< Tilbake til oversikten

Fersking i lavkarbolivet, litt å lære tenker jeg

bumblebee83 sa for siden:

Da tenkte jeg å vurdere å gå inn i en litt mer "lavkarbo" livsstil. Men det jer lurte på var; skal man helst så og si kutte ut karbohydratene, eller er litt lov? Og feks må man følge det hver dag, eller er det lov å skeie ut hvis man blr invitert i selskap eller på lørdagskvelden med smågodt...? :rolleyes: Om det skal fungere, bør man vel helst holde seg mest mulig til livsstilen, men ødelegger man hele om man koser seg en gang i uka feks?

Nå har jeg ikke veldig mange kg jeg vil ned, jeg kunne godt tenke meg å ta av 5 kg, stramme kroppen opp litt etter svangerskap og litt mindre fett på magen og rompa. Så jeg håper at å spise mindre karbohydrater og gå mer turer kanskje kan hjelpe litt på vei :)

Vintergumman sa for siden:

Vel, det kommer jo an på hvor "ekstrem" du vil bli, ser du bare har satt lavkarbo i filosofien, så da vil du vel bare generelt ligge under 100g kh om dagen. Og i og med du ikke har alverdens å gå ned ville jeg ikke tro det er heeelt krise om du tok et kakestykke i en bursdag, eller falt for en sjokolade i butikken en stakket gang. Men selv da kan du jo prøve å gjøre lure valg, som å velge en mørk sjokoladetype og kanskje ta et mindre kakestykke enn du ville ha gjort ellers.
Det du antakeligvis kommer til å merke, dersom du er litt streng med degselv i starten og ikke tillater noe sjokolade/søtsaker (ei heller alle søtningserstatningene) er at behovet for lørdagskos med mat forsvinner. Hvorfor ikke heller kose seg med andre ting, en kinotur, en gåtur med familie, spillkveld? Lavkarbo fungerer ikke helt på samme måte som lavkalori, fordi du har ingen energimengde å "spare". Jeg pleier ofte å tenke at dersom jeg gafler i meg karbo en kveld, så vil alt fettet jeg har spist i løpet av dagen ha lettere for å bli lagret på kroppen, fordi karbohydratene er det kroppen forbrenner først.

takk for råd:)
jeg er veldig glad i søtsaker;) men vet at det du sier omat er man ikke så vant til det, så dempes behovet. Har tidligere i perioder kuttet helt ut godteri, og suget ble nesten borte.

Men total mengde kalorier, telles ikke det ved lavkarbi? Det er vel fortsatt sånn at en skal bruke flere kalorier enn
man inntar, og hvis man gjør det omvendt går man opp i vekt?

Vel, akkurat det med kalorier er det litt delte meninger om.
Hoveddelen av oss på lavkarbo velger å glatt overse dette med kalorier. Holder du deg unna matvarer med over 10karbohydrater per 100 gram er du langt på vei. Dette er nesten noe du må finne ut av selv. I hovedsak ville jeg sagt at du skal gi en god dag i kaloriene, men om du mener at du spiser en fornuftig mengde karber og likevel ikke går ned i vekt, ville jeg ha vurdert å redusere på kalorinivået (uten å ty til lettprodukter).

Jeg var en skiiiikkelig godtemoms frem til sommern. Måtte ha noe hver dag. Og det var ikke snakk om små sjokoladebiter eller et par pottisflak. Nå går jeg på den mer ekstreme varianten (20kh), men alt ønske om sjokolade og vingummi er borte. Jeg kan lett stå lenge i kø ved kassa på butikken, og ikke ende opp med en liten sjokolade. Jeg har rett og slett ikke lyst på lenger.

Så bra! Du er flink :) Gått ned 9 kg bare på et par måneder? Såg på signaturen din her.

Jeg får prøve så smått og se :)
Jeg tenkte ikke å gå over til en helt vill diett som ikke resten av familien heller kan henge med på da på en måte. Så det er jo bra at det er noen lunde normal mat. Bare at man feks dropper å ta poteta til middagen etc og spiser de tingene som ikke har masse karbohydrater.

