Jeg sliter mye med angst å blir helt gal når jeg må kle meg opp til fest, familiesammenkomster/ fester, jul, 17 mai ++++
Jeg har vært sånn siden jeg var liten. Jeg taklet ikke strømpebukser å trodde
at de kvelte meg uannsett hvor store de var. Etter litt ble det slik at jeg faktisk ikkje fikk puste når jeg hadde det på meg, fikk anfall hver gang å det var skikkelig fælt. Nesten hver gang jeg skal kle meg opp til slike fester uannz hva jeg tar på meg føler jeg aldri det er godt nok, jeg klikker helt, skriker, hopper i gulvet, å har lyst å ødelegge alt jeg ser. De siste årene har det blitt litt bedre siden kjæresten min har funnet ut at hvis vi stikker ganske tidlig etter jeg har tatt på meg d første antrekket jeg velger så får jeg ikke panikk.
Men i dag er situasjonen den at han jobber kveld, og Moren sin 40 års fest starter kl 7 så jeg må være med onkelen hans bort dit til typen er ferdig på jobb å kommer selv. Så da har jeg jo selvfølgelig begynnt å kle meg og er elt alene. Å da kommer panikken ganske fort :o. Jeg kan ikke ha over den genseren for det er en carlings hettegenser som ikke passer seg til denne annledningen + den er en smule utvasket i forhold til det andre svarte jeg har på meg som er helt nytt. Jeg kan heller ikke ha på meg den nye tynne, fine jakketingen jeg kjøpte på torsdag med søte poff armer, for da føler jeg meg tykk. Vanligvis hadde begge 2 værrt ok, men siden jeg har angst å det skal være 90 folk der så er ingenting bra nok :/ føler jeg.
Mamma skal heldigvis komme bort for hun skal hente min lille elskling (malteser/shih tzu ) så hun slepper å være alene. Så da kan hun kanskje hjelpe meg litt.
Det er litt terapi å skrive dette, men hendene mine skjelver forsatt å jeg følerr meg overfølsom å ikke tilstrekkelig nok. Håper jeg greier å roe meg ned, men det er ikke lett :(.
sorry hvis det er skrivefeil, orker ikke å lese igjenom ..
Huff, dette kjenner jeg meg dessverre igjen i ... Men det var mye verre før! Jeg kunne skifte hundre ganger, og til og med skulke skolen dersom antrekket ikke "satt". Fortsatt i dag har jeg panikk for strømpebukser med ben, som du sier, jeg får en kvelende følelse, og jeg klarer heller ikke å bruke oppvaskhansker, da skolder jeg heller hendene :p.
Jeg har løst det hele med å klippe av strømpebuksebeina, ev. kjøper strømpebukser uten. Jeg er såpass casual at jeg gjerne kombinerer en finkjole med utslitte converse og utvaska hettejakke, så får folk tenke hva de vil om det, det føles feil for meg å være gjennomført "fin" fra topp til tå.
Pust dypt, og fokuser. Det går bra :).
Jeg også kan skifte såpass masse at klesskapet ligger på senga, så rett før jeg legger meg må jeg alltid rydde det opp igjen. Jeg skulket også skolen, men det var pga sosialangst, jeg ville heller være med de folkene jeg likte enn de populære så da ble jeg mobbet siden jeg var med de som var litt anderledes.
Jeg er for følsom og har hatt det tungt ganske lenge, er litt bedre nå men ikke ok, har ingen fast jobb fordi jeg ikke takler det å vær vondt i kroppen av tanken, spesielt magen. Da blir jeg heller hjemme.
Har ei jeg snakker med, å det har hjulpet masse, men vi har ikke tatt opp klesproblemet ennda :/.
Prøver å puste og slappe av, men det er hele 2 timer til vi skal være der så det er for mye til å få klikke anfall på :/ håpe på at tiden går fort
jeg takler ikke å gå uten en hettejakke rundt meg så det er vell d som er det størrste problemet, for jeg har ingen fine tynne jakker jeg føler meg bra i. :/
Ja tenkte kanskje jeg kunne ta et bilde, men vet ikke hvordan selvutløseren på speilreflekskameraet mitt funker :p EOS 450D. Skal søke på nettet å se om jeg finner ut av d :p
Ehh - må man noen gang gå i strømpebukse, sånne laget av nylon????? Det gjør ikke jeg! Jeg har mye heller skjørt til ankelen enn å ta på meg ekle nylonstrømper!
