Hva drikker dere andre som går på ketolyse? :)
Jeg liker ikke vin eller øl, så det jeg pleide å drikke før var vodkablandet med sprite, men er egentlig veldig lei av det. Drakk også champange å synes det er såååå godt :). spurte på vinmonopolet om det var noen sukkerfrie men de som er det ville ha ganske skarp smak. Før drakk jeg martini asti å elsker den, finnes det noe som er sukkerfritt men like godt?
Åsså lurte jeg på om alle vodka er ok eller om det bare er noen?
Jeg tåler ikke høyere prosent enn 40 for ta blir jeg ikke særlig påvirket uten om at hender og bein hover opp :s.
Er mest glad i absolutt vodka citron, er den ok?
Har dere noen gode drinker dere pleier å lage? :) hadde vært kjekkt med en som er litt søt men også litt sitron sur:)
når man først må finne alternativer... jeg drikker grevens cider med jordbærsmak - smaker som frisk sprudlevann... litt lite smak men det er ihvertfall et alkoholalternativ :) 0.6 g karbo pr 100 er jo også greit da :)
Ellers om du liker gin og tonic eller vodka og tonic har det FAKTISK kommet tonic - UTEN sukker på markedet :)
Har lest At whisky er det absolutt beste på lav-karbo. Og at sukkeralkoholer ikke får deg ut av ketose, den bare pauser fettforbrenningen til alkoholen er forbrent så går man rett inn i ketose igjen.
Dette er noe jeg kjenner meg igjen i, selv etter en 6-pack med LITE øl så er jeg rett tilbake til lilla dagen derpå. Jeg har også lest at hangoveren kan blir betraktelig verre, noe som ikke er like greit!
Ehm, sukkeralkoholer? Det er noe helt annet. Et sukkeralkohol (polyol) er et søtningsstoff som går helt eller delvis ufordøyd gjennom kroppen, og har altså ingenting med med ALKOHOL som rusmiddel å gjøre ;).
Men du har jo sånn ellers delvis rett, da. Alkohol stopper opp fettforbrenningen din, men det "beviser" ingenting at du fortsatt har målbar ketose dagen etter, ettersom alkohol også omgjøres til ketoner. Enda en grunn til å ikke henge seg opp i den ketosticksen ;).
Jeg for min del elsker cava, men liker det ikke så søtt da (det tror jeg har med vane å gjøre også, alt "det gamle" blir mye søtere etter en stund uten noe inntak av søtt), og jeg er skikkelig glad i en som heter Grans Brut Momento. Tror ikke det er så mye som 2 gram restsukker i den en gang. Ellers vet jeg at mange liker å blande tørr hvitvin med sprite (light i dette tilfellet). Sukkerfri tonic har det funnets i en evighet, og de litt bedre cocktailbarene bruker helst en "tørr" tonic, altså ikke tilsatt særlig med søtt.
Trodde man fint kunne drikke ett par glass vin til litt ost på kvelden i helgene f.eks. , men da stopper man altså opp forbrenningen? Og i såfall, hvor lang tid er det før kroppen begynner å forbrenne optimalt igjen? :rolleyes:
Den tiden det tar å forbrenne alkoholen! Det er avhengig av antall enheter, hvor mye du veier og hvor "alkoholvant" du er (og selv her er forskjellene marginale). Men en enhet alkohol forbrennes som regel på en time/halvannen, så å miste kanskje tre timer med fettforbrenning på en dag er jo ingen krise. Man skal leve også :)
Edit: Visstnok forbrenner "normale" mennesker mellom 0,15 og 0,2 promille i timen, om det er til mer hjelp.
Den der cideren har jeg lurt på. Jeg har også oppdaget at det står at det er så lite karbo i den, og var kjempeglad. MEN - når jeg leser innholdsfortegnelsen er den så godt som nøyaktig lik innholdet i de andre ciderne uten tilsatt sukker, noe eplevin og greier, husker ikke helt.(bortsett fra noe jordbæressensgreier) Hvordan kan da nkarboinnholdet være så forskjellig? Jeg drikker ikke den cideren før jeg har funnet ut av mysteriet. Det ER jo en viss mulighet for at det kan være feiltrykk, selv bryggerier kan vel ha trykkleifer? Så nå ble jeg inspirert til å kontakte Hansa Borg bryggerier og spørre dem om dette. Jeg skal poste svaret når jeg får det. Følg med, følg med!:)
...og hvis det viser seg å være trykkfeil, kan alle dere der ute som evt kom ut av ketosen pga den, saksøke Hansa Borg for ... eh, tapt fettforbrenning.;)
Ja, jeg kan fint hølke nedpå to tre vinflasker i løpet av ei helg og fortsatt gå ned i vekt. Vel går det sikkert saktere, men det er bare sommer en gang i året :p.
Fin champagne & cava regel er og kikke etter de som er BRUT, sukkerfrie er de ikke, men tørrere og MINDRE sukker. :)
Jeg eeelsker det, og kommer aldri til og gi det opp. ;) Skål!!!!!
