Nå er jeg snart ferdig å slanke meg, og jeg lurer sånn på hvordan jeg skal leve videre (for jeg er redd for å legge på meg igjen). Jeg trives veldig godt med å være i ketose for da spiser jeg bare når jeg er sulten og bryr meg ikke så mye om mat, men ulempen er at det krever så mye matlaging. Det hadde vært så lettvindt å bare kunne ta seg to knekkebrød til frokost, men da kan jeg sikkert ikke leve lkhf resten av dagen? Jeg synes det er så vanskelig å bestemme seg fordi jeg ikke aner hvordan det blir, om jeg vil få til å stabilisere vekten dersom jeg fortsetter eller om jeg kan leve lav karbo light uten å gå opp i vekt, om den enorme appetitten kommer tilbake, om jeg blir styrt av blodsukkeret igjen dersom jeg spiser litt karbo... Jeg lider valgets kvaler her.;)
Hei,
Det finnes vel ikke noe alternativ til lavkarbo…
En del som spiser ketogent fortsetter med det selv etter at de er ferdig slanket. Hoveddelen ender opp på 30-60 kh pr dag og de aller, aller fleste ligger under 72 kh ref. Lutz (boka: Bedre uten brød). …så er det en lite gruppe som ender opp på høykarbokjøret før de vender tilbake igjen.
Hovedregelen er jo mer kh dess mindre fett men den generelle opfatningen er at man ikke behøver å tenke nevneverdig på å redusere fettet før man passerer 72 kh, ref. Lutz.
Kommer til å leve som nå, bare ikke fullt så strengt. Altså kommer jeg til å spise yoghurt og epler/pærer. Kommer ikke til å ha like dårlig samvittighet som jeg har nå hvis jeg skeier ut med en sjokolade, for når den tid kommer har jeg ikke så mye å ta av. Vil nok ikke spise noe særlig poteter og brød, kanskje the occational ostesmørbrød. Pizzaene synes jeg faktisk er bedre med Kavliost så har ikke behov for å endre der :)
Målet virker veldig fjernt... men jeg kommer jo ikke til å ønske å gå tilbake til galskaps-høykarbo. Matvarer jeg vil glede meg over, og håper at jeg kan ta inn i kostholdet uten å bli karbogal av det :p, inkluderer melk, bønner, linser, kikerter, litt gulrot, litt frukt... usikker på resten, faktisk. Det ville vært ok å kunne velge pasta carbonara igjen på restaurant, teoretisk sett, men bare tanken gir meg liksom flashbacks til karbe-stappmettheten. Likeledes kunne jeg godt tenke meg å være en sånn som klarer å spise litt mørk sjokolade en kveld og ikke hver kveld, men jeg prioriterer å finne ut hvorvidt det er mulig, først. :cool:
Det er det jeg er så usikker på jeg også, om det er mulig å holde seg til litt. Jeg har blitt veldig flink til å si nei til meg selv nå dette halvåret, men jeg føler at jeg trenger en plan. Det er så vanskelig å legge planer når man ikke aner hvordan det faktisk blir i praksis. Jeg kunne ikke vært mer fornøyd enn jeg er i ketose, så jeg har veldig lyst til å fortsette lkhf, men lavkarbo light har sine fordeler det også (særlig mindre matlaging). Det spørs om jeg er nødt til å lese Bedre uten brød enda en gang.;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.