Har bare så vidt sett litt rundt på forumet her, og ser ut som det er en del gode oppskrifter også. Til og med lavkarbo brød. Det trodde jeg faktisk ikke fantes :) Trodde brør var karbo bomber nesten uansett jeg! :)

Nerthus sa for siden:

Det er helt sikkert delte meninger om kcaloriene, men dette er uvesentlig sammenlignet med at det er delte erfaringer!! Noen MÅ ned i kcalorier for å gå ned selv på strikt lavkarbo. Anbefaler å begynne på generell lavkarbo og heller telle kcal om du ikke får vektendring i det hele tatt over et par mnd. :)
Dessuten har det vært diskutert tidligere at mange mest sannsynlig automatisk spiser mindre kcalorier på lavkarbo fordi maten er mer mettende (uten at jeg har en eneste empirie til å backe opp dette utsagnet :cool: )

Hurra sa for siden:

Tror ikke man trenger empiri forskning for å vite at man spiser mindre på lav-karbo dietter/livsstil :) Det er bare så mye egg og bacon man klarer å proppe i seg før både det fysiske og det psykiske sier stopp.

Nerthus sa for siden:

Vel - det trenger ikke stemme... jeg spiste lavkarbo 100% i et halvt år uten å telle - og gikk ikke ned et gram... måtte begynne å telle, holder meg rundt 15-1600 kcal pr dag og det er mindre mengde enn jeg ville spist uten å telle.

Dessuten spiser jeg faktisk ikke mest egg og bacon - har fått et veldig variert kosthold etterhvert! :)

Vi er alle forskjellige - noen får en naturlig nedgang i kcalorier ved lavkarbo-kosthold - andre ikke :)

evastv94 sa for siden:

Jeg er også ganske ny med dette med lavkarbo og for å være helt ærlig skjønner jeg ikke helt dette med kostholdsfilosofiene: atkins, lindberg, ketolyse osv..hjelp sier bare jeg! Men jeg skal ikke egentlig gå ned noe særlig i vekt, 1-2 kilo kanskje :) men skal på lavkarbo allikevel pga andre ting..men man trenger kanskje ikke tenke så mye på kostholdsfilosofier når man ikke skal ned i vekt? Eller hva tror dere? :)

Nei, hvis det bare er 1-2 kilo det er snakk om ville jeg generelt bare holdt meg unna ris, poteter, brød og sukker. Og vært tilbakeholden med rotgrønnsaker/frukt.
Men dette vet jeg svært lite om :) Jeg har ikke det privilegiet å ha så lite vekt å gå ned :D

Nerthus sa for siden:

Vintergumman oppsummerer greit - du kan gjøre slik sikkert flere av oss gjorde i starten, kutt potet, brød, ris, pasta og grønnsaker som vokser under jorden. Hold deg ellers til matvarer med maks 5g karbo pr 100g. Dette er en kjempeenkel måte å sette i gang med lavkarbo på - ingen telling bare nyting ;)

Er du glad i brød finnes det flere veldig gode lavkarbo-alternativer som er enkle å bake fra oppskrift, eller det finnes brødmikser som du bare tilsetter vann og hiver i ovnen :)
Alkohol finnes det også lavkarbo-varianter for, og er du en søtmons som må smake litt søtt av og til kan du bruke kunstig søtt i feks krem med bær.
(Noen bruker ikke søtningstoff i det hele tatt - jeg synes hverdagen er lettere med - og siden jeg fremdeles går ned i vekt... ;) )

evastv94 sa for siden:

Okay, men da skal jeg gjøre det ;D Tusen takk for svar, dere gjør det mye klarere og enklere for meg :)
Det er vel kanskje bare de som skal masse ned i vekt som skal følge de ulike kurene som f.eks ketolyse og sånn? Jeg skal nå prøve å være på lavkarbo kosthold, og hittil ser det ikke ut som at det skal bli et stort problem :) Har prøvd å bake et ketolysebrød ( som faktisk var ganske godt:)) og noen lavkarbo grove lapper, som også er helt greie, som gjør hverdagen lettere :) Da har jeg til både frokost, lunsj og mellommåltider!

Tusen takk for svar og gode råd! :)

Hvis du ikke skal i ketose (noe du strengt tatt ikke trenger), synes jeg du kan unne deg matvarer som har oppmot 10% karbo. Vil nok bli lettere for deg å holde livsstilen i lengden da :) Og lavkarbo er jo generelt rundt 100-150g karbo per dag.

evastv94 sa for siden:

Okay, men da er det jo ikke noe problem i det hele tatt da :)

Lisbeth sa for siden:

Selv om du ikke skal mye ned ville jeg holdt meg til matvarer med mindre enn 5 kh pr 100g, ihvertfall i det daglige.. Ellers anbefaler jeg å lese boka "bedre uten brød", der er det masse nyttig informasjon :)

Lykke til med kostomleggingen!! :)

evastv94 sa for siden:

Okay, hehe men da blir det matvarer med mindre enn 5kh per 100g i hverdagen ihvertfall også kan jeg heller skeie ut litt i helgene :) Tusen takk for gode råd! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.