< Tilbake til oversikten

Hvilke "karbofeller" har du gått i?

MarensLille... sa for siden:

Ja, nå lurer jeg rett og slett på om dere har lyst å dele deres erfaringer med "karbo-feller" :p
Og med feller mener jeg produkter og matvarer du har TRODD har vært "greit", men som viste seg i ettertid å være fy-fyyyyy-mat... :cool:

Kjekt for oss ferskinger å være obs på eventuelle feller man fort kan gå i! :rolleyes:

nellie sa for siden:

Ikke akkurat sånn du mener, men se nøyeeee på Pepsi maxflaska du kjøper:p

Rin sa for siden:

Kruskakli - ett av merkene har mye høyere innhold karbohydrater enn det andre, må lese på pakka.

Imsdal med smak, husker ikke akkurat hvilken...er karber i de fleste variantene uten kullsyre med smak.

Jeg er glad i King Oscar-tunfisk med sitron, ble litt lei meg da jeg observerte at det er noe sukker i den også.

Og, tja, sjekk alltid innholdet i pølser, burgere og andre blandingskjøttprodukter. Inkludert leverpostei! Noen er helt greie, andre har mye karbohydrater.

Pruttilutt sa for siden:

Jeg har gått i Fun Light-fella, for søthungeren er helt enorm! Må på fullstendig avvenning kjennes det ut som; og da jeg begynte med saften økte jeg også på med Cavalier sin sjokolade (Avførende) og merker jeg blir mindre og mindre streng med meg selv fordi viljestyrken begynner å svinne hen!

blåbær sa for siden:

Soltørka tomater ... De har masse karber, og høy vekt!

privi sa for siden:

hehehe...for et kongebilde av grønnsakene :D

Øystein sa for siden:

Det er feilmerking på den som har minst karber mener jeg å ha lest her inne. Er det ikke regal og møllerens du mener?

Nupsida sa for siden:

Hvordan da mener du?

Kitt sa for siden:

Crabstiks er ikke ketolysemat!:eek::eek::eek:

Trodde de var laget av fisk, jeg, men med 25karber inneholder de jammen meg mye annet rart også!!!:p:o:p

Det visste jeg faktisk... Har en venninne som er vegetarianer, men spiser fisk, (da heter det vel eeeeeegentlig ikke vegatarianer men...:rolleyes:) og hun er så forbanna på at slike produkter (crabsticks, fiskepinner, fiskenuggets o.l.) får lov å i det hele tatt ha krabbe og fisk i navnet!!! Det er ikke krabbe i crabsticks, det er bittelitt fisk og masse annet "ræl"... :nei:

Du kan jo bruke krabbekjøtt på boks da...? Den er det bare 0,6 i...

Hihihi, jaaaaaaaaaaa... Flere med like dårlig humor som meg her skjønner jeg... LOL :D

Nicpins sa for siden:

Heh he, kjenner igjen mange av tingene som folk har skrevet her ja :D

Spesielt Imsdal med smak, nøtter, bringebær, tomater og Natreen suketter med rødt lokk. Veit ikke hva søtningsstoffet var i de sukettene, men de ga meg en søthunger og magasug uttav ville helv... :p

Bare de røde...? Jeg bruker de blå og har ikke merket noe til det... Eller, jeg bruker Natreen i pulverform da... Er kanskje forskjell...? Jeg er grønn liksom! :D
Er det mye karber i tomat også altså...? Også jeg som er sååååååå glad i tomat... :(

kineserbolle sa for siden:

HUFF!!! Jeg har gått i noen feller her ja!

Nei då blir det dyr kongekrabbe på meg eller den lokale krabbeselgeren fra nå av!! Tomat også???? Grrr.....

Nicpins sa for siden:

Bare de Natreen-sukettene med rødt lokk ja. De består visstnok av et annet søtningsstoff enn de "vanlige blå". Kan bare ikke huske hvilket i farten.

