Er det hensiktsmessig å ha mange måltider pr dag? Mener å ha hørt at det vedlikeholder/øker forbrenningen, eller holder det å spise kun når man blir sulten, altså en gang i uka? Eller f.eks. kun frokost, og middag i løpet av en dag som jeg fint kunne klart meg på?
Det er ganske vanlig å finne at to, eller til og med ett, måltid om dagen er tilstrekkelig når man er i ketose i alle fall - når man spiser de rette tingene og unngår voldsomme blodsukkersvingninger er det ikke så viktig å spise ofte. Det er delte meninger om dette, men tommelfingerregelen er å spise når du er sulten, til du er mett, punktum :cool:
Jeg har igrunn skjønt det som at når du spiser nok fett så får du igang fettforbrenningen slik at kroppen din forbrenner kroppsfett for å få energi mellom måltidene (Når kroppen har brukt opp energien fra det du har spist), derfor trenger du ikke å tenke på det med å holde forbrenningen ved like, kroppen fikser det helt selv. :D.
Dermed behøver du bare spise når du er sulten. :D
Hvis du ikke spiser når du er sulten kan man vel antagelig risikere at kroppen/hjernen tror at nå er det krise på gang og prøver å holde på det fettet man har,
Jeg spiser når jeg er sulten, for min del vil ikke det si bare ett måltid selv om jeg er i ketose. Jeg spiser frokost, lunsj og middag. Men i motsetning til før er jeg heller ikke sulten mellom måltidene :)
Eg et alt frå eitt måltid om dagen til å gå å småmomla heile dagen... Hehe! (jadå, småmomlinga har vel noko med at eg då er enormt fysen på snop eller noko anna hubugg.......)
Så det er berre til å eta når du føler for det, og så mykje du føler er nok :)
Eg har til dømes ikkje ete frukost enno, og klokka er jo snart 12... har vore oppe sia kl 6... Men, er ikkje svolten og hovudet fungerer bra enno :)
Dette regulerer kroppen sjølv tenkjer eg, alt etter om du får i deg nok av feitt og proteiner :) Lukke til med å verta kjend med magesekken på ein heilt ny måte :)
Støtter det Kokelimonke skriver... sultfølelsen min er i alle fall ikke styrt av klokka. Av og til spiser jeg frokost med en gang jeg står opp, andre ganger trenger jeg ikke mat før 6-9 timer senere.
Jeg spiser ideelt sett to til tre ganger om dagen, men må stort sett satse på tre for å kunne ta medisin som jeg må ta sammen med mat, for å unngå fryktelige bivirkninger. Men jeg har over tid klart å lære meg å regulere dette sånn at jeg gjerne blir sulten tre ganger om dagen, og kroppen har på et vis blitt vant til tre måltider, enn om det røyner på tidvis.
Jeg har gradvis etter at jeg gikk inn i ketose havnet på tre måltider om dagen og har gjort dette i mange måneder nå.
Jeg har nå gjort noen justeringer, spiser mindre protein, ikke karb og masse fett. I dag har det skjedd noe nytt for min del. Pleier å spise samme frokost stort sett hver dag. I dag måtte jeg kaste 1/4 av frokosten, orket bare ikke mer. Vanligvis spiser jeg lunsj rundt kl 12. I dag har jeg ikke orket å spise enda etter frokosten. Så selv om frokosten var mindre enn normalt, orker jeg enda ikke tanken på mat.
Er derfor spent på om mitt spisemønster kommer til å forandre seg fremover. Jeg lever i hvertfall helt og holdent etter prinsippet at jeg spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett punktum!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.