Men jeg forstår ikke helt dette avsnittet: (bor for langt fra svenskegrensen)
"En del menar att denna förbränning av alkoholen ändå bromsar viktnedgång, genom att ske ”istället för” fett som annars kunde förbränts. Som jag ser det, är detta en återgång i den återvändsgränd som kaloritänkande kan leda till. Utan kolhydrater blir det ingen ökad insulinproduktion. Då bör denna förbränning ske ungefär som om man ätit fett istället för att dricka alkoholen. Den rena alkoholen kan alltså ge samma långvariga mättnad som fett, och leda till att man äter mindre av något annat istället."
Helt spesifikt, hva betyr: "..är detta en återgång i den återvändsgränd..." Har en følelse at dette er viktig for essensen i avsnittet. Kan noen hjelpe??:confused:
Återgång betyr tilbakesteg og återvändsgränd betyr blindvei, så betydningen blir vel noe som at det er et steg tilbake i den blindveien ... etc. Hilsen semisvenske ;).
...men jeg skjønner fremdeles ikke helt hva hun mener: Mener hun faktisk at fettforbrenning skjer selv om en har drukket alkohol (altså samtidig med at alkoholen blir forbrent), i motsetning til allmenn oppfatning, eller hva?
Jeg er litt susete i hodet i dag, så nå må jeg bare sette meg ned og oversette hele det avsnittet du la inn :):
"Enkelte mener at denne forbrenningen av alkoholen likevel bremser vektnedgangen, gjennom at den skjer ”i stedet for” fett som ellers kunne ha blitt forbrent. Som jeg ser det, er detta et steg tilbake i den blindveien som kalori-tankegang kan lede til. Uten karbohydrater blir det ingen økt insulinproduksjon. Da bør denne forbrenningen skje omtrent om om man har spist fett i stedet for å ha drukket alkohol. Den rene alkoholen kan altså gi samme langvarige metthet som fett, og lede til at man spiser mindre av noe annet i stedet"
Hmm ... Ja, jeg klarer ikke helt å forstå hva vedkommende skal fram til her likevel. Det virker mest litt som synsing?!
Det han/hun kanskje mener er at alkohol metter i samme grad som fett. Hvilket jo er litt underlig?! Eller, jeg aner jo ikke hvor mye kalorier det er i alkohol, det har jeg aldri brydd meg om å finne ut heller ...
Da SYNES jeg det skal bety at når vi går på ketolyse forbrenner vi fett og alkohol over en lav sko samtidig! :D
Når det er sagt har jeg lagt merke til at da jeg ikke gikk på lavkarbo ble jeg kjempesulten av å drikke, og skeiet ut med både det ene og det andre. På lavkarbo merker jeg ikke det på samme måte. Jeg har i hvert fall sluttet med overspising ved inntak av litt for mye alkohol, og det er i hvert fall positivt, uansett!
Det synes jeg også :D.
Jeg har heller ikke den bunnløsheten dagen-derpå lenger som jeg hadde før. Eneste at jeg er tørst og har behov for noe salt.
Men jeg tenker sånn at det heller får gå litt saktere, enn at jeg skal begrense meg på absolutt alt som er, mens jeg ennå er ung, singel og vakker :D
Sånn jeg tolker det, og egen erfaring tatt i betraktning, så er det mange som får en metthetsfølelse når de drikker alkohol. Jeg har mange ganger gått på den blemma at jeg bare skal ta noen øl før jeg spiser middag den dagen, og hvis stemningen er god, så kan jeg helt glemme å spise (fordi man ikke lenger er sulten). En fin resept for å gå på trynet, men man får altså en metthetsfølelse.
Ahh.... så bra sagt! Skal på min første "ketose-påvirkede" fest i morgen - startet med lavkarbo for 2 uker siden. Tok meg selv i å kvie meg litt! :( Har kjøpt meg en tørr hvitvin og har herved bestemt meg for å kooose meg med den i morgen. Mulig drikkingen skjer i et litt seinere tempo og mengde med tanke på at man tåler mindre i ketose... ;) Takker for advarselen! :D
Før kunne jeg bøtte nedpå med søte drinker og Martini asti til krampa tok meg, så etter jeg begynte på lavkarbo hadde jeg litt problemer med hva jeg skulle drikke (er student), så ble veldig ofte vodka og sukkerfri brus.
Begynte å lese litt på vinmonopolets hjemmesider og fant ut at det var mye musserende vin som gikk greit å drikke uten å ødelegge så altfor mye.
Kan fortelle at jeg fikk servert Martini Asti under en båttur i sommer og syns det smakte pøy! spurte vininnehaveren hva slags drikke det var etter at jeg pent hadde gitt fra meg glasset til andre drikkesalige gjester og han svarte "Martini asti.. trodde du likte det jeg?!"
det trodde jeg og.. men smaken har endret seg drastisk.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.