< Tilbake til oversikten

Sukkersug ...

Fancy sa for siden:

Søtemilde. Jeg tror jeg skal klare å rive av alle panelveggene i hele stua snart. Jeg har så forferdelig lyst på noe søtt! Sukker, godteri, brus, uansett!
Jeg føler meg bra teit, 3 dagen på lavkarbo (eller TKD = telle karbo dietten, som jeg kaller det)

Hjelper heller ikke å se i godteskapet, der ble alt pakket vekk når jeg begynte på dette, å jeg rakk ikke fullføre min pose med smågodt. I går på maxi, hadde de 10,- tilbud på bonbon godteri. Jeg er sikker på verden VET jeg er på denne dietten, å skal gjøre det et sant H***** for meg...

Å jeg knekker snart. Når går dette ekstreme sukkersuget over? :( :(

Cherry sa for siden:

Drikk mer vann, spis noe fett. Det går over. Hold ut.

Gerd sa for siden:

Vet akkurat hvordan det er :ja:

Det går over, helt sant :)

Spis litt mat.. ost, skinke, egg, bacon.. Noe fett noe.. Drikk vann...
Avled deg selv med en gåtur, ring ei venninne osv. Fyll vaskebøtta og vask en vegg (det er det jeg hadde gjort ;))

Det er topplokket, hormoner som prøver å få deg til å knekke.

Bit tenna sammen og vis hvem som er sjefen :heia: :heia:

Fancy sa for siden:

Jeg drikker så mye vann jeg gulper når jeg reiser meg opp.
Det er begrenset hvor mye fett jeg klarer spise uten å bli kvalm..

Får vel bare holde ut.

Kula sa for siden:

...også setter du på "Eye of the Tiger" med Survivor, mens du messer "C´mon, give it to me" for deg selv :-)

Fancy sa for siden:

Det er enda verre å gå i butikken! Vi bruker seriøst 3 ganger lengre tid for å lese på alt vi kjøper :p Hjelpes.

fiffi sa for siden:

Velkommen til et bedre liv :). Hold ut, for alt blir snart såre vel..:D

Fancy sa for siden:

Takk for det :)

Fin hund du hadde :D

Nicpins sa for siden:

Hold ut, du er på avrusning! Jeg jobbet med rehab (av narkomane) da jeg startet opp på lavkarbo, og ble skikkelig satt ut av at jeg hadde samme abstinensene som dem. Sukker og karbo er kraftige "rusmidler" faktisk, og det er ikke hyggelig de første dagene når dritten skal ut av kroppen. :o

Det blir bedre etter max 5-6 dager. Sørg for at du drikker nok vann og spiser nok kjøtt/fisk/fett. :)

Megvel sa for siden:

Ha masse "jamat" i kjøleskapet! Ferdigkokte egg, majones. Husk at du ikke skal sulte! Trøkker du i deg to egg med masse majones skal det godt gjøres at det ikke går over. I begynnelsen er det lov å spise masse masse jamat!

Fancy sa for siden:

Så det blir verre alltså? :p

Jeg spiser og drikker som en helt!! Samtidig er jeg jevnt, behagelig mett hele tiden. Så på et punkt blir jeg kvalm..

Men sukkersuget dempes alikvel ikke, uansett hva jeg spiser. Jeg spiste en skyr yougert isted, med jorbær/granateple, har aldri slukt en yougert så fort før, jeg hadde yougert på øret når jeg var ferdig.

jvb sa for siden:

Å fore søtsuget, enten det er med Skyr eller Bonbons, er det verste du kan gjøre.

Det er hodet ditt som kødder med deg, men jeg vet hvor villt det er når det står på: det var mye enklere å slutte å røyke.

Gå deg en tur! (ikke ta med penger;))

Hamster59 sa for siden:

I begynnelsen "unte" jeg meg litt utskeielser. Hadde 1 pose med m og tok 1-2 de dagene jeg hadde lyst på litt. Det gikk over, posen varte og varte og ble til slutt kasta. Jeg hadde også en pose potetgull, og jeg tok bittelitt noen ganger, men nå kan jeg godt la det være. (Dette ligger 2-3 mnd tilbake i tid.) Jeg har spist litt is noen (få) ganger, men tar da en liten porsjon. Men i det daglige kostholdet er jeg ganske streng mot meg selv. Er litt spent i helga, skal på et arrangement, og der vanker det god mat. Regner med det er noe jeg kan spise uten å skeie for mye ut. :-)

Fancy sa for siden:

Jeg har det problemet med at jeg aldri har eid en mellomting :(
Skal jeg bare spise "litt" ender jeg opp med å spise absolutt alt!
Det er alt, eller ingenting :p

Megvel sa for siden:

Muttern er litt sånn at hun er kjempesulten (ikke på lavkarbo da) og hun har, siden andre uken på ketolyse, vært mett for første gang i livet. Og gått ned 17 kg...