Det med tomater er veldig individuelt altså, men tomaten var partystopper for MEG. Kanskje fordi tomater pr. def. er et bær, (altså at de har frøene sine i et gelefylt hulrom i midten) Jeg var alltid så sinnsykt var på karbene og tålte ingen slags bær om jeg skulle gå ned i vekt. :o

Pearl sa for siden:

Kjøttpålegg med sukker, fenalår med sukker og røkt skinke med sukker. Jeg hater sukker. :(

Queen of Wands sa for siden:

Kjøpte seibiff til middag i dag. Aner ikke hva jeg tenkte, er nok litt absentminded for tida. Løste det med å pirke av skorpa etter at de hadde stekt litt. Det skumle var at jeg ikke kom på at dette var uakseptabel mat før etter at jeg hadde startet å tilberede den! Men det kommer garantert ikke til å skje igjen! Ja, og så har jeg gått i imsdal-fella (tror det var imsdal i alle fall) og kjøpt vann med smak og MASSE karber. Man lærer etter hvert heldigvis. :)

blucher sa for siden:

Alle er sikkert klar over dette, men selv sliter jeg veldig med å slutte å spise Extra tyggegummi... - som altså har massevis av kunstig ekkelt søtningsstoff og hele 78 g kh pr. 100 g (tror jeg det var, den biten er revet bort på pakka jeg sitter med nå).
Prøver å trappe ned til ca 2-3 biter om dagen istedetfor et par pakker, da...

tjeldberg sa for siden:

Det må da være merke avhengig.. kjøper noen billige og opphakkede. De har noe over 5 riktignok. 9,5 er det i "paradisio" sine soltørkede tomater, men bruker jo aldri 100g i salaten, 1, kanskje 2 spiseskjeer i salaten. Å da kan de fint brukes uten at det blir for mye!

Mener jeg da :)
Selvfølgelig om det er en partystopper så.. men det er individuelt, virker ikke å reagere på disse jeg.

blåbær sa for siden:

23,noe stod det på mine. Og jeg regner med at det stemmer, siden alt vannet forsvinner fra tomatene når de tørker, mens næringsstoffene blir igjen. Jeg bruker fremdeles litt i salat, men mye mindre enn jeg gjorde :)

Kira71 sa for siden:

Jo takk, har lært den den harde veien. To uker etter kurstart, skulle "skeie ut" med en Pepsi Max, drikker halve flasken før det gikk opp for meg at det var Pepsi jeg satt og drakk på. :D men utrolig nok holdt ketosen:)

Ååååå, sånn ja... :D Trodde hun mente det var karber i pepsi max jeg...?? Da hadde jeg vrææææææææææææææælt!!! Jeg er helt avhengig dessverre!!! :(

fiffi sa for siden:

Det der har jeg opplevd en gang også :eek:, jeg gjør det ikke igjen, for å si det sånn...

Matglad sa for siden:

I begynnelsen når jeg var i ketose hadde jeg dilla på kesam med Prozyme proteinpulver med sjokoladesmak. Dette fungerte helt fint og jeg gikk ned i vekt. Ble etterhvert litt lei og kutta det atomatisk ut. Noen måneder senere fikk jeg en ide om å smake det igjen. Denne gangen likte IKKE kroppen min dette. Den oppfattet det tydligvis som den karbobomba. Jeg svetta, var kvalm, lå og holdt meg fast i sofaen og var helt ødelagt.

Dette har vært min eneste fadese heldigvis :)

nellie sa for siden:

Også smaker de jo HELT klin likt? Merka absolutt ingen forskjell jeg og på den tiden drakk jeg MYE pepsi max

Carisma sa for siden:

What?? Nei, det smaker jo helt forskjellig! Dessuten kjenner man sukkeret legge serg på tennene. Jeg har aldri ikke kjent det hvis jeg har fått servert sukkerbrus ved en feil f.eks...

nellie sa for siden:

I min munn smaker de helt likt:) Og det er nok ganske mange som har gått i den fella, så jeg er nok ikke unik.
Drikker aldri brus rett fra flaske eller glass, så om det legger seg på tenna vet jeg ikke.

Fruitdrops sa for siden:

Tror faktisk jeg ikke har gjort noen så veldig store brølere enda. Bortsett fra at jeg brukte matfløte en stund. Har også funnet ut en del produkter som det finnes alternativer med mindre karber, men har ikke vært så store forskjellene.

Pepsi MAX og vanlig Pepsi smaker ikke det samme. XD
Nå har jeg drukket mye Pepsi MAX de siste årene, og jeg merker når jeg får servert vanlig Pepsi eller Cola Light/Zero.

