< Tilbake til oversikten

Hva ville du ha gjort?

Augustina sa for siden:

Jeg er ny på lavkarbokosthold og kroppen sliter med omstillingen. Har tenkt at jeg ikke har vært i ketose og derfor bare kunne kjøre på med trening, men merker at energinivået går bare nedover og at jeg presterer dårligere og dårligere på trening. I dag føler jeg meg f.eks helt skutt, men har planlagt en relativt hard Step&Styrke time etter jobb. Nå er jeg usikker på om jeg bør, fordi:

De siste 3 ukene har jeg ligget gjennomsnittelig på 45 karbs per dag og trent 5 ganger i uken, 1 time hver gang, noen ganger mer. Samt at jeg går mye. Et klokt hode mente derfor at jeg faktisk måtte være i ketose, og da kommer vi til kjernen av problemet: bør jeg redusere treningen en periode, kanskje også redusere karbene litt mer? Så kroppen faktisk kommer godt inn i kostholdsomleggingen og jeg får energien tilbake?

Fordi, jeg skal nemlig drikke vin med en venninne i kveld, blir fort en bytur av sånt og jeg har alltid trent masse på forhånd for å på en måte bøte på litt av skaden (for 3 uker siden ville jeg ha gått på Step&Styrke, samt løpt på tredemølla etterpå, men da levde jeg etter lavkaloriprinsippene), men er som sagt veldig sliten og trøtt. Det sitter i hodet, ikke i kroppen tror jeg forresten, for trening går oftest åkei når jeg først setter i gang - bare ikke like bra som for tre uker siden.

Ble litt rotete, grunnproblemet er altså: bør jeg senke karbene og treningen for en periode, la kroppen komme godt inn i dette kostholdet? Før jeg evt øker både karber og treningsmengden igjen? Og hvis du skulle ta deg mer enn et par glass vin i kveld og hadde planlagt litt trening, ville du ha gjennomført det, selv om du føler deg sliten?

Takknemlig for alle som har en mening her :D

nellie sa for siden:

Ville prøvd meg frem:)

Augustina sa for siden:

Hehe, dvs, prøvd å trene i dag f.eks?

Fra og med neste uke skal jeg senke karbene tror jeg, øke fettet og trene mer moderat. Det er i hvertfall planen i første omgang. Er enig, må jo bare prøve meg frem. Dilemma mitt er litt mer preserende sånn sett, for jeg må bestemme meg snart om jeg skal trene eller ei i dag :p

nellie sa for siden:

Jeg hadde trena i dag:p Hvis jeg var deg altså. Ikke når jeg er meg;)

Augustina sa for siden:

Ja, fader. Får bare bita tenna sammen. Er jo bare 55 min. Håper treningsgleden kommer tilbake snart, for denne ullne følelsen i hodet og sirupen i musklene ødelegger en del :(

nellie sa for siden:

Hvis du skal begynne å spise færre karber og mer fett, så fyll opp med en gooood dose fett før du drar på trenings. Noen synes det funker.

Gerd sa for siden:

Jeg ville roa det litt og lytta til kroppen :) For når den blir helt pumpa og ikke orker, så prøver den faktisk å si fra :ja:

Hvorfor ikke trene det du kjenner kroppen orker, og så vil du nok klare å øke på etterhvert som kroppen er vandt til forbrenningen.

Augustina sa for siden:

Nellie: Hmm, har en kyllingssalat som står i kjøleskapet på jobb, den er det grillet kylling, fullfett fetaost og seterrømme i. Bør fungere som fettfuel. Har også tatt mine første magnesiumtabletter nå. Står at de skal fungere mot kortvarig hodepine f.eks, hadde vært fint om de gjorde.

Artig at du var innom bloggen forresten :)

Gerd: Ja, er litt det jeg heller mot. Mulig jeg drar på trening og tar det litt i mitt tempo, skal spise en del fett nå og har tatt magnesium for første gang så kanskje det vil hjelpe? Helt fri fra trening i morgen og moderat fra søndag av og utover. Kjenne etter på kroppen.

