< Tilbake til oversikten

Ost- og aspargesform

Nannah sa for siden:

Ble innspirert til denne av matbloggeren Manuela:)

1 stort blomkålhode
grønn asparges (fersk lr hermetsik)
kokt skinke
gaudaost
sennep
muscat
fløte
smør
salt og pepper

Smør en ildfast form. Bryt blomkålen i små buketter og kok den mør i litt fløte. Kjør mosen glatt med stavmixer og smak til med sennep,muscat,smør,salt og pepper.
Ha den i formen. lag store skiver av gaudaosten. Legg på en skinkeskive og to asparges. Rull sammen og plasser rullene oppå mosen.

Sett formen i ovnen på 175g varmluft ca 25 min..
Server med smeltet smør og evnt litt grønn salat:)

xtra sa for siden:

Har du prøvd å lage denne selv, eller formidler du bare oppskrift? Det hørtes godt ut, men jeg lurer på hvordan man i praksis koker blomkål i fløte? Jeg ser for meg at det lett svir seg, og at man må ha store mengder fløte? Hvor lenge?

Nannah sa for siden:

Jeg lager såklart maten før jeg deler oppskriften!
Og dette er ikke orginalen, den har potetmos i seg..

Du må bruke en kjele med slippbelegg og så lite fløte som mulig.
Det har aldri svidd seg for meg:)
Kok til blomkålen er helt mør... da får du lettest jevn mos

xtra sa for siden:

Ah, kasseroller med slippbelegg! Jeg tenker ikke på at det fins, for jeg har bare av stål. Men det går jo an å endre på :)

Holtappen sa for siden:

Beste gryta jeg noen gang har hatt, fant jeg på Claes Olsson, merke er Caperi :) Setter seg ikke fast i bunnen, og rengjøring går som en lek:D best ever :p Good luck :D

Holtappen sa for siden:

mmmmmmm..... denne skal prøves ! Takk for tipset ! Har prøvd flere oppskrifter fra deg, de er knallgode ;) tusen takk for inspirasjon til et nytt kosthold :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.