Måtte få mamma til å ta bilder, fikk ikke til den selvutløseren for den tok bare bilde feil uannsett hvor mange ganger jeg prøvde eller hvor jeg plasserte d :p.
det er tights jeg går med så d er ikke det at jeg ikke føler jeg får puste, men uten genser med glidelås føler jeg meg skikkelig tykk og bollete. :/
har ikke redigeringsprogram på denne låne laptopen så jeg måtte legge de på facebook, kopiere de derifra for å få de mindre :p
Har bare bilder med den fine, tynne genseren, mamma sa jeg ikke kunne gå med den andre :p åsså blir det så varmt ellers. men det er denne jeg føler meg ekkel og tykk ut. synes det ser ut som om jeg har 6 pupper på istede for 2, klumpemage :S.
Sliter med tvangstanker og slikt, å trodde det sko bli bedre når jeg begynnte å gå ned. Har hjulpet litt for jeg har flere gode dager nå enn før, men når det gjelder fest og slikt er det veldig vanskelig :/ tenker at alle ser på meg å tenker styggt om meg. Vet det er dumt å tenke slikt å at jeg gjør det verre for meg selv, men det er ikke lett å la være :/.
'
Takk for fine tilbakemeldinger :) de booster litt på selvtilitten :)
Du er kjempe fin, både du og klærene Trist at du ikke ser det selv. Og den strømpebuksen var super kul, kunne tenkt meg en slik selv. Strikke jakken sitter fint på deg, hadde ALDRI tenkt at du virker stor i den. Prøv å si positive ting til deg selv når du prøver ulike klær, det hjelper. Jeg vet!! Men det er ikke alltid så lett, men begynn og se at det virker :))
Og blant 90 andre legger man ikke merke til hva en enkelt har på seg med mindre vedkommende stikker seg ekstremt ut - og det gjorde du ikke, du var kjempefin! :)
Antrekket var supert. Enkelt, og flott. Digger strømpene/strømpebuksa!
Kjenner meg igjen i det å streve etter å finne noe man kan gå i, ingenting føles behagelig/komfortabelt også ender man med å bli hjemme. Du er ikke alene der.
Når jeg skal pynte meg er det utfra min smak, ikke hva andre liker, Se rundt deg hvor forskjellig folk går kledd. Emostilen funker når man skal pynte seg også. Det er bare å ta på seg fine emoklær det! Jeg pynter meg aldri med kjole eller skjørt. Jeg har min stil,men kan justere den ettersom det passer. Forresten finnes det hettegenserer som er mindre casual også. Om du kler på deg noe for å tilfredstille det du tror andre liker vil du aldri føle deg bra. Stå for stilen din! Kjøp deg det du trives å gå med, ikke tenk på andres meninger. Det er millioner av meninger og smaker der ute. Du skal tilfredstille din, ikke alle de millioners:) Føler du deg som en outsider; bland deg inn i mengden som en. Alle skal individualiseres, for så å bli ett med mengden igjen,men da uten å miste seg selv som før individualiseringen.
Det eneste jeg reagerte på var hvor mistilpassa du ser ut når du blir tatt bilder av, ellers så så du absolutt helt fin ut. Håper du hadde en fin kveld :).
Du er nydelig!!!
Og det er ikke bare noe folk her inne sier for å være greie. For du ser veldig pen og fin og slank og kul ut!
Håper alt gikk fint på 40 årsdagen.....
Gode tanker herfra...
Tusen takk for mange fine kommentarer :D det hjalp virkelig!
Har fått så mye dritt opp gjennom årene at selvtilitten er ganske knust,
men det hjelper når en får fine kommentarer.
Jeg elsker tightser fra bik bok, søte mini skjørt og fine kjoler så det føler jeg meg ganske ok i, det er som regel det jeg skal ha rundt som blir et vanskelig.
tightsen er kjøpt på bik bok å kostet 99, hadde lyst på ny med en gang jeg kom hjem å prøvde den, for den satt så bra :D men ingen av de 3 senterene vi har her hadde flere igjen :/. håper de får noe inn senere, ellers er det jo nettingstrømpebukser på H og M men de er litt kjedeligere. Brukte masse de før.