Litt OT, men; Jeg synes det er så irriterende når jeg bestiller Pepsi MAX og får servert Cola Light(som smaker puke)! Man kan si ifra når man ikke har det merket en person bestiller, så de kan bestille noe annet, eller hvertfall er klar over hva man får.

nellie sa for siden:

godt ikke det finnes noe standardsvar på alt her i verden:p

Kitt sa for siden:

Og jeg blir direkte kvalm av ettersmaken av Pepsi Max!:p
Klarer den bare ikke!:eek: Da bestiller jeg heller vann!;)

tjeldberg sa for siden:

Vil tro det er merke kanskje =) Eller om det er opphakkede eller ikke?
Vet ihvertfall at det er en fordel å sjekke de ulike merkene.

NB av å til står det;
10g karbohydrater, 30g protein (f.ex) å da leser jeg av å till feil. Som regel tror jeg at det er mindre karbo enn det jeg finner ut av når jeg kommer hjem å kan lese på etikkenten i fred og ro.. uten andre kunder i butikken som distrahere meg :p
Som i eksemplet over leser jeg da til å være 30 karbo.. å det kan fort bli feil, å da en typisk karbofelle hos meg :o

unaturligslank sa for siden:

En lavkarbofelle kan være å ikke telle med alle de små kildene til karbo. Litt tomatpure, litt rømme, litt fløte, litt buljong, litt chilisaus. Mange bekker små, en stor å....

Også skal man alltid velge den feteste varianten, den er det som regel mindre kh i.
Eks seterrømme vs lettrømme. Men vi er jo gla i fett vi da, så det er vel generelt ikke noen problem:)

Btw er løvbiff bedre enn hamburger. I alle fall den jeg kjøpte i dag(1kh pr 100g) fremfor Grilstad burger 10pk (3kh pr 100g)

Ja, det har jeg tenkt litt på... Jeg bruker mye fløte, kanskje lit for mye... Men det er jo så godt!!! :D Og litt her og der som du skriver blir jo ganske mye etterhvert. Men nå veier ikke jeg maten jeg da, det har jeg ikke tid til med en 6 mnd gammel baby i hus), men jeg bruker hodet. Jeg er nemlig ikke så nazi på hvor mange karber jeg får i meg i løpet av dagen, så lenge jeg føler selv at jeg begrenser det til det minimale. Men går det egentlig an å få i seg for mye fett??? Det har jeg lurt litt på... :confused:
PS! Takk for tipset med løvburgeren! :D

Kitt sa for siden:

Ja, man kan spise så mye fett at det samlede kaloriinntaket blir for høyt til vektnedgang, men som regel sliter folk med å få i seg nok fett!;)

100-150g fett gir 900- 1350kcal og bør være greit for de fleste!:):)

Augustina sa for siden:

Den første dagen jeg begynte med lavkarbo spiste jeg en proteinbar. Den reklamerte med masse protein og nesten ingen karber. Jeg hadde dårlig tid og leste ikke ordentlig bakpå. I etterkant fant jeg ut at den lille baren på 35 gram hadde nærmest 14 karbogydrater per porsjon.

Ikke akkurat karbfelle, men fant ut at solo super ikke var energiløs eller karbløs.

Cyan sa for siden:

Den pepsifella har jeg også gått i, og jeg la ikke merke til at det smakte annerledes ...

Det er jo enda et kjempegodt eksempel på at man må lese på pakken. For hva produsentene, og mange andre ser på som lavkarbo er ikke lavkarbo for oss. Og om man spiser noen med lite karbo må man fortsatt se på mengden.

Eks cavalier Hazelnut milk sjokolade inneholder hovedsakelig sukkeralkoholer men også 9,5 g sukker og 6,5 g laktose pr 100 g. Tot 16 g kh. En pakke veier 85 g, så totalen pr pakke blir 13,6 g kh, så spiser man en hel pakke har man så og si ingen kh igjen til salat, rømme, eller hva det måtte være.

Også er det jo i tillegg det at sukkeralkoholene kan være partystopper, man holder sukkersuget ved like og man får sinnsykt vondt i magen:o. Så også lavkarbogodt kan være farlig.

Skaldeman anbefaler forresten max 12 kh daglig på sin strengeste slankekur. Disse skal fordeles, man skal ha max 3 g pr måltid, man kan ikke samle de opp til en utskeielse. Etter å ha lest det har jeg lurt på om man faktisk går ut av ketose om man samler alle kh til et måltid. Skal i alle fall ikke ta noen sjanser med dette fra nå av!

