< Tilbake til oversikten

Ned i vekt, men økning i kroppstørrelse

kistav sa for siden:

Hei!
Jeg er ny her på forumet, starta på lavkarbo fredag forrig uke, både jeg og mannen min. Vi har prøvd å spise lite karbohydrater, men er veldig usikre enda på hva og hvor mye vi skal spise, men prøver å unngå mye karbohydrater.

I dag gikk mannen min på vekta, og har gått ned to kg, men ved måling rundt midje, hofter og lår, har han gått opp 1 cm på alle tre stedene :( Han er kjempeskuffa og lurer på hva som har gått galt.

Eksempel på hva han har spist i dag:
Frokost: ingen ting.
Lunsj: Salat som inneholder:

• salatblad
  • paprika
  • agurk
  • 2 ss skinke
  • 2 ss reker i majones
  • 2 ss eggerøre
  • 1 ss fetaost
  • 2 skiver skinke
  • 1 ss thousand island
  • 1 glass skummetmelk
    Middag: - ca. 150 gr brokkoli og blomkål
  • 100 g kyllingkarbonade (400 g kyllingkjøttdeig med 2 ss
    rømme, 2 eggeplommer)
  • saus: 3 ss fløte
  • 50 g feta
    Kvelds: - 4 skiver kavliost i steikovnene, med skinke, ost, agurk, paprika.
    Mellommåltid: to never cashewnøtter og 1/2 caramba -pølse
    4 x 1/2 kopper svart kaffe med 3 natrensukketer i hver
    Vann

Han trener ikke, men jobber på lager og har tungt arbeid der.
Han har denne uken følt seg tung og sliten i kroppen, føler han lett får melkesyre.
Skuffelsen er som sagt stor, så håper dere kan komme med litt tilbakemeldinger.

Georgine sa for siden:

Vær tålmodig og gi det tid er første bud.

Andre bud er å velge seg en filosofi, lese om den og lære seg reglene.

:)

Megvel sa for siden:

En uke er ingenting. Han har gått ned to kg, kroppen tar dette inn etterhvert. Det spørs om han må velge seg opp eller ned i lavkarbospekteret, enten inn i ketose eller godt utenfor. Er han inne i ketosen kan han kjøre på med ekstra fett, da får han mer energi! Nok vann er også viktig. Hva med egg og bacon på kvelden istedenfor de fire skivene?

unaturligslank sa for siden:

Har dere regnet på hvor mange gram kh han har fått i seg pr dag denne uken?
Og sammensetningen fett, karbo, protein?

Skaldeman bruker denne metoden for å regne fettkvote på matvarer:
Gram fett/gram prot+ gram karbo= ......
1 er det beste, over 1 en bra, jo lenger under en du kommer jo dårligere.

Eks Gilde kjøttdeig 14 g fett/17g protein+ 0g khd= 0,82
Litt under 1, så det steker vi i godt med smør for å få opp fettkvoten littegranne:)

Anbefaler boka GI-Null av Skaldeman!!
Jeg hadde også ubehag i bena, ble bedre når jeg begynte med kalium og magnesium. Men litt ubehag i starten kommer man ikke utenom da.

Eller så kan dere legge inn matvarene i et regneprogram/matprogram som regner ut prosentene for dere. Prøv å ligg på 75% fett, 20% protein og 5% karbo. (Husket jeg riktig nå megvel?:)) Prøv mat på data, mange anbefaler dette. Jeg har et gammel medlemskap på vektklubb.no jeg kan bruke til dette.

Disse målingene, har de blitt tatt til samme tid? Mål alltid på morgenen. Min mage kan variere med 5!! cm fra morgen til kveld.

Ooops blingsa og trodde det sto ketolyse på livsstilsfilosofi, men det var georgine som hadde det! Stemmer i med Georgine, velg en kostholdsfilosofi og les:)

Masse lykke til!

kistav sa for siden:

Tusen takk for tilbakemeldingene. Ble litt beroliget nå. Skal begynne å måle på lørdag morgen, så det blir likt hver uke, og velge en filosofi. Så lenge vi er på riktig vei, er vi tålmodige.