Takk for råd altså, blir så glad når folk som har holdt på lenge har tid til oss nye:)

nellie sa for siden:

Egentlig er jeg enig med Gerd, kjenner jeg.. Om du drar på trening, så bør du i hvertfall ta det med ro.. Kanskje ta litt rolig kardio isteden for de hardeste timene?

Tenkte i går at det kanskje kunne være deg, men var ikke helt sikker;)

Augustina sa for siden:

Åhh, hvorfor må det regne? Da kunne jeg ha tatt en joggetur. Eller, kanskje bare trosse regnet og gjøre det lell. Elsker å jogge, hater tredemølla, hehe. Spiser i hvertfall fettfull salat, så nå blir det trening i en eller annen form - men trolig moderat ja. Jepp. Da har jeg bestemt meg, hehe.

Skal følge med på bloggen din fremover :)

nellie sa for siden:

Kose deg med trening:) du er heldig/flink som har motivasjonen.. Den klarer ikke jeg finne igjen noe sted.
Men skal nok finne den en gang når jeg er ferdig med skolen.. Når Emma flytter ut osv.

Augustina sa for siden:

oi, pøsregn. Åkei, Elixia likevel. Føler meg litt bedre, så jeg prøver.

Tusen takk for oppmuntrende ord, ble litt mer motivert:)
Forøvrig merker jeg at treningsgleden kommer når man gjør det til noe fast. Samt gjøre noe man liker også, f.eks dansing, jogging, spinning, svømming, fjellturer, etc :) Fremgang gir selvfølgelig kjempemotivasjon, hehe.

Pearl sa for siden:

For meg er det viktig å trene selv om jeg ikke har lyst fordi jeg så lett faller ut av hele treningen ellers. Men hvis jeg har dager med lite energi, så tar jeg en kortere treningsøkt og så tar jeg mindre i. Det pleier ikke å ta lang tid før energien er tilbake på plass.

Augustina sa for siden:

Energien er ikke på plass fordi jeg har lagt om fra høykarbo til lavkarbo (40 karbs per dag) for tre uker siden. Kroppen min er av den typen som trenger laaaang tid på å omstille seg. Har presset meg til å trene 5 dager i uka hele veien, uten at det har vært spesielt gøy og i går sa kroppen bare stopp. Den ville ikke, eller, hodet mitt klarte ikke å oppdrive nok motivasjon til enda en treningsøkt hvor jeg føler jeg er helt energiløs og tom. Har fått tips nå om å øke fettet og trene som før, kanskje litt mer moderat på intensitviteten, så vil energien komme tilbake. Har trent 4-5 ganger i uka i åresvis, så vanen er godt innarbeidet, er bare gleden og energien som forsvant. Ser frem til kroppen liker kostholdsomleggingen og gir meg energien tilbake, hehe :D

Pearl sa for siden:

Å sånn å forstå. Det tar ofte litt tid for kroppen å venne seg til lavkarbo ja. Hva med å ta en pause et par dager og se om lysten kommer tilbake. :)

Augustina sa for siden:

Ja, tok to dager fri fra trening. Prøvde meg i dag igjen, det var fortsatt veldig tungt. Men, jeg gir ikke opp. Vet at energien kommer til slutt, og da også treningsgleden tilbake :):)

Sprettball sa for siden:

Hei :)

Jeg har spist lavkarbo i snart fire måneder. Jeg trener 5-6 ganger hver uke, 1-2 timer hver gang. Cardio hver gang, prøver å få inn et par styrkeøkter også hver uke (styrke først, så cardio). Minst to høypuls timer hver uke.

De første ukene etter omlegging til lavkarbo var jeg kjempeslapp. Kan ikke huske at jeg har måttet bite i det sure eplet og redusere intensiteten på aerobic/step timer før (gå istedet for å hoppe osv), men det måtte jeg da. Var helt skutt 15 minutter ut i økta. Klarte mindre på styrketreningene også.