Hadde det først litt kjipt i går, kjente liksom ingen uten om onklene og tantene han (som jeg satt på bord med). Men kjenner ikke de særlig godt heller. Jeg og ene tanten hans snakkte en del om lavkarbo, hun hadde visst skjeid ut masse og hadde ikke særlig sterk vilje styrke til å la være, men tror hun fik mer lyst å være flink når hu så hvor flink jeg var :).
Før på dagen hadde jeg spist noen få håndfuller bacon gull duppet i seterrømme blandet med tacosaus (36kh pr 100g.) var så nærvøs at jeg ikke fant meg noe mer før vi gikk. Å når vi skulle spise der hadde de gryterett og salat, jeg tok ei skjei gryterett på fate før jeg la merke til at det var jo ris i den, ( av den skjeien spiste jeg bare 2 kjøttbiter som lå oppi.) Så jeg fylte fatet med salat og tok en dasj rømme vedsiden av.
Var bare isbergsalat og agurk i den. spiste ingen kaker, ikke hadde jeg noe lyst på heller. De servete chips og peanøtter, men tok ikke det heller.
Lenger borte satt alle ungdommene uten om meg på et bord, alle kjente hverandre, å jeg kjennte ingen av de. Etter ei stund kom ei av de bort å ville ha meg med bort til dem, hun hadde visst tenkt på det en stund men tørrte ikke helt før hun ble godt brisen :p. Synes det var virkelig kjekkt at de ville ha meg bort å hadde da noen å være med :D.
I 11 tiden kom endelig min kjære :D han hadde tatt med litt light brus og sprit til meg. Første glasse kjente jeg ikke noe særlig, og når jeg fylte opp neste trodde jeg visst at jeg to oppi 1/3 av den spriten jeg faktisk tok oppi, kunne ikke forstå hvorfor den smakte så ekkelt . etter 3 glass var jeg følte jeg meg brisen, og mens jeg begynnte på det 4 så sa det pang å jeg var ganske full :p. selv om jeg egentlig drakk ganske rolig.
Snakkte en del med den andre tanten hans reste av kvelden når ungdommene stakk til byn . Var en kjempe bra kveld med en del god musikk, og koslige folk ;)
Så godt å høre at kvelden ble så bra! :). Jeg tror ikke du og jeg har så ulik bakgrunn når det kommer til opplevelser i oppveksten, men det som er så fint med å bli voksen er at man faktisk ikke lenger er prisgitt et konkurrerende og tidvis overfladisk vennemiljø/hiearki som det som gjerne oppstår på ungdomsskolen, etc. De vennene jeg har nå er mennesker jeg selv har valgt å ha i livet mitt, som jeg stoler på, har det gøy med, og som aksepterer meg for den jeg er :). Jeg har mye mindre angst i dag enn da jeg var i tjueårene, og det kommer nok av at jeg er mye mer trygg i mitt eget skinn, og ikke lenger føler så mye for å bry meg med hva andre tenker om meg. Det har ikke kommet lett, men det føles bra å være så mye mer på plass i seg selv, og slippe den uroen og usikkerheten overfor omverdenen. Og husk at vi som blomstrer sent ikke visner like fort ;)
Det virker som du har fine folk i livet ditt, ta vare på de :). Ja, og takk for strømpebuksetips! Jeg må tydeligvis på Bik Bok i morgen :D.
Ja jeg merker det at jo eldre jeg blir så har det blitt mer slik at jeg tørr å velge venner ut i fra hvordan de er, verdiene de har, åsså dette me at de ikke bare skal ta men også gi. Har alltid vært alt for opptatt av retferdighet, å har alltid levd etter at vi skal gjøre mot andre, som vi vil andre skal gjøre mot oss.
Angsten gjelder ikke så mange ting som den gjorde for bare et år siden så jeg er jo på god vei, men når den første kommer så blir n ganske negativ å det er vanskelig å snu det. Det hjelper meg å tro at ting skjer for at en skal lære noe av det og bli formet ut i fra hvordan enn er i enkelte situasjoner. Jeg tror det er en mening med det meste i mitt liv, men det trenger nødvenigvis ikke å stemme forandre.
Får håpe de har flere igjen på din bik bok da :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.