< Tilbake til oversikten

Sauser, sauser og atter sauser

#1

Carbokiller sa for siden:

Som Skorpia, så må jeg ha sauser til maten. Posesauser er en ting. En annen ting er rett og slett blanding av seterrrømme og kremfløte. Dette er BASISEN til alt jeg lager av sauser.

Tilsett krydderurter og hvitløk samt litt salt til hvitløksauser

Curry til currysauser (f.eks. til kylling)

Chili og litt tomat til heavy tomat saus

Oster av alle salg som smeltes i rømme/fløten blir fantastiske ostesauser.

Sitron og dill/estragon til fiskesauser

Det er kun fantasien som setter begrensingen. Jeg tar gjerne noen osterester, det jeg har av krydderurter i vinduskarmen og lager min egen versjon. Så finnes det også glass med hviløk/chili mm på butikken som er så sterke at du trenger 1/3 ts for å få kruttsterke sauser med liv og røre i....
Skulle jeg oppleve at sausene blir for tynne, blander jeg en teskje potetmel/hvetemel i kaldt vann og heller oppi. Såpass lite karbohydrater at det ikke spiller så rolle.


#2

Skorpia sa for siden:

greit nok det ,så lenge du ikke går på introduksjon.Vi gjør vel noe liknende alle sammen. Rømmen blir god bare å ha surra den i kjøttet du har stekt også:-)

Men som sagt ,blir litt kjedelig med rømme,og eller smør hele tida,det var derfor jeg la inn posesausene.Dessuten skåra faktisk krydderbernaise høyest på lista i tv2 hjelper deg:-)


#3

Maz sa for siden:

Atkins selger en jevning som er tilnærmet karbofri og den er helt super. Om dere bestiller varer derfra er det et must. Currysausen er forresten ikke dum den heller


#4

Skorpia sa for siden:

Det vil jeg helt klart gjøre om jeg får råd til det


#5

Carbokiller sa for siden:

Skorpia.. la inn sauseforslagene fordi jeg synes ikke at posesausene er så veldig festlige. Synes det du lager selv fra grunnen av slår posesauser lang vei. Og med alt du kan ha oppi av smakstilsetninger, urter, krydder mm så er det heimlage best. Men hver sin smak, tid og lyst.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.