Tidligere bruker sa for siden:
.................
Tidligere bruker sa for siden:
.................
mofe sa for siden:
Sild på glass ligger vel i sukkerlake ofte, eller..?
Hjemmelaget sild.. hva er det?
mofe sa for siden:
:ja:
.. og sunnheten av tomatsild avhenger jo av hva man har oppi ellers enn sild og tomat :)
mofe sa for siden:
Så da vil jeg tro at hjemmelaget er sunnere :snill:
luringen sa for siden:
Sild er sundt og godt og magert og billig! ...og beinete...
Gamla sa for siden:
Ja, sild er sundt!
Fersk stekt sild er jo bare nydelig, men det får en sjelden tak i her. Den har mange bein,desverre,- men hvis du rundsteker den er de lette å fjerne synes jeg.
Jeg kjøper oftest frossen spekesild file. Den er saltet så jeg vanner den litt ut. Flott til f.eks. sursild og kryddersild eller rett og slett til kokte egg. (Har også tidligere brukt dem til poteter, kålstuing og rødbeter)
I oppskriftene til sursild, kryddersild ol. skal der alltid (tror jeg:confused: ) litt sukker, men det kan jo lett skiftes ut med annet søtningsmiddel og da blir det jo både sundt og godt!
Pass bare på at det ikke blir for salt!
Ps.: I min lesebok på folkeskolen stod det dessuten: "Et du sild, vært du snild":D.
Huldr sa for siden:
Ehem... sild er vel ikke magert, vel... :p :o Men sunt er det jo! :ja:
Imidlertid vet jeg ikke helt om det er helt lurt å steke den... for da blir de sunne omega 3-fettsyrene ødelagte... :o
Sorry at jeg blander meg... Er visst den fiskespisergledesdreperen i dag, jeg... :o :o :veitikke:
Gamla sa for siden:
Nei, det er selvfølgelig fet fisk!:)
Det er mulig , men jeg kan i hvert fall ikke spise fersk rå fisk! :p
På ingen måte, Scilla! Det skjerper bare både interessen og apetitten!!:D
Huldr sa for siden:
Åh, takk for at du ikke tok det ille opp Komkari! :)
Sushi? :p Men spekesild/tomatsild/sursild er sikkert sunt... og Janssons Fristelse og sånt - er det ikke sild i det tro..? Jeg tenker på pannestekt sild når jeg sier at fettsyrene blir ødelagte. Kanskje det går an å steke den i ovnen på svak varme? Kanskje det til og med var det du tenkte på da du skrev rundsteke... :o
Gamla sa for siden:
:) Bare hyggelig dette!
:veitikke: Jeg aner ikke, - vet ikke om jeg har smakt Janssons Fristelse engang. Hva er det?
Neida, da har steker jeg den på en varm panne uten å skjære den opp! ( Det lukter ganske mye på kjøkkenet etterpå!:eek: ...men pytt, pytt det smaker nydelig!:p )
Har aldri forsøkt å steke sild i stekeovnen, men det var en god ide! Skal jammen forsøke det neste gang jeg får tak i fersk sild. Takk skal du ha Scilla!
Huldr sa for siden:
Svensk rett med fløte og poteter tror jeg... gratinert... men det er mulig at det er ansjos de har oppi :) Har aldri smakt det.
Karin sa for siden:
Jeg har. Det er mest poteter (sikkert 90 %, om ikke 95), noe løk, ansjosfileter og fløte over, stekt i ovn. Altså ikke noe for dette forumet...
(Ikke var det spesielt godt heller, men det må ingen fortelle slektningene i Stockholm...)
Men sild er jo sunt - i alle former - nettopp fordi det er fet fisk. Jeg liker røkt sild, ligger vakuumpakket og nesten utbenet i nærheten av fiskekakene på Rema 1000 f eks... Så det er lett å få tak i. Kålrabistappe til, liker jeg - den kan "drøyes" med f eks knutekål eller neper for å få litt lavere karboinnhold. Forresten er jeg ikke sikker på hvor mye karber neper har, men knutekål har i hvertfall lite.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.