Fancy sa for siden:

17 KG på 2 uker??? :eek::eek::eek:

Megvel sa for siden:

HÆHÆHÆHÆHÆ nei...
På et halvt år. Og hun går stadig ned. Og er METT!

Fancy sa for siden:

skylder på at sukkermangelen gjør at jeg ikke henger helt med :p

Jorkla sa for siden:

Når jeg er så sukkehungrig som du beskriver nå pleier jeg å erstatte ett av dagens måltid med 1dl kremfløte og noen bringebær... Det hjelper meg, men vet ikke om det hjelper deg. Da blir jeg kvitt min sukker"syke" ganske lenge.. Jeg vet at mange her inne mener at det er å opprettholde sukker"syken" (det ordet likte jeg) men det funker for min del...

Uansett MASSE lykke til.. Du klarer det LETT så lenge du er motivert..:D:D:D

Nicpins sa for siden:

Signerer! :ja:

Og å fore søtsuget med yoghurt med fruktsmak er :realmad: FYSJ!!! ( :D ) Dette er noe av det verste du kan gjøre, da bare forlenger du pinen og det tar enda lenger tid...dessverre. Avrusning er aldri artig. Kroppene våre har blitt foret med sukker helt siden vi var små, det er jo pinadø til og med sukker i barnemat! Huff!!!
:o

Fancy sa for siden:

men skal det aldri bli lov å spise sukker igjen...?

Megvel sa for siden:

På samme måte som gjorde at du ble for stor? Kanskje det ikke er lurt å ha det som hverdagskost, iallefall?

Fancy sa for siden:

Nei, så klart ikke. Jeg tenker mer, skal det aldri vært lov å unne seg noe godt? uten at det må telles karbohydrater?

Jeg kjenner jeg er litt småhysterisk :p

ada-emilie sa for siden:

Etterhvert kan du innføre matvarer med naturlig søt smak, som bær, hele korn, nøtter, bønner og frukt. Det er slik søtsmak vi fra naturens side skal kunne leve med, ikke den intense farinsmaken.Egentlig smaker all mat søtt om man kjenner etter.Jeg var avhengig av epler, men synes rå squash erstatter smaken og konsistensen bra. Når jeg skulle innføre epler i kostholdet fant jeg ut at jeg var intolerant ved at jeg fikk diare av det. Oppdaget en annen ffrukt med halvparten så mye karbohydrater, nemlig grapefrukt. Det er frukten i mitt liv nå. E'n til kvelds med ost. Nam.

Megvel sa for siden:

Og, i Lindbergh (som ofte mange bruker for vedlikehold) så er det obligatorisk å SMAKE (ikke spise hele kaka) når man IBLANT har kjempelyst på noe "syndig". Om man ikke gjør det så blir man istedenfor å faktisk spise hele kaka.

Nicpins sa for siden:

Humrer godt i skjegget (som jeg jo ikke har :D ) og kjenner meg igjen. Akkurat sånn som du beskriver det er det jo å være "nybegynner" i lavkarbofaget. Etterhvert blir det en livsstil, og man tenker på andre ting og andre matvarer når man tenker at man skal unne seg "noe godt". Det går automatisk det, etter at du har blitt "avruset" fra sukker så tenker du ikke sånn på det lenger. Men ja, det føles litt sånn hysterisk nå når du står midt oppi det. De fleste her inne har sagt at "jeg kommer ALDRI til å klare meg uten ditt og datt resten av livet"... -men så blir man frisk fra karboavhengigheten, hjernen tenker klarere uten å være i sukkertåka og man skjønner ikke lenger hva som egentlig var problemet den gangen. ;)