Den uttalelsen passer kanskje ikke så godt med ketolysekuren:p.
Har sagt noe av det samme selv. At jeg ikke skal gidde å telle så nøye så lenge jeg holder meg under en viss grense. Men jeg mistenker kanskje at den mangelfulle tellingen kan ha ført til at jeg har fått i meg noe mer enn jeg trodde.

Og hvor deprimerende er det ikke å ofre såååå mye, også uteblir resultatene fordi man tar bittesmå snarveier. Men nå vet jeg jo ikke hva du anser som det minimale da, er ikke sikkert det er noe problem for deg. Sier det bare fordi jeg ser du er på ketolysekuren, og om man spiser for mye kh på den, i tillegg til masse fett, kan man gå feil vei på vekta....

Anbefaler boka GI-Null av Skaldeman, der er det masse bra oppskrifter, og han har regnet ut kh, fettkvote og kcal for oss!
Han har visst også en egen kokebok, har ikke kjøpt den ennå, men den står øverst på handlelista hos meg:)

Altså, jeg teller, og regner ut, men skriver det ikke ned noe sted :D Men prøver å holde meg på rundt 3 per måltid, hvertfall ikke OVER, og med 4 måltider per dag er jo det gull ;) Hittil har det hvertfall funket, med et vekttap på 2,6 kilo på 5 dager :D Weeeeeeeeee... Om vekten vil stoppe opp over lengre tid kommer jeg nok til å bli litt mere nazi på å veie og telle, men foreløbig går det strålende :p

tiger2010 sa for siden:

Jeg må si jeg ble sjokkert over sukkerinnholdet i taco spice mix! 60 gram karbo pr 100 gram

Skjønner:). Gjør det omtrent på samme måte selv. Man kan ikke stå å regne ut alt på papiret hele tiden, det gidder man ikke i lengden så man må finne metoder som fungerer i hverdagen. Jeg har tenkt å regne på det jeg spiser mest og henge opp en oversikt på kjøleskapet. Det tar litt tid å lage en sånn oversikt, men da sparer man jo masse tid ellers.

Hvis du klarer å holde deg på 3 kh pr måltid er du ganske nazi da;).
Eller med andre ord veldig flink:).

Hva det å være streng med maten innebærer varierer ganske mye fra person til person, så jeg antok vel at du var hakket med slepphendt med karboene ut fra den uttalelsen. Men skjønner nå at du ikke er det. Er så synd å lese om folk som gjør en kjempeinnsats på det meste, også går det ikke nedover fordi de "ikke er så nazi". De tror de spiser lite nok kh til å være i ketose, men så gjør de bittesmå feil som ødelegger. Jeg derimot er smertelig klar over alle feilene jeg gjør (og gjør de ofte likevel):p

Gratulerer med vektnedgang!

Lag din egen! Blir like godt:)

Kjipt det er så mye i posesaus også, og i salsa.

Når skal det komme et bedre utvalg av "ferdig" lavkarbomat?!

Zillah sa for siden:

Nøtter.
I mitt hovud så er det fullt av protein og fett.
Men i realiteten så kan det vere temmeleg mykje karbohydrat også.
T.d. Pistasjnøtter som eg elskar: 16 kh, og cashewnøtter som er så godt i ymse matrettar: 18 kh/100g! :_oy:

Jaaaaaaaaaaaaaaa :D
Kanskje det er dèt man skulle spesialisert seg på når jeg en gang i fremtiden skal åpne min egen kaffebar??? Egen "lavkarbo-meny"??? :rolleyes:

unaurlig slank: Veldig god idè med kjøleskapslisten! Jeg stjeler den jeg... :D:D

TrillTrall sa for siden:

Det skal da søren klype meg ikke mye til! Vi hadde taco her i vår og fyttikatta så grusomt den kryddergreia smaker! At folk virkelig klarer å stappe i seg det der og synes det er godt er mer enn jeg fatter... :eek:

arkine sa for siden:

syns den kryddergreia er god jeg da

Zillah sa for siden:

stor forskjell frå produsent til produsent når det gjeld smaken, syns no eg. enkelte er ok, andre er temmeleg fæle.

no lagar eg min eigen, maler opp ferskt krydder kvar gong i krydderkverna mi. blir så godt atte, og slepp alt det sukkeret og bøttevis med stivelse som berre er fyllstoff :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.