Har bestilt ketolyseboken, men må bare spør her for jeg er så utolmodig på svar :p
Kan man spise tacosaus?
Kan man spise alt av forskjellig krydder?
Hvorfor kan jeg ikke drikke melk?
Hvor mye jordbær/bringebær/multe kan man spise før man detter ut av ketose? Og hvor mye krem?
Er redd jeg spiser litt for mye.. Men jeg ammer, og er veldig redd for å miste melka. Noen som har lyst innom bloggen min og gi en rask vurdering på måltidene mine? Ligger bilder der.
Hei,
Tacosaus – de fleste inneholder for mye kh – les innholdsfortegnelsen på matvarene…
Reine krydder er ok, krydderblandinger man kjøper i butikken inneholder dessverre veldig ofte sukker.
Melk inneholder melkesukker…
Dersom du lurer på hvor mye kh en matvare/ingrediens inneholder så kan du slå opp i Matvareguiden
Hei!
Ser du har fått svar allerede, lurte bare på om du fullammer? Siden du er ny på forumet er det jo mulig du ikke vet dette: man skal ikke være i ketose når man fullammer. Dr. Torkil sier at det først er OK å gå inn i ketose når barnet spiser mer fast føde enn morsmelk.
Hei. Jeg fullammer ja. Hmm, det var merkelig. Torkil har jo selv skrevet dette til en annen her på forumet;
"Hei. Det er neppe sant, da hadde eskimoene ikke kunnet amme og alle de kvinnersom ammer selv i sulteperioder i den tredje verden. Heldigvis kan vår flotte kropp tilpasse seg det meste.Vennlig Hilsen Torkil"
Jeg ser at Torkil har vært skeptisk til det, men alle mijløgifter (stort sett dioksiner) som er fettløselige kan lagres i kroppsfettet ut fra hva jeg vet. Dette kan finnes i fisk fra forurenset vann, og ja, mye mer. Det som har blitt nevnt som et faremoment er at når man går ned i vekt så kan disse gå i morsmelka.
På den annen side er det ganske vanlig at man går ned i vekt i ammeperioden uansett, men for å være på den sikre siden så kan det være greit å vente til du er ferdig med fullamming. Du trenger uansett mye energi når du produserer melk, så å legge seg på et mer moderat lavkarbonivå kan være greit. Kutt ut sukker, søte frukter, kutt ned på brød, og spis kun fullkornalternativer, spis rent kjøtt og rene grønnsaker, etc. I mellomtiden kan du jo lese deg opp på Ketolyseboka.
Uansett hvordan du velger å gjøre ting, så har jeg alltid hatt en teori om at det er bedre å starte gradvis omlegging enn å hoppe rett på, da vil du få en mildere overgang, ettersom en del kan oppleve mye slapphet og ubehag når glykogenlagrene tømmes og kroppen snur om på forbrenninga, og det kan jo også være gunstig å slippe når man har en liten en som trenger ens fulle oppmerksomhet også :).
Jeg hadde nok ikke vært så redd for å amme og spise ketogent, det frigjøres giftstoffer uansett om man går ned når man ammer og hvilken rolle spiller det om man går ned ved å spise sunt eller bare lite og usunt? Det er jo ikke uvanlig å gå ned når man ammer, selv om en del av oss er i motsatt kategori;) Selv fikk jeg brått mere melk da jeg la om kosten en høst til ketogen kost, det var de isste ukene jeg pumpet til yngstejenta og melkemengden ble brått større selv om jeg egentlig drev å trappet ned pumpingen( sondemating og pumping var en hard jobb).
Men jeg synes kanskje du spiser litt lite? Og litt mye grønnsaker med lite næring( agirk og isberg er mest vomfyll) og du burde spise grønnsaker til alle måltider. Hva med å få inn grønnsaker som paprika, stangselleri, purre, vårløk, blomkål, brokkoli? Prøv å varier grønnsakene.
Hvor mye du kan spise før du kommer ut av ketose varierer jo fra person til person, jeg tåler veldig lite, mens andre er i ketose ved 50g karbo. Nå som du ammer burde du konsentrere deg om å spise sunt og ikke først og fremst telle karber. Har du lyst på 100g bær til kvelds, så ta det, men husk at fløte er veldig energirikt og i tillegg kan påvirke blodsukkeret til noen så kanskje det holder kanskje med 1/2dl. Hva med å spise noen fiberrik nå og da? Om du skal holde deg unna ketose vel og merke.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.