< Tilbake til oversikten

Middagshjelp

Pruttilutt sa for siden:

Hei!
Jeg tror jeg har falt litt tilbake i gammelt mønster hva gjelder restriksjoner på fett i kosten! Eller, kanskje jeg bare er redd jeg ikke får nok fett i kosten i løpet av en dag.
Tips til skikkelig fet middag?
Har dilla på stekt sei med litt løk og masse rømme på, også steker jeg noen skiver med bacon attåt, men blir jo litt lei i lengden av den fisken også :)
Spiser en del salat med fetaost, oljer, kyllingkjøtt/skinke/stekt bacon(varmt) og har rømme på, men kanskje karbohydratene tar overhånd der også? Noen tips? :)

Gerd sa for siden:

Velg feteste kjøtt, fisk osv. Lag fete sauser attåt :ja:
Bruk smelta smør, gjerne med tørka urter i....
Smør på grønnsaker osv osv....
Sjampinjonsausen fra ketolyseboka er digg :D
Samme med sandefjordsmøret :ja:

Pruttilutt sa for siden:

Herlig, så da kan jeg kanskje lage eggesmør til fisken i kveld :) Har kokt brokkoli i bare smør, det blir veldig greit. Tenkte koke blomkål med litt vann og masse smør, få litt variasjon fra den grønne brokkolien (blir jo litt lei av den).
Men er det greit å spise salat innimellom? Blir jo ganske fort mett, tror ikke jeg får i meg et hekto engang før det sier stopp altså :)

Hadde en grusom erfaring i går igjen, denne gangen med Hatting-rundstykker (husker selvfølgelig ikke hva rundtstykkene het), men bestod av gresskarkjerner og surdeig, 2,5 karb per rundstykke. Varmet opp to stykk og hadde salami og majones på. Ved siste halve rundstykke måtte jeg gå å brekke meg, trodde virkelig alt skulle i retur. Kroppen min synes nok det ble for mektig og volummessig litt for mye mat - logisk? Uansett, et rundstykke av den typen var veldig godt - spesielt på en kveld med storm ute :)

Gerd sa for siden:

eggesmør er :sikle:

Salat bør du spise litt av hver dag.
Det er viktig med variert grøntfor :ja: Står i boka :ja:

Og når det gjelder slike rundstykker med mel (grovt eller fint) så er det ikke ketolyse mat. ;)

Pruttilutt sa for siden:

I know, har syndet litt :/ Skal sjekke opp innholdet når jeg kommer hjem. Var ikke rundstykker slik man vanligvis tenker seg, de var meget spesielle :P

Nei, du har rett, Gerd. Jeg må sette meg ned med boka i kveld :)
Takk for svar! :blomster:

Gerd sa for siden:

:)

Så finner du et par linker til diverse oppskrifter i signaturen min. De er keosevennlige :) Kanskje de kan være til hjelp?

BitTorres sa for siden:

Hva med biff og bernaisesaus? Kun vann, essens, eggeplomme og noen hekto smør. Blir bedre enn Toro-posen. Finner oppskriften på lenabeatrice.net sin blogg. Den bruker i allefall jeg ofte.

MarensLille... sa for siden:

Vi hadde kyllinglasagnen jeg fant ved å følge linken i signaturen til Gerd (Tusen takk Gerd!:D) til middag i går, med blandet salat ved siden av, og den falt veeeeeeeeldig i smak hos både oss voksne og jentungen på 8... :D (Jaaaaaaaaaaa, jeg gir ungen lavkarbomat til middag :P) Du finner den her: forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=130&pictureid=2165
Den inneholder jo MASSE ost, fløte og en hel boks kremost, så her er det ikke spart på fettet hvertfall ;)

ANBEFALES!!! NAAAAAAAAM!!! :D

Augustina sa for siden:

Hvasa? Alle hattingrundstykkene jeg har sett inneholder fra 17 og oppover karbs! Er det et annet merke dette? Eller et helt nytt produkt? Åhh, i så fall... jegmåha!! :D

Pruttilutt sa for siden:

Takk alle for råd og tips! hjelper masse!! :)

Hattingen ja, må ringe hjem og be om navnet på den :P
www.hatting.no/Rugfler-1249.aspx
3,5 karb. per 100 gram, 2,5 karb. per rundstykke. Var helt vanvittig godt, men som det er nevnt her tidligere; det er fy-fy mat pga. hvetemelet. Men igjen, jeg glemte se på pakken i går hva det inneholdt, må sjekke det i kveld etter jobb :) Med masse FET pålegg på en søndagsmorgen så tenker jeg det går greit :) TIPS: Ikke spis dem for fort og tygg GODT! Selv om du VIL ha fire halve rundtstykker, så er det nok med halvannet. Kjentes ut som magesekken skulle sprekke ;)

Augustina sa for siden:

Hmm, jeg tror du har lest feil. Det er 35 karbohydrater per 100 gram hvorav 3,5 er sukker! Hvis det skulle ha stemt ville jo hvert rundtsykke ha veid 10 gram (altså, som et knekkebrød, hehe). Beklager at jeg ødelegger illusjonen her :(

Pruttilutt sa for siden:

Fillern! DERFOR jeg er så rar for tiden! Herregud, jeg må se bedre etter på hva jeg kjøper heretter. Ånei, så flaut, da.!

Pruttilutt sa for siden:

Hah. Jeg har ikke falt ut av ketose selv om jeg klarte presse i meg to stykk rundt 180 gram :P Men stixen har blitt lysere.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.