POFF- så var den borte. Jeg har heldigvis en hyggelig lege, så fikk tappa litt blod, og skal ha dobbeltime neste gang. Håper det er noe så enkelt som vitaminmangel etc.
Håper du finner ut hva det er med deg, og at dagene blir bedre.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.