Det tok vel 6-8 uker, så kunne jeg ikke merke noen forskjell lenger, unntatt kanskje økt utholdenhet på cardio øktene.

Jeg tror det er bare å fortsette som før. Press litt, ligg under smerteterskel og så kommer det tilbake litt etter litt.

Kos deg med treningen!

Klem fra Sprettball.

Augustina sa for siden:

Så bra, jeg føler jeg dør litt hver gang på trening. Har fortsatt tenkt til å trene 4-5 ganger i uka, men må senke intensiviteten. Var på en dansetime i går som vanligvis bare er kosetrening. Det var så hardt, ble kjempeflau over meg selv. Venter med å presse meg litt, dvs, alt er jo hardt uansett, haha.

Håper på at det vil løsne snart, savner treningsenergien. Men, fint å lese at det har ordnet seg :)

Nerthus sa for siden:

HELT enig med Gerd! Tren i vei du - men reduser 20% på innsatsen så du ikke tar helt knekken på deg selv :) Kjenn på kroppen din hva du orker. Jeg går ned uten å trene noe, og det stopper ofte opp når jeg trener - så jeg avventer litt mer vekttap før jeg trener igjen.

Jeg trente mye gange/jogging (hver dag) og 4 ganger hard styrke før lavkarbo - etter lavkarbo måtte jeg redusere vektene men kan holde på lengre :) Kroppen har nemlig ikke så enkel tilgang på energi som før lavkarbo, så vær snill med deg selv.

På byen kan du holde deg til tørr hvitvin eller drink med lettbrus i så drar du ikke avgårde med karbohydrater og "ødelegger" kostholdet ditt :) Det finnes nå også mange alternativer i butikken med mindre karbo i - blant annet grevens sider uten sukker, tonic uten sukker og sist så jeg vikingfjord rusbrus også uten sukker ;) Dessuten finnes det lavkarbo øl om du er øldrikker.
Husk bare at du kanskje ikke tåler så mye som før... :cool:

Augustina sa for siden:

Hvor mye spiser du per dag om du ikke trener? Jeg trener både for velvære, men også for å holde energiinntaket i sjakk på en måte. På høykarbokosthold trente jeg 4-6 dager i uken og spiste alt fra 15-1900 kcal per dag (oppmot 3000 på spisedagene jeg hadde på lørdager, men da kompenserte jeg med ekstra trening). Merker å ikke trene i det hele tatt gir meg angst, hehe. Ser for meg at jeg blir bælfeit med mitt energiinntak som er rundt 1700-1800 for tiden, kan presse det ned på 1500 på ikke-treningsdager, sjeldent lavere. Men, jeg syns 1700 er mest behagelig. Så, tør liksom ikke å la være å trene, kanskje bare trene litt mer moderat (sant skal sies, jeg har ikke gått ned et gram de siste tre ukene etter jeg la om).

Alkoholmessig drakk jeg en flaske rødvin og to glass vin på byen også. Jepps. Det ble liiitt for mye, for hodet mitt var helt kjørt neste dag. Hehe. Note to myself: drikk vann på byen :rolleyes: Neste gang skal jeg prøve meg på grevens sin cider uten sukker, det gleder jeg meg til :D Har faktisk noen tonicflasker stående, uten sukker. Har bare ikke gin:p

Nerthus sa for siden:

Jeg spiser faktisk 15-1600 kcal pr dag UTEN å trene... og når jeg holder meg på det nivået, går jeg ned litt under en kg i uka. Da jeg gikk på GR med samme kcaloriinntak gikk jeg OPP i vekt i løpet av 8 uker... noe som var ganske deprimerende - men et klart tegn på dårlig forbrenning og intoleranse mot karbohydrater. Har målt fritt tyroksin som er en av verdiene som sier noe om stoffskifte/forbrenning før jeg begynte - og deretter etter noen mnd og gikk fra 13 og noe til nå straks 17 - så da jeg spiste bare generell lavkarbo økte fett-forbrenningen min kraftig (kroppen fikk jo endelig fett å forbrenne også da ler)

