< Tilbake til oversikten

Eurodiet eller ketose på egenhånd?

vermundo sa for siden:

Jeg har fulgt Fedon diett i 3 uker, og gått ned litt mer enn tre kilo som de målte var rent fett. Hadde håpet at det skulle være mer, for jeg har trent som en helt, og bare spist riktig, men jeg fikk beskjed om at treningen egentlig ikke hadde så mye å si :)
Jeg sa jatakk til Eurodiet, fordi jeg ville hurtig ned i vekt, har prøvd å slanke meg i så mange år nå, så jeg er litt utålmodig ;)
Men når jeg så hva det kom til å koste, så ble jeg i stuss. Det er sikkert verdt det for de som det funker for, men vi lever 9 stk av min mann sin lønning, jeg kan ikke ta ut lønn i mitt firma, så da blir det tøft med alle disse pengene + legebesøkene og slikt. Poenget med fase en er å komme i ketose, ikke sant?
Kan jeg ikke gjøre det selv ved å passe på å ikke komme over 20 karbo om dagen? Jeg vet at det blir en del jobb, men grønnsakene som skal spises sammen med pulveret må jeg jo kjøpe uansett?
Er helt fersk i dette, så det kan være jeg er veldig naiv nå
Noen som har hatt hell med det? Jeg tenkte å gå gradvis over til lavkarbo igjen etter ketosen, og trene litt hver dag

nellie sa for siden:

1 kg i uka?? Du burde juble HØYT.
Du har ikke godt av å gå ned mer enn 3 kg på 3 uker:)

Nå som du skal ned i vekt så trenger du at hodet følger med.. Det er vanskelig hvis du fyker ned altfor fort.
Du vil vel holde vekta når du er ferdig også?

vermundo sa for siden:

Ja, det er målet, selvsagt :)
Men det er derfor jeg lurer på om det ikke er like greit å fortsette med de rådene legene gav meg etter ketosen. For de virker jo tydeligvis. :)
Det jeg likte best ved den var at den var helt naturlig, og jeg har kommet inn i vanen. Blir litt rart å begynne på pulver, for så å ende opp igjen der jeg begynte igjen etter en stund ? Har bestilt ketosesticks for å sjekke om jeg kanskje allerede er i ketose. Har du forsøkt ED?

nellie sa for siden:

Nei, jeg har ikke prøvd, men er mange som har stor suksess med det her inne:)
Men ser ikke helt poenget med å begrense kosten på den måten, når det du driver med fra før av har sånn en fin effekt på deg.

Pearl sa for siden:

Jeg ser heller ikke helt poenget med eurodiett hvis du kommer i mål med ketolyse. Jeg prøvde først ketolyse uten effekt, mens jeg har hatt kjempefin effekt på eurodiett. Forskjellen er at mens ketolyse er lavkarbo, så er eurodiett både lavkarbo og lavkalori.

Kitt sa for siden:

Syns du skal lese denne, jeg, og så bestemme deg for hva du gjør videre etter på!:)

Popp sa for siden:

Nå kjenner jeg bare ED, og det mest positive med dette er at det er enkelt å følge - nettopp fordi alle måltidene ligger klare til å blandes med vann o.a. Jeg har gått ned 24 kg på 7 mnd og de fleste tok jeg i løpet av 3-4mnd. Jeg syntes det har gått superfort ift alle de andre gangene jeg har å prøvd å følge andre dietter.

Men ja det koster, men kan du ikke lage deg et regnestykke på hva det koster med ED og hva det koster om du følger opp på egenhånd? Det er mange her inne som også gjør dette på egenhånd, les skaldemann og lavkarbo.

Lykke til! :D

siljel sa for siden:

Hei,

jeg er i samme situasjon - men jeg tåler verken melkeprotein eller hvete, så Eurodiet er uaktuelt for meg.

Fedon-klinikken i Bergen sa jeg kunne holde meg til under 50 om dagen, de aller aller fleste kommer i ketose ved å holde seg til dette. Du bør gjøre dette i over en måned. Jeg var på klinikken i forgårs.

Hvis du er usikker på om du er i ketose anbefaler jeg å gå på Apoteket og kjøpe Ketose-sticks som du urinerer på og får vite om du er eller ei. Det er ment for diabetikere men funker da like fint for meg :o

Unngå frukt, det er for mye stivelse og karber. Bruk karbene på mye grønnsaker og lavkarbosauser til proteinene dine. About.com har mange fine lavkarbo frokost oppskrifter!

Matglad sa for siden:

Jeg synes også du har hatt et helt supert vekttap på 3 uker. Jeg har også hatt oppfølging hos Fedonklinikken og der ble vi enige om at jeg ikke trengte Eurodiett, men skulle heller lage maten selv og være i ketose. Dette har fungert supert for meg. Jeg kjøpte imidlertid sjokoladekjeksen i begynnelsen som jeg brukte til mellommåltid og til kaffen hvis andre spiste kake. Nå trenger jeg ikke lenger noe mellommåltid og har ikke kjøpt kjeksen på lang tid.

Det finnes så mye veldsmakende lavkarbomat at jeg ville ikke byttet det ut med pulver for alt i verden. Pulver kan jeg spise hvis det blir krig og jeg ikke har noe annet tilgjengelig, inntil da storkoser jeg meg med nydelig mat :).

Lykke til!!

vermundo sa for siden:

Jeg vurderte dette frem og tilbake. Forsøkte meg noen dager på egenhånd, men fant ut at det blir mye styr å holde meg under 20 karber om dagen. Bare i en rugbrødskive var det plutselig 12 karber :rolleyes: Ble helt svimmel av all regningen, he he. Så nå fikk jeg sponset mat av min far, så da bestilte jeg inn litt forskjellig. Veldig spent å hvordan dette kommer til å gå. Synes det jeg har smakt så langt smaker veldig likt. Men hei og hå, 3 uker er ikke såååå lenge :)
(sier jeg etter dag 2, kremt)

streber sa for siden:

3 kilo på 3 uker er kjempebra!:)Selv levde jeg først etter ketolyse boken 5 mnd, så på under 50 karber 4 mnd, kom ingen vei. Så startet jeg på et opplegg av lindbergklinikken som jeg skal gå på mens vi venter på blodprøver, det har jeg gått ned endel på faktisk, men tror nok jeg tar en runde ED nå likevel,etter timen 13.sept. Spennende å se hva som skjer, om det er letter/greiere å følge enn vanlig lavkarbo for oss begge.

vermundo sa for siden:

Jeg tror faktisk du var på Lindbergklinikken samme dag som meg? Fredag den 13 august? Så en som ligner veldig på profilbildet ditt :) Jeg var da på min andre kontroll der.

streber sa for siden:

Tuller du? Det hadde vært litt morsomt da:)Det Var i Bergen jeg var, fredag 13.august. Vet ikke om jeg husker så godt de som satt på venterommet:olitt full av tanker oppi hodet:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.