< Tilbake til oversikten

Mat til laaang togtur

Splitterpine sa for siden:

Hei.
På lørdag skal jeg ut å reise. Jeg skal reise 14 timer med tog!:eek:
Jeg tenker mye på hva jeg skal ta med meg for å spise på turen. Jeg kjenner jo at d som gjør meg ordentlig mett lenge er et ordentlig middagsmåltid. Men her må jeg altså spise bare kald mat. Noen som har forslag til mat som er god å spise kald og som metter godt?

Gracella sa for siden:

"Egg i frakk" :(legg skinke eller bacon i bunnen av muffinsformer og knekk et egg over (Synse det er best å vispe egget litt først, men ikke nødvendig). Stekes i ovn til egget er fast (det er oppskrift her inne på denne)

Myas cookies: Mandel og nøttekjeks med (sukkerfri) sjokoladebiter.

Kald omelett, oopsielapper, ost, avokado, rømmedip med grønnsaker...

Ellers pleier jeg å lage kjøttdeiggryte med (avsilte) tomater på boks, egg og masse ost. Det synes jeg er godt kaldt også. Gjerne med litt oliven og stangselleribiter i.

Ferskenbeinet sa for siden:

Jeg har akkurat vert på langtur selv, men med fly og båt! Jeg hadde med meg en gjeng lavkarbo knekkebrød, sånne små smørpakker og oppskåret ost og skinke. Det var enkelt og veldig godt. Holder meg mett i evigheter også! ;)

Lille34 sa for siden:

Må "merke" denne, ettersom jeg også skal på 14 timers togtur om et par uker:)

Georgine sa for siden:

Samme her..

Lille34 sa for siden:

Har tenkt litt på å ta med meg middagsmat i boks, og be dem varme det i mikroen inne på cafévogna, så har jeg ihvertfall et varmmåltid på turen. Kan jo bare forklare at jeg ikke tåler maten de har der, noe som forsåvidt stemmer ettersom kroppen reagerer kraftig på mel.

Ellers satser jeg på å lage meg litt godsaker som brownies ol, lavkarbo selvsagt, sånn at jeg kan kose meg litt også. Salat er jo også egnet som et måltid. Og nøtter og ostebiter:smile:

Idamor sa for siden:

Er mulig de ikke får lov til å varme maten din i cafevogna da. Hygiene og slikt. Bare så du vet om det liksom ;-) Har jobbet der selv, men det er et par år siden nå. Mulig de har forandret på reglene angående oppvarming av maten da. Men vi fikk hvertfall ikke lov til det, foruten barnemat til nød. Og det var da mathygiene og slikt som var grunnen til det hvertfall.

babydoll sa for siden:

Lag en salat med masse fetaost og slikt og ha i en boks. Den holder seg greit i romtemperatur ei stund (iallefall til du er halvveis på reisen =), og lag f.eks slike oste-knekkiser og ha ved siden av. De holder seg også lenge i romtemperatur.

Lille34 sa for siden:

Det tenkte jeg ikke på. Takk for at du sa ifra:)

Idamor sa for siden:

Bare hyggelig :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.