Vektnedgangen har redusert litt hos meg. Jeg er ikke overrasket, siden jeg "bare" har ca 15 kg igjen og det pleier å være sånn. Men jeg tror ikke det er det, fordi jeg har oppdaget at jeg spiser lite mat, og har jeg presset i meg mer mat en dag så går jeg gjerne ned over natta.
Jeg spiser gjennomsnittelig 1400 kcal pr dag og jeg er ikke sulten. Jeg har ikke helt kontroll på karbinntaket lengre, men vet at det aldri overskrider 50 gram, neppe 30 gram heller. Jeg er knapt 1,60 cm og veier rundt 75 kg. Jeg trener hardt 3 ganger i uken, og rolig to ganger i uken. Jeg svir gjerne av 1000 + kalorier på en hard treningsøkt. All matematikk tilsier at dette blir jo for lite mat. EVT. at styrketrening hemmer min vektnedgang litt, men jeg heller mest til næringsinntaket.
Spørsmålet er; Hvordan skal jeg få i meg mer mat enn jeg gjør? Min metthet er ganske følsomme greier, og det skal ikke mye til for å bli mett nå. Jeg kan ikke fordra å "la maten svømme i fett", og i tillegg prøver jeg faktisk nå å ta en del ekstra skjulte fettvarer, som en dobbel dæsj fløte, og en dobbel dæsj rømme, avocado, to laksefileter istede for en, nøtter, etc. Det blir ikke så mye mer, spesielt ikke når jeg kanskje spiser bare halvparten på tallerken :p
Hvor mye kcal ca bør jeg få i meg? At man ikke skal telle kcal er jo en sannhet med modifikasjoner, for noen må spise mindre kcal og andre bør spise mer kcal.
Jeg skulle også gjerne hatt en bra svar på hvor mange kcal man bør ha i seg daglig. Selv om dette selvfølgelig vil variere fra person til person. Etter hva jeg har lest i atkins-boka kan man ha et høyere kcal-inntak på lavkarbo. Men man må ikke ha for lite eller for mye, vanskelig det der...
Atkins sier at selv om man ikke skal telle kalorier, så er det greit å ha en viss peiling på inntaket. De anbefaler 1500-1800 for damer og 1700-2000 for menn.
Hvordan vet du hvor mange kalorier du brenner? Det du får av pulsklokka er bare et estimat, og det virker sannsynlig at du har mye lavere forbrenning enn dette.
Farlig å gi råd, men hvis du selv tror at forbrenningen din er alt for lav kan det kanskje være på tide å prioritere å få den opp igjen framfor å miste vekt i en periode? I så fall kan en økning i energiinntaket (fett, fett, fett og proteiner) gjøre susen.
Jeg har hatt et par perioder med nesten overspising, nesten nullkarbo og nulltrening (satt ut pga skade), og jeg er da stabil i vekt, og merker at forbrenningen øker. Og når jeg går i gang igjen er alt mye morsommere.
Men det er din kropp og du som bestemmer hvordan den skal ha det.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.