Holder på å lese så øye blir sårt og vått, men har ikke kommet skikkelig i gang med boka enda, er på side 27, og får nok sikkert svar. Men jeg er av den utolmodige typen :o
Hvor langt tid tar det for å komme i ketose?
Beklager, men her kommer det nok endel fersking spørsmål etterhvert altså.... :rolleyes:
Hei,
Det er ingen som kommer i Ketolyse, det er navnet på kuren, det du mener er ketose – de fleste er i ketose i løpet