17-1800 kcal pr dag er ikke særlig mye når du trener hver dag - om du da ikke er veldig lita jente :) Du blir ikke bælfeit på lavkarbo med så få kcalorier, det skal du ihvertfall ikke bekymre deg for! Men det krever litt mental omlegging for å synes det er greit å spise så mye fett ;) (vi har jo alle lært at fett er fy-fy... )

Når det gjelder det at du ikke har gått ned noe siden du begynte - kan dette ha flere årsaker. Jeg gikk på generell lavkarbo et halvt år uten å gå ned - og måtte begynne å telle kcalorier. Det kan hende du spiser for lite for kroppen din når du trener så mye? Prøv å beregn energibehovet ditt på en av sidene du kan gjøre det - og legg inn treningen din. Se hva du må spise for å holde vekta - og prøv å legg deg 6-800 kcalorier under dette nivået og se hva som skjer.

Fortsett å tren - det gjør godt på så mange måter - men reduser intensiteten til kroppen din venner seg på å hente energien fra fett istedet for karbohydrater. Måler du deg? Hvis ikke - begynn å gjør det nå - selv om ikke vekta går ned, kan det hende du blir smalere ;)

Ellers ville jeg ikke ha gjort særlig endringer med karbohydratene foreløpig - gi kroppen din noen uker på tilvenning. For noen kan det ta flere mnd før den "skjønner poenget" med å forbrenne fra fett, mens andre kommer rimelig kjapt inn i fett-forbrenning. Nyt maten, kos deg med treningen og tenk at helsa kommer først. Når du har holdt på et par måneder, kan du begynne å justere feks på karbohydratene for å se om det hjelper på vektnedgang. Vær litt strukturert, tell karbo og kcal slik at du har kontroll. Dermed kan du justere den ene eller andre veien for å se hva som vil gi postitivt utslag.
Jeg synes en av de største fordelene ved lavkarbo er at jeg kan leve slik resten av livet. Dermed har jeg lite stress på vektnedgang (selv om jeg har gått ned 9 kg siden april - ferie og turer inkludert!), og kan eksperimentere litt med hva som føles ok for meg over tid - og hva som gir vektnedgang (skal ned 15 kg til da...). Det eneste som skjer når jeg spiser lavkarbo - MEN så mye mat jeg vil er at vekten står stille - jeg går ikke opp i det hele tatt. Nå er det 5 uker til 40-årsdag, så jeg skal være kjempeflink med kcaloriene så ser vi om 3-4 kg til "detter" av før feiringen ;)

Augustina sa for siden:

Skalmesjå. På treningsdager (1 time trening), samt 1.5 time gange (går som oftest det hver dag, går når jeg kan) forbrenner jeg 2157 kcal. Så, jeg er nok en "liten" jente (163 cm høy, 59 kilo). Jeg vil ned til 56-57 for det er der jeg føler jeg ser best ut og klærne sitter aller best. Har vært der nede med høykarbo/kalorikontroll, men endte med at jeg skakkjørte forbrenninga mi, så var vanskelig å holde det der.

Hvis jeg skulle ta 2150 minus 800 blir bare 1350 = helt umulig for meg, da må jeg tenke på kalorier og matsammensetninger hele tiden og planlegge alt til minste detalje. Det gjorde at jeg nesten fikk spiseforstyrrelse en gang i tiden (da spiste jeg 1500 hver dag og trente omtrent 6 dager i uken - Grete Roede kurs). Syns at 1550 er lite om jeg trener mye også, men kanskje jeg er en storspiser og jeg tror jeg trenger mer mat enn jeg gjør? Her er jeg selv litt usikker. Prøver å spise når jeg er sulten, men er veldig glad i mat og ikke alltid like flink til å kjenne etter på metthetfølelsen. Spiser gjerne opp det som er på tallerkenen.