For å bryte ned sukker i kroppen så produseres det insulin. Insulin er et kjempekraftig hormon, som fører til fettlagring. Og vi damer vet jo at hormonkødd er omtrent det verste som er, ikke sant? JA, man tenker klarere og er mer rasjonell når man ikke er påvirket av hormoner. Sånn er det bare. Selv har jeg eksperimentert med div. IQ-tester fra Harvard og Yale på nett, og funnet ut at jeg scorer ca 20 poeng dårligere på samme test etter en neve med sjokolade og smågodt. 20 poeng forskjell i IQ utgjør forskjellen mellom normal og tilbakestående, det. Med sjokolade og smågodt innabords så burde jeg egentlig bodd i verna bolig... :p

Fancy sa for siden:

Det som skal dempe sukkersug, sant?

Photobscura sa for siden:

Jepp! Verdt et forsøk!

Jorkla sa for siden:

Skulle ønske det var noe som het vintilskudd.. Ehh.. Vent! Det er det, den står å venter på meg.. :D:D:D

God Helg

blåbær sa for siden:

Hehe, nå lo jeg godt :) God helg, ja!

Titania sa for siden:

Bitre matvarer stopper iblant søtsuget hos meg.
Hmm tror jeg er skrudd litt rart sammen.;)

Sukkerfri sa for siden:

Jeg husker den helgen jeg la om kostholdet og hvor tøft det var. Abstinenser så det holdt.. Vondt i hodet, kvalm, klarte ikke å konsentrere meg på noen ting, sov mye for jeg var kjempesliten.. Nå var jeg så heldig at jeg var på kurs om sukkeravhengighet, vi var flere som hadde det på samme måte og vi fikk masse info om hvordan kroppen reagerer på sukker, biokjemi og hele pakka. Det hjalp - for jeg hadde jo klare formeninger om at jeg ikke ville tilbake til der jeg hadde vært.. Det værste gikk over på tre dager men den store sorgen over aldri å kunne spise sjokolade eller drikke brus igjen satt i lenge. Jeg fikk satt opp en matplan av en ernæringsfysiolog i Sverige som også kan avhengighet og da fikk jeg i meg rett mengde fett, proteiner og grønnsaker. Det hjalp!
Denne uken har jeg vært "rusfri" i 6 mnd og er veldig stolt av det!! De fordelene jeg har hatt av å legge om kostholdet helt og holdent er så store både mentalt og fysisk at det er så absolutt ikke noe alternativ å gå tilbake til der jeg var før.. Så i de tider hvor suget herjer, sorgen over mat som er borte og vekta står stille må jeg stoppe opp og kjenne på det og godta det, tenke på hvordan det var og hvordan det er.. Det er tøffe tak og min avhengige personlighet jobber konstant for at jeg skal sprekke og den er en luring som sniker seg inn når jeg minst aner det og slår til hardt!!

Så hold ut!! Ikke prøv å finn løsninger ved å putte ting i munnen..
Mosjon, meditasjon, gode bøker, nære venner ol er mye bedre når det river som værst. Og jeg kan skrive under på at det er mye lettere sagt enn gjort!!

Lykke til. Jeg heier på deg.. Tenk hvor deilig det er å komme over det suget og være fri..

ada-emilie sa for siden:

Jeg tror jeg får abstinenser om jeg kutter ut kunstig søtning. Tror jeg går på veggen og stanger hodet i det og blir deppa og river av meg huden. En del av meg vil kutte ut og bli ren, en annen del er red for å føle tomhet uten. Kanskje lurt å finne noe annet søtt å fylle livet med? Forelskelse eller noe.

Da jeg skulle slutte å røyke skjønte jeg at jeg røyka for å stagge behovet for en kjæreste å være opphengt i.Da jeg slutta begynte jeg med kunstig søtning istedet i form av tyggis, partiller og brus. Like idiotisk avhengig nå, og like single.

Nicpins sa for siden:

:lol:

Men knallbra innlegg! Takk for at du deler!

ada-emilie sa for siden:

Takk. Jeg spurte meg selv hva grunnen til at jeg søkte ting ute i verden å suge på hele tida. Svaret var at jeg hadde mista faren min (var ti år) og trengte noe han kunne gi. Om jeg er sammen med et menneske som gir meg trygghet med bekreftende oppmerksomhet er behovet for tyggis, te og brus minimalt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.