.. Hvor lang tid tror dere det vil ta før jeg slipper den stadige mentale "lysten" på å knaske hele kvelden?
Jeg er mett og god fra dagens herlige måltider men la meg dessverre opp en stygg vane med å måtte knaske på "noe" om kvelden..
Nå kjenner jeg jo at kroppen ikke trenger det og jeg vil jo egentlig ikke ha det - men likevel får jeg konstant disse tankene om hva som kan finnes i skapet. Og nå selv i ketose tar jeg meg selv i å ubevisst "leite" etter lavkarbo småretter jeg kunne ha spist.. Jeg er så lei av denne konstante psykiske tankegangen. Jeg vet jo at jeg klarer meg fint uten og det er kun en og annen gangen jeg faktisk finner med noen blåbær eller litt baconcrisp, men tankene dukker opp jevnt og tutt ellers også.
Er det spesielt mye nå pga at jeg nå "er på slank"? Jeg hadde sånn håpet at dette skulle slippe taket nå - kanskje jeg bare må gi det mer tid?
Måtte bare få dette ut :)
Skal igang med boken på skikkelig nå - gleder meg til å forstå denne kuren ennå bedre! :D
Kanskje man må gå litt i seg selv for å finne ut hvorfor man i utgangspunktet måtte ha kveldssnacks? Jeg har spist kveldsgodis hver eneste dag i månedsvis, men når jeg først nå er 100 % bestemt på å kvitte meg med dårlige vaner, så tenker jeg minimalt på det. For meg var kveldsgodis lik sofakos, og jeg syntes det var helt trist å tenke på at smågodtbollen kom til å være en saga blott. Faktisk var jeg redd for at jeg kom til å kjede meg litt. Og det var noe i det. Jeg synes ikke det er så tilfredstillende med timesvis i sofaen lenger, og huset er plutselig litt ryddigere enn før.
Hei,
…kan også være et symptom på at det er for lite fett i menyen din, verdt å sjekke ut. Jeg raider ikke skapene når jeg har fått i meg nok fett i løpet av dagen.
Jeg liker dette svaret her...så nå sitter jeg her med en liten skål pisket krem med vaniljepulver og noen få dropper wild-berries funlight med 8 blåbær oppi...vel, det ER jo fett...! :D
Det gikk måneder hos meg ... jeg har funnet ut at jeg tidligere spiste om kvelden fordi.... ingen grunn! Kjedet meg? Vane? Fremdeles tar jeg meg i å gå å luske i kjøleskapet om kvelden... heng fingrene i noe, eller finn "nød-mat" å knaske som er lov :)
Banker i bordet og er evig takknemlig for at jeg ikke har det på den måten! Jeg spiser når jeg er sulten og er aldri snopen... egentlig.. Av og til får jeg lyst på salt mat, men da er det nok å koke et egg å ha salt eller smør på..
Jeg har det også sånn og nå har jeg bestemt meg for å begynne å skrive ned i en liten notisbokhver gang jeg får lyst til å spise uten å være sulten/spiser når jeg er fysen. Få ned tankene på hvorfor jeg har så lyst på noe og analysere hva jeg eventuelt kan gjøre. Jeg må bryte vanen med å småspise og lære meg at fysing/sult ikke er det samme. Det tror jeg er min nøkkel til å gå ned de siste kiloene som sitter som limt til kroppen, hehe.
Forøvrig er lørdag eneste kveld i uka jeg kan spise snop foran tven, uten å være sulten (men selvfølgelig, i begrenset mengder, hehe...jaaadaa :P)
Huff. Ja, det er vel derfor mange av oss er her. Den kveldsspisinga! Det er vanskelig, men jeg håper det blir bedre.
Jeg lager meg faktisk et måltid på kvelden. Det blir litt annerledes enn den småspisinga (synes jeg da). Det gjorde jeg ikke før, og jeg synes det hjelper. Da er jeg god og mett, og den verste trangen til småspising avtar....
Det kan jo hende man bare må leve med denne trangen, slik mange som har sluttet å røyke har lyst på røyk i åresvis. Det er jo noe av det samme?
Tusen takk for mange svar og tips!
Kan nok godt hende jeg ikke klarer å dekke behovet for fett ja... Jeg skal prøve å få i meg mer!
Vann drikker jeg masse av men sikkert ikke nok der heller....
Da spiser du mye mindre fett og protein enn hva jeg gjør ;)
Har alltid vært en sånn "nattetisser" men på dette kostholdet merker jeg at kroppen min trenger mye mere vann. Selv om jeg drikker så mye så må jeg ikke opp om natta, og av og til er jeg kjempetørst om morran når jeg våkner også. Kjøtt og fett trenger mye mer vann når det skal fordøyes.
Vel - jeg er på rundt 15-1600 kcal så det kan nok stemme at jeg ikke spiser all verden. Men jeg drikker VELDIG mye vann i løpet av dagen, sikkert 4 flasker 0.7 bare i løpet av arbeidsdagen - jeg har bare aldri kunnet drikke så mye rett før sengetid... av og til slipper nemlig kroppen min noe sinnsykt med vann på kort tid - hehe - har hatt et par møter på jobb hvor jeg måtte tisse hvert 10 minutt... :flau:
Interessant tråd!
Jeg synes også jeg henger igjen litt i vane-småspising, spesielt om kvelden, eller når jeg kommer hjem fra jobb og før vi har funnet ut når og hva til middag.
Jeg tar da litt nøtter eller en osteskive, men aner ikke om det er helt ok på verken den ene eller den andre diette,
Jeg synes også at en kopp kaffe med fløte oppi er fint (og ofte tilstrekkelig) for å dekke 'søtsuget' mitt nå.
Skal sjekke ut mer det med mer vann og mer fett når det føles slik!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.