2 egg (blir ca 1 dl.)
1 dl. h-melk
1 dl. soyalmel
en god dæsj kardemomme
En solid dose natreen
Når røre helles over stekepanna, strøs en solid klype soyaflakker over. Det smaker bra (gir en saltaktig kontrast til det søte) + gjør at pannekaken blir mye lettere å snu + gjør at man føler seg mettere etterpå fordi magen får litt å kna på.
Bedre å stø soyaflakkene over enn å blande det inn i røra, fordi da bare synker de til bunnen.
Spises med mye rømme og syltetøy.
Oppskriften er nesten lik som "fedon pannekakene".
Det er litt karber i melken og syltetøyet, men det får være grenser på fanatisme.
De høre gode ut, det gjør det.:) Men går man på f eks ketolyse, så er det dessverre vanskelig å spise slike. Bare melken og soyamelet gir 69 gram karbohydrater. Får man f eks 10 pannekaker ut av røren, blir det altså rundt 7 gram karbo i hver kake (+karbene fra eggene og soyaflakene) Når man kan spise kun 15 gram karbohydrater hver dag, blir dette "dyre" pannekaker, dessverre. Det handler ikke om fanatisme, men om å faktisk følge kuren slik at man ikke kommer ut av ketosen.
Men jeg vet at slett ikke alle her går på ketolyse, så på f eks Fedon er nok disse fine. :rolleyes:
Høres gode ut. Kan jo sikkert bruke fløte i stedet for melk, da blir det enda mindre karber vel. :) Jeg teller ikke, så jeg kan godt spise disse når som helst.
Var redd for at jeg kanskje ikke ville like smaken av soyamel (første gang jeg prøver det ut), så jeg dæsjet på med kanel i stedet for kardemomme ettersom jeg ikke er så glad i kardemomme. Funket veldig fint, selv om det kanskje ble litt for mye kanel alt i alt. Men utrolig godt! :)
Tok også i Creme Fraische og litt olje, siden jeg så en del andre pannekakeoppskrifter brukte det.
Praktisk å ha røra klar i kjøleskapet om du vet du har dårlig tid en eller annen gang.
Oppdatering:
Ok.. Kan tydeligvis ikke spise ei hel røre på én dag (tok det som kvelds og frokost) i ketose, fikk veldig svakt utslag nå. D:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.