Oooog, jeg blir ikke smalere :-/ Er bom fast på samme cm-målene, så akkurat nå er jeg i energitakbalanse. Kan hende jeg begynner å gå ned når jeg får energien tilbake og kan gi mer på trening, eller kroppen blir flinkere til å forbrenne fett, åhhh, det håper jeg :D Teller både kcal og karbo for tiden, men orker ikke å finregne, har gjort det i så alt for mange år. Er litt mettet, hehe.

Uansett, setter stor pris på svaret ditt og dine råd altså, veldig :)

Nerthus sa for siden:

Ohhhh du skal ned bare et par kg! Fortsett som du gjør nå - dette kan ta tid - det er ikke sikkert kroppen din er enig i at du skal ned de siste par kg, lavkarbo er vektregulerende begge veier, er man undervektig går man opp og vice versa. Du kan kanskje ha effekt av å variere kcalorimengden i løpet av uka? Ikke vet jeg - bare tenker høyt ;) Du er jo så flink til å passe på at du ikke spiser for mye - kanskje du bør prøve en dag innimellom og spise mer fett/mindre karbo slik at du får i deg mer kcalorier? Andre på forumet kan mer om dette - noen av gutta er rene ekspertene.

Bare kos deg med kostholdet du - og kjenn at du får igjen energien til å trene hardere etterhvert. Tror du kan bli overrasket over den fantastiske utholdenheten som kommer - der du tidligere ble stoppet av melkesyra vil du etterhvert føle at du bare kan fortsette og fortsette :)

Dessuten - den største gevinsten: God helse :) mer overskudd :) ingen humørsvingninger pga blodsukkerfall :) bedre hud/hår :) bedre fordøyelse :) osv osv:cool:

Megvel sa for siden:

Hei! Om du er i ketose hele tiden vil jeg anbefale kokosnøttolje før trening. Det gir kjempeeffekt, går rett i energien din.

Krøllerellerei sa for siden:

Åh, hvor mye da og hvor lenge før trening?

Megvel sa for siden:

15 min, en spiseskje. BAM!

Augustina sa for siden:

Ja, jeg håper jo at jeg skal klare å gå ned i vekt, kan hende jeg mååå telle kalorier ganske strikt i tillegg til karboer, men skal nå ikke la det gå utover fettet. Fett er bra har jeg skjønt og vil så gjerne sparke fettforbrenningen min ordentlige i gang. Så, jeg avventer noen uker til før jeg justerer på kostholdet/treningsmengde. Kan hende jeg er en av dem som kan ha bruk for en oppkarbings i ny og ne, vi får se. Må bare prøve meg frem ja.

Åhhh, gleder meg til å bli en liten duracellkanin, hihi! Løpe 15 km'rn min med evigvarende energi, kanskje øke den også. Opp mot 20. Wuhuu.

Noe som er litt rart er at jeg er dødsliten på dagtid, men sånn etter kl 16:00 får jeg plutselig masse energi. I kveld planla jeg en kort joggetur, men kunne fint ha løpt det doble. Hvor kom den energien fra mon tro? Kanskje fettforbrenningen har begynt å humpe seg i gang? Hehe.

Krøllerellerei sa for siden:

Kan jeg spør om en ting til, jeg blir så kvalm når jeg har spist noe før trening, det må minst gå en time før, og noe må man jo ha. Du gulper ikke av oljen? Hvis ikke er jo sikkert dette løsningen for meg!

Augustina sa for siden:

Tja, spiser sånn 30-45 karbs per dag og trener 1 time 4-5 ganger i uka. Noen sier jeg trolig er det, andre sier jeg ligger i vippen og jeg, jeg aner ikke. Hehe. Men, jeg prøver å spise en del fett, så hvorfor ikke. Jeg skal prøve. Må kanskje kjøpe meg den extra virigin da? Jeg har bare den oljen jeg kan steke i stående her. :rolleyes:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.