< Tilbake til oversikten

Trenger forslag til hva jeg kan erstatte svinekjøtt og skalldyr med

lillefixen sa for siden:

Til frokost pleier jeg å spise egg i forskjellige varianter med enten kalkunpålegg, reker eller bacon.
Til lunsj pleier jeg å ha salat med enten kylling og avokado, tunfisk og oliven eller ost og skinke.

Nå har jeg bestemt meg for å prøve å kutte ut svinekjøtt og skalldyr.
Lurer derfor på om noen har tips til:

• Kjøttprodukter som ikke inneholder svinekjøtt, som smaker godt sammen med egg
  • Fet fisk som smaker godt sammen med egg. Har blitt tipset om ansjos, men kom gjerne med andre tips.
  • Hva jeg kan erstatte skinka i salaten med. Det må være et kjøttprodukt som passer sammen med ost og som funker å ha oppi salat.

På forhånd tusen takk for svar! :)

Kitt sa for siden:

Laks er godt sammen med egg og det finnes da noe som heter biffsalat, gjør det ikke!:)
Ellers så finnes det faktisk kalkunskinke på boks, sånn som bogskinke!:D

Hva er salami laget av? For det er godt sammen med egg, der!:sikle:

leenam sa for siden:

Kan du få tak i Corned Beef på boks (storfekjøtt)? Ellers grillet kyllig er jo fint i salater. Innvandrebutikker har høye, smale hermetikkbokser med halal-kjøtt, som jeg innbiller egner seg til pålegg. Og såvidt jeg ser, finnes de kalkun- og kyllingvarianter av alle middags- og påleggspølser. Selv spiser jeg svin som bare det, og hvorfor ikke?

Rin sa for siden:

I en av Skaldemans bøker anbefaler han å lage omelett med makrell i tomat (skrap av mesteparten av tomaten) - jeg har ikke prøvd det selv ennå, men kanskje verd et forsøk?

Kalkunbacon er godt, men vet ikke hvor lett det er å få tak i her til lands. Til egg kan det jo også være godt med en hamburger/karbonade av storfekjøtt, ser for meg sånn cowboy-frokost med karbonade og speilegg :sikle:

I salaten kan du vel putte nesten hva som helst, tunfisk eller kylling eller biffstrimler etc.

lillefixen sa for siden:

Grunnen til at jeg vil kutte ut svinekjøtt og skalldyr, er at jeg har blitt fortalt at disse kan forårsake hudproblemer fordi de inneholder histaminer. Jeg har problemer med at huden i ansiktet blir veldig rød og irritert. Legen mener det ser ut som en allergisk reaksjon, men finner ikke ut hva jeg er allergisk mot. Prøver derfor å kutte ut svinekjøtt og skalldyr for å se om det hjelper :)

Tusen takk for mange gode tips, kom gjerne med flere!

Kitt sa for siden:

Lege som i fastlege eller hudlege?
Vil anbefale deg å kutte ut kun en ting av gangen. Er ganske sikker på at det ikke er samme type allergener i svine kjøtt og skalldyr!:p

Huden i ansiktet mitt blir av og til svært rød og hissig. Det skyldes en hudsykdom som heter rosacea! Har ikke med matallergi/intoleranse å gjøre, men stress kan være en utløsende faktor for meg!

Lykke til med jakten på "synderen"!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.