Tusen takk :D

Matglad sa for siden:

Blir din mann mett? Syntes det så ut som veldig lite mat, spesielt lunsjen så utrolig mager ut. Husk at på lavkarbo er sult helt unødvendig. Han skal spise når han er sulten og stoppe når han er mett, av riktig sammensatt mat.

Nicpins sa for siden:

Hei :) jeg synes også det ser ut som lunsjen til mannen din kunne trengt litt mer "kjøtt på bena" ja. :D Jeg spiser ofte en stor, kald nakkekotelett til lunsj jeg, med kald bearnaisesaus som dip attåt. Og jeg er ei lita dame som (nå) veier 56 kilo altså.

Anbefaler deg og mannen din å kjøpe en boks magnesium på apoteket, koster ca 80 kroner. Ta en hver kveld, hjelper på "melkesyre" og slapphet i bena. Virker også utrolig beroligende/søvndyssende. Man skal ha magnesium på kvelden hvis man følger ketolyse-lavkarbo ihvertfall. :)

ps. Kutt ut cashewnøtter, Thousand Island og melk, alle disse har mye karbohydrater, spesielt skummet melk. Helmelk er bedre.
OG SPIS MER MAT! :D Det skal slett ikke være nødvendig med mellommåltider, man kan fint holde seg god og mett lenge hvis man spiser koteletter istedet for salater...

tjeldberg sa for siden:

Denne delen med å bli sliten går over!!! Men ja de første ukene kan det virke tungt, og jeg svettet noe helt sinnsykt da. Men etter den første mnd så er utholdenheten myyye bedre enn da jeg startet. Det vanlig i starten å bli fort sliten.

Nerthus sa for siden:

Stress ned! Det har gått bare en uke - det tar nok noen uker før kroppen er i gang med ordentlig fettforbrenning. Noen er slappe en uke - noen er slappe fire uker - ta det som det kommer, sørg for å hvile når det er mulig. Det er nemlig VERDT det å komme seg gjennom den litt tøffe starten.

Synes også det er litt lite mat til en voksen mann - og kutt melk/thousand island og nøtter - lag heller hjemmelaget dressing med majones og litt tomatpure (uten sukker). (Sjekk ut oppskriftene her på forumet).
Kyllingkjøttdeig er nokså magert - kjør på med laks, eller nakkekoteletter eller biff eller annen god proteinmat med fett på :) (Sjekk ut Skaldeman - det er mannfolk-lavkarbo'n sin det :))

Drikker han nok vann?

Jeg kjenner flere store menn - altså i høyde da spesielt - med noen kg for mye - og etter å ha spurt de hva de spiser til vanlig er jeg sjokkert! Spiser ikke menn mat?? En spiser ingenting til frokost - 4 skiver til lunsj - og en dag kun grønnsakssuppe til middag?? Når man er nesten 2 m høy er dette å sulte kroppen sin - og DET kan være en grunn til at man ikke blir mindre... MENN - SPIS MER MAT!

Hamster59 sa for siden:

Jeg synes også det høres ut som dere spiser for lite fett. Selv er jeg ikke så redd for nøtter, blir litt lei av bacon innimellom. Spiser tyrkisk yoghurt med masse hakkede paranøtter og valnøtter og bær (helst bringebær og blåbær). En god porsjon gjør at jeg holder det gående til lunsj (og vel så det). Kutt ut skummet melk, drikk heller helmelk og ha gjerne litt seterrømme på salaten. En god dæsj fløte eller creme fraiche i middagen gjør også sin virkning. Ofte spiser jeg ikke fra middag ene dagen til frokost neste dag. Ikke vær redd for fett, men sjekk karboene i maten. Lykke til!

nellie sa for siden:

Husk at det er veldig vanskelig å måle på nøyaktig samme sted hver gang..Må nok se det litt mer over tid:)

Zillah sa for siden:

Spør du meg så er det plent umogleg!!!

kistav sa for siden:

Tusen takk for alle tilbakemeldingene :D Har forandret litt med hensyn til det dere har kommentert, satser på at det blir bedre da.

Tusen takk!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.