< Tilbake til oversikten

Tunghet i beina og kroppen

Morgenstjerna sa for siden:

Jeg har gått på lavkarbo nå i 2 1/2 uke, og uten at jeg teller karbohydratene nøyaktig, så er jeg ganske så sikker på at jeg er i ketose, for jeg er ytterst forsiktig med hva jeg spiser. I tillegg har jeg stor støtte og hjelp av mannen min som er ernæringsutdannet, så jeg er rimelig trygg på at jeg holder meg på under 20 karb. pr dag.

Men jeg sliter litt med en ting. Jeg er nemlig så fryktelig tung i beina! Med en gang jeg starter å gå i oppoverbakker, så føles beina som tømmerstokker, og det er skikkelig plagsomt. Det merkes ikke når jeg går nedover eller på flatmark.
Jeg har også gått og ventet på den økningen i energi som de fleste som starter på lavkarbo får, men den har jeg ikke merket noe til :(

Er det noen som har en forklaring på hva dette kan skyldes?

aslaug sa for siden:

Tror kanskje det er normalt, sånn hadde jeg det også!

unaturligslank sa for siden:

Jeg og! Tar du vitamintilskudd? Spes kalium og magnesium skal visst være viktig.

Kitt sa for siden:

Det kan ta 4-6 uker før kroppen klarer å forbrenne ketoner optimalt!
Frem til det skjer, har kroppen rett og slett ikke nok brennstoff og alt blir tungt og tregt!
Tren moderat så lenge, så opplever du nok at det går mye lettere etter hvert!

Du kan også søke på tråder startet av BitTorres. Han har skrevet mye om det å trene i ketose og hvor tungt/tregt det kan gå i begynnelsen.

Aslaug: gjorde du noe for å bli kvitt det, eller skjedde det av seg selv?
Unaturligslank: nei.. er dårlig til å ta tilskudd. Jeg sliter med å svelge piller, så må kanskje finne noe flytende? Har forresten noen kalsiumtyggetabletter fra da jeg var gravid som jeg iallefall kan ta..
Kitt: takk for info, da skal jeg lese meg opp litt mer :)

Photobscura sa for siden:

Spis nok, først og fremst! Starten er energikrevende, og om du ikke er så god på å ta tilskudd, så prøv i hvert fall å ta magnsium, om du så må stykke opp pillene. Magnesiummangel i starten er svært vanlig, og da blir man gjerne tung og kanskje litt "maurete" i beina. Ellers kan du hat litt nytte av å drikke farris.

Snopsnoken sa for siden:

Første gang jeg forsøkte lavkarbo spiste jeg ikke nok fett, og jeg ble veldig slapp og tung. Energinivået ble aldri særlig høyt i løpet av de 6/7 ukene jeg forsøkte dette. Dette var riktignok ketolyse, men har du et relativt lavt karboinntak, så kan det kanskje være aktuelt på ditt kosthold også. Nå inntar jeg mye mere fett - ca 75 % av energiinntaket, og for en forskjell! Jeg er mer energisk enn på årevis (etter to år uten joggesko på bena, har jeg nå stått opp kl 0540 for å trene før jobben).

Debz sa for siden:

Unnskyld hvis jeg virker litt dumb her, men mente du at fett er 75% av din total kaloriinntak daglig?

Det er ca anbefalt mengde, ja. Husk at fett er mye mer energitett enn f.eks karbohydrater, så det skal faktisk ikke så mye til for at fettandelen er på 75% av det daglige kaloriintaket :).

Takk, alle sammen!
Har nå kjøpt magnesium, så da får vi se..
Er litt usikker på hvordan jeg skal få i meg nok fett, jeg. Bruker kremfløte dersom jeg trenger noe slikt, vanlige oster, smør og div kjøtt og fisk. Olivenolje og slikt til dressinger. Er ikke dette egentlig nok?

unaturligslank sa for siden:

Anbefaler bacon, mmmmmm, gjerne stekt i meierismør:)

Jeg har aldri regnet på hvor mye fett eller protein jeg får i meg jeg, burde vel det. Hva spiser du en typisk dag snopsnoken, for å få den riktige balansen?

Det er ikke om å gjort å trykke i seg fett til det renner ut av øra :p, men vær liberal på fettet og la det utgjøre hoveddelen av næringsinntaket; velg nakkekoteletter framfor magrere kjøttstykker, kjøttdeig foran karbonadedeig, fet fisk som makrell, laks, sild framfor de hvite, stek all mat i smør, kjør på med fete sauser som bearnaise og hollandaise, rømmesauser etc. Jeg leser stadig vekk om folk som shotter olivenolje etc, det blir for drøyt for meg :p. Jeg spiser masse fet mat, men det er fordi det både metter mer, og blir billigere i lengden, og det er viktig for vitaminopptak i kroppen, og sist men ikke minst så holder det metabolismen i gang!

Tusen takk! Da er jeg på riktig vei :D

Debz sa for siden:

Enkelt og greit, takk :)

VesleKAri sa for siden:

I går var jeg helt kjørt i kroppen. Jeg er i ketose, weee! :D energien er litt bedre i dag, men kjenner meg også tung i kroppen og rar i beina.Tror jeg skal kjøpe kosttilskudd med magnesium jeg også.

Snopsnoken sa for siden:

Ja, nå har Photobscura bekreftet at det nok var det, men 75 % av kaloriintaket, ja.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.