< Tilbake til oversikten

Er dette en ok middag?

Qvanti sa for siden:

Jeg er en såkalt nybegynner på lavkarbo, men har fått med meg litt av hva det innebærer.

Er dette en ok middagsrett (serverte den i dag)?
400 gram kyllingkjøttdeig
3-4 skiver aubergine
5-6 skiver squash
en halv rød paprika
diverse krydder (hvitløkskrydder, chicken&steak og kyllingkrydder)

Stekte dette sammen i panna i en del olivenolje. Etter at alt var gjennomstekt tilsatte jeg en ss creme fraiche og litt fløte som jeg kokte litt før jeg serverte.. Dattera mi fikk i tillegg en fullkornspita (ja, jeg vet det ikke er lavkarbo ;))

Jeg kunne selvfølgelig også servert det sammen med litt grønn salat, men ble god og mett etter dette måltidet. Hva syns dere "eksperter" om sammensetningen? Ble det riktig, eller helt feil? Er det noe jeg kunne gjort annerledes eller lagt til/fjernet?

På forhånd takk for svar :)

Photobscura sa for siden:

Ser ok ut det der! Kyllingkjøtt er magert, så jeg ville nok ha variert med kjøtt av svin/storfe etc, men i seg selv, bra nok!
Men vær VELDIG forsiktig med å steke mat i olivenolje! Den ryker fort, og bør helst bare brukes til å frese grønnsaker i en wook, i det lengste. Skal du steke mat som dette som skal stekes en stund og på relativt høye temperaturer så velg smør! Ekte meierismør! Den tåler veldig høy varme, og er helt stabil, mens i olivenoljen dannes det farlige stoffer ved denne type matlaging. Kan forresten være greit å være obs på krydderblandinger også, hender det er overraskende mye sukker i dem, men igjen så er det ikke noe alle henger seg opp i, gitt mengden man bruker.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.