sterk sa for siden:
www.treningsforum.no/php/art.php?id=1363
Noen som forstår dette som kan summere veldig presist og forklare hvorfor det fungerer? Klarer ikke følge med jeg, dessuten virker det helt motsatt av det vi driver med.
sterk sa for siden:
www.treningsforum.no/php/art.php?id=1363
Noen som forstår dette som kan summere veldig presist og forklare hvorfor det fungerer? Klarer ikke følge med jeg, dessuten virker det helt motsatt av det vi driver med.
Cherry sa for siden:
Det betyr i korte trekk at med å innta masse karbs over kort tidsrom kan booste vektnedgangen din og/eller få deg til å se mer muskuløs dagen etterpå (altså deffing). Sistnevnte som står i artikkelen er bare tull, da karbs samler vann og teoretisk sett skulle man se oppblåst ut - og det gjør man :)
sterk sa for siden:
hvordan virker vektnedgang-boosten, og hvor ofte karber man opp? Er det noen som har prøvd?
droc sa for siden:
Vil ikke vann først og fremst bindes ifm glykogenlagring, og dermed i muskler/lever på den måten det står i artikkelen?
nellie sa for siden:
søk på "oppkarbing" på google, så finner du forklaring.
sterk sa for siden:
uff dette var vanskelig...
Gjør dere det? Jeg har drevet med lavkarbo siden mai eller april, har ikke gått over 50g carbs en eneste dag enda. Gjør jeg det feil?
Jeg trener mye, er 20 år gammel, vekten min varierer veldig synes jeg, men den ligger rundt 75kg, 10-14% fettprosent.
Hvis jeg har forstått riktig så skal man etter en stund med lavkarbo (rundt 2 uker?) trene for å tømme muskler for sukker, så skal man spise kjempemye karbohydrater? Er det slik?
Forstår ikke hvorfor though.
Photobscura sa for siden:
Nei, hvorfor skal man det? Jeg tror ikke mange av oss "vanlige dødelige" gjør det på denne måten. Føler litt at dette er forbeholdt kroppsbyggere og denslags :).
sterk sa for siden:
Men jeg vil ikke være vanlig dødelig, Photobscura!
Jeg vil lære meg hvordan man gjør det skikkelig og få en vakker kropp med store muskler og lav fettprosent, istedet for å ta til takke med noe middelmådig.
Det er litt vanskelig å finne ut hvordan bare, hehe......
Megvel sa for siden:
Enkelt sagt, om man har bare litt igjen, og så skal man være megahot på stranden i helga. Eller hva det nå er man skal være hot i. Så trener man masse styrke mens man er i ketose (og passer på å spise mye protein), over tid, og så før det hotte så "karber man opp" og drikker masse vann. Da går det pling plong masse vann inn i musklene og man er såååå lekker akkurat da. I en dag eller tre. Så begynner seff karboene å gjøre greia si og man må tilbake til ketolysen for å unngå å bli feit :D
nellie sa for siden:
Jeg gjorde det, når jeg holdt på med trening:)
Hvis du går inn på et treningsforum f.eks så er det ganske normalt, selv blandt folk som ikke trener ille seriøst.
Her inne: ikke så vanlig. Men det betyr ikke at det ikke har noe for seg.
raskall sa for siden:
Mitt dop er sykkelen. I sommer har jeg syklet 2 sykkelritt, det ene på 190 km fra Lillehammer til Oslo og Sarperittet som er ei rundløype på 100 km. Jeg spiser vanligvis middels med karbo (50-100 gram om dagen).
De siste 2 dagene før ritt karber jeg opp. Da hiver jeg lav- og medium-karbo-tanker på båten og spiser 750-1000 gram karbohydrater om dagen.
La meg forklare hvorfor: Når jeg trener med lite karbohydrater så har jeg god utholdenhet men mangler eksplosiviteten. Når jeg så får fylt opp glykogen-lagrene før ritt så får jeg en EKSTREM boost og føler meg helt og holdent som Supermann. Etter rittet samme dag så spiser jeg det som faller meg inn men etter en god natts søvn er det tilbake til lav/mediumkarbo igjen.
I morgen har jeg sesongens siste ritt og har planer om å flytte fokuset over på vektnedgang igjen. Jeg føler at jeg har stagnert litt på vekta nå og skal bruke høsten, vinteren og våren til å ta de siste 18-19 kiloene for å komme meg under 100. Når jeg har tatt 54 kilo de siste 9 månedene så må jeg vel klare ca. 20 på de neste 9?
Edit: Jeg ser jo nå at jeg egentlig ikke svarte på spørsmålet. For meg så funker oppkarbing som et realt energiboost. Jeg har ikke sjekket om vekta har gått fortere ned etter rittene.
Hehe, men hjelper det om jeg sier at jeg ikke synes det er noe fint eller vakkert med store bulkete muskelkropper? :geip: (sikkert ikke). Poenget for meg er vel mer det at det ikke er alle som tåler et sånt ritt, eller karbloading eller hva det heter. Sånn sett er det jo praktisk at jeg liker mer den slendre, slanke, men litt myke kroppstypen uten deff, på kvinner altså ;). Så, sorry, ingen gode argumenter eller svar i det hele tatt fra min side i forhold til spørsmålet TS stiller, bare subjektivt pjatt.
sterk sa for siden:
Bygger det kanskje på det samme som CKD (Cyclical Ketogenic Diet)? Det er noe jeg har hørt om, hvor man kan bygge muskler uten å legge på seg ved å time spising av carbs. Kanskje det handler om det samme?
Nei, Photobscura, jeg vil fremdeles bli fin!
Forøvrig har jeg blitt mer sulten på jenter som er ripped etter at jeg begynte å trene, litt rart.
Så bra, da blir det mere fine tynne rockegutter som liker slanke men myke kropper på meg :p. Hehe, godt vi alle er forskjellige.
Jorkla sa for siden:
flirer :-DDD
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.