< Tilbake til oversikten

Tips til 'luftige' karbonader? Jeg er så usikker!

chikelu420 sa for siden:

Har en oppskrift på karbondar som er utrolig god, men her brukes også en pose vanlig potetstappe-pulver som jo inneholder en hel del kb. Kan jeg f.eks bruke JBK istedet? målet er å få karbonadene litt luftigere og binde de litt sammen..

Anne sa for siden:

Med nok væske og ett egg kommer du langt.

Jeg har alltid laget karbonader/kjøttkaker ved å blande i en ss hvetemel og/eller en ss potetmel. Nå dropper jeg det og det går like fint.

Hemmeligheten er å bruke akkurat nok væske(fløte/vann) kna det inn i porsjoner og rør godt og lenge. Du skal ha i så mye at deigen på en måte hever seg når du "slår" den rundt med sleiva...(som en myk og god bolledeig:cool:)og er litt klissete. Ha tilslutt i ett egg eller to. Det binder godt.

Da pleier jeg å få de porøse og fine.

mallilen sa for siden:

Min "hemmelighet" er å bruke hendene i stedetfor sleiv. Da "gnir" jeg kjøttdeig, egg,vann og krydder så godt sammen at det til slutt har konsistens som litt grov medisterdeig.

Anne sa for siden:

Hendene er greit å bruke syns jeg og...:p

sitv sa for siden:

Hei !! Skulle gjerne visst den mengden med væske,for jeg har aldri lykkes med å få gode kjøttkaker???

Anne sa for siden:

Til en kilo kjøttdeig/karbonadedeig bruker jeg ca 3 -3,5dl væske...fløte og event en skvett vann:p

Kitt sa for siden:

Husk at alt helst skal ha samme temperatur for best mulig resultat!;)
Romtemperert er best!:)

Anne sa for siden:

Og kna inn saltet først...da binder deigen bedre:p

sitv sa for siden:

Hei !! Tusen takk for svar!! Dette skal prøves i morra.:)

Licota sa for siden:

Hva skulle denne (jeg) unge kjøkkendama gjort uten dere halvgamle koldtjomfruer... :D:D:D

Jeg tar med meg tipsene jeg også!

Anne sa for siden:

:D:D:D...halvgammal...greit nok og vel så det, men kald jomfru:eek: å nei:p

chikelu420 sa for siden:

Tusen takk for alle svar! Dette skal prøves :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.