< Tilbake til oversikten

PCO og ketose

Banjo sa for siden:

Jeg fikk påvist PCO 21.mai iår. Jeg har aldri vært overvektig, men har alltid ønsket å ha en strammere mage og vært frustrert over å aldri gå ned i vekt selvom jeg har vært "flink" med kostholdet.

23.mai begynte jeg med ketolysekuren. 26.mai fikk jeg mensen tilbake etter at den hadde vært borte i 7 måneder. Etter det har jeg vært mye i ketose og på lavkarbo og mensen har kommet hver 6.uke. Vekten har gått gradvis ned 8 kilo. De siste 8 ukene har vekten stoppet, øket litt etter litt og mensen er uteblitt igjen. Selvom jeg har vært superflink!! Trener 3-4 ganger i uken.

Hvorfor svikter hormonene meg nå??????:eek::confused: Jeg blir så frustrert og skuffet!

Kitt sa for siden:

Gravid??? Stress? Platå? For mye inn og ut av ketose? Hard trening?

Er ikke uvanlig med platåer etter som kroppen tar små pauser. Etter som du er normalvektig, kan det hende at kroppen din syns nok er nok også. Ketose/lavkarbo er vektregulerende!:)

Banjo sa for siden:

Jeg har trent regelmessig siden juni - og det gikk så fint med hormonene mine ... helt til det nå er gått 8 uker siden sist mens. Det virker som om ingen ting hjelper når jeg går på overtid. Vekten går opp og magen eser. Jeg har vært sammenhengende i ketose siden den 3 dager før jeg skulle hatt mensen. Kan jo hende jeg trener for mye, men jeg lytter til kroppen og den protesterer ikke. Jeg presser meg ikke på en "dårlig dag". Jeg har en utfordrende jobb, men er flink til å koble av og sover godt hver eneste natt. Jeg er positiv og glad, men skjønner jo at det er noe som trigger hormonene mine. Og jeg som trodde jeg skulle klare å spise meg frisk :confused:

Kitt sa for siden:

Noe er nok ikke helt som det skal siden du klarte deg så veldig fint lenge og sliter nå!
Høres jo ut som om du har det meste på plass, så jeg er litt blank på hva det kan være, annet enn at det er bare sånn av og til! Rare kroppen, liksom!

Håper du klarer å holde på motivasjonen og at det løsner for deg igjen!:klem:

Banjo sa for siden:

Tusen takk for det, Kitt :frosk:

Photobscura sa for siden:

Vet ikke om det er noen trøst, men det tok i hvert fall drøyt et halvt år før min syklus var noenlunde stabil. Da gikk jeg på p-piller også, forsåvidt. Det er ikke sikkert absolutt alt er stabilt ennå, men jeg syens du skal gi det litt mer tid, for en med pco/pcos så finnes det i grunn nesten ingen bedre løsning enn kostholdsregulering vha lavkarbo, altså! :). Ettersom du ikke er direkte overvektig, og ikke har syndromet (antar jeg, ettersom du skriver pco), så slipper du sikkert også unna medisinering. Jeg ble til slutt satt på metformin og yasmin p-piller, men så startet jeg også med en betydelig overvekt (+ drøyt 30 kg) og en meget insulinresistent kropp. Som sagt, gi det tid :). Nå i dag, uten p-piller (slutta på yasmin), så har jeg normale eggløsninger og 28-dagerssykluser!

Banjo sa for siden:

Takk for svar Photobscura:)

Jeg var 75 kilo og 173 cm da jeg startet dietten. Jeg gikk ned til 67 kilo ganske fort. Da begynte jeg å trene og nå er jeg nærmere 70 kilo igjen. Legen min sa at alle hormonprøvene mine var fine da jeg oppsøkte ham i mai. Spesialisten min fant cyster på eggstokkene og fikk tilsendt blodprøvene fra fastlegen. Han kunne ut fra blodprøvene si at jeg hadde PCO - men i svak utgave. Han anbefalte meg å gå ned 2 kilo, noe han trodde ville ta 1-2 år (fy fader så demotiverende disse legene er:mad:)... Han hadde ingen tips til hvordan jeg skulle klare det, kun; kutt ut chips og cola (noe jeg ikke spiser/drikker)
Jeg har ingen andre symtomer enn uteblitt mens. Vurderer å gå til legen og sjekke blodsukker, insullin og hormonprøver på nytt igjen.

Også skal jeg smøre meg med enda mer TÅLMODIGHET:)
Jeg blir så usikker på om jeg skal fortsette med ketose - eller om jeg skal gå over på lavkarbo (20-30 gram for dagen)... :o

På 20-30 gram om dagen er du nok fortsatt i ketose, altså. Finn et kosthold du kan trives med over tid, med en karbomengde du synes er kurant, om det så er ketogent eller ikke. Med et inntak på opp til 70 gram kh om dagen, kan du fortsatt være liberal på fett, og ettersom du ikke er overvektig, så vil det jo nødvendigvis gå sakter, om du går ned i det hele tatt. Oppgangen kan godt tilskrivers treninga di (mer muskelmasse etc).
Jeg ser du bor i Bergen, kanskje du ville ha hatt mer nytte av å gå til en lege som har dette som spesialfelt, f.eks dr Hetland på Fedon-klinikken. Det koster litt, men jeg vet at det er mange her som har hatt god hjelp, ettersom de tolker prøveresultatene litt annerledes enn en allmenlege gjør.
Uansett, tålmodighet er nøkkelen, og du gjør jo det helt riktige for kroppen din med et karbohydratredusert kosthold og trening :).

Banjo sa for siden:

Takk igjen for svar og tips! Jeg var tidligere i dag inne på nettsidene til Fedon-klinikken. Jeg skal ta meg en tur til dem - koste hva det koste vil. Jeg vil prate med en lege som vet hva han snakker om;)

Jeg leste forresten akkurat nå en artikkel om "dette forhindrer din fettforbrenning" - og det viser seg at Ginseng kan være en bremser. Jeg har gått på Ginseng Gerimax så og si hver dag - bortsett fra de første ukene.
Kanskje DET kan være en årsak også - til null vektnedgang :cool:

Tusen takk igjen, jeg skal til Fedonklinikken:)))

"Et annet tilskudd, som mange bruker fordi det virker oppkvikkende er ginseng. Den får deg muligens en smule oppkvikket, men den kan desverre virke hemmende på fettforbrenningen. Det finnes faktisk ingen overbevisende bevis på at ginseng har god effekt. Den har stort sett vist seg positiv på de over 60 år, og er kanskje ikke et lurt alternativ for deg som er yngre."
www.iform.no/pub/art.php?id=1076

Oi oi oi! Ginseng skal IKKE kvinner ta, det gir krøll på menssyklusen ;). Om du skal ta noe for oppkvikkethet så er det i tilfelle rosenrot. Men igjen så er det mange som får mer energi med et lavkarbokosthold, så uansett så bør du kutte ut ginseng, gå en stund uten og kjenn etter om du virkelig trenger det!

Dr Hetland er en kvinne, forresten ;). Trooor kanskje hun er den eneste legen på klinikken nå, uten at jeg vet for sikkert!? Men det er flere her inne som har hatt god hjelp av henne; Vibeke67, Fungirl bl.a.

Banjo sa for siden:

TUSEN TAKK!!!
Jeg tok ikke Ginseng før jeg begynte med ketolyse - jeg tenkte jeg ville trenge litt ekstra energi i denne kuren..

Gjett om jeg skal kutte det ut!!!

Ja, gjør det! Jeg antar at den kan gjøre PCO-en din verre, ettersom den over tid kan øke testosteronet i kroppen din!

Carisma sa for siden:

kremt Ikke for å skremme altså, men jeg hadde en nesten identisk opplevelse med mens og vekt i sommer (har også PCOS). Det viste seg at grunnen var at kroppen trodde jeg var gravid :eek:, og begynte å sende ut gravidhormoner i stedet for "starte mensen" signaler... Antagelig hadde det vært et befruktet egg som forsvant ut av kroppen uten at kroppen merket det (vistnok veldig vanlig blandt "normale", men jeg og kroppen min visste jo ikke om sånt som aldri har hatt vanlige hormonsykluser... :rolleyes:)
Så hvis det er noen som helst sjanse for at du kan ha vært ute for noe lignende så sjekk det ut! Hvis kroppen ikke skiller ut det eventuelle egget, men det likevel stopper i utviklingen kan det bli alvorlig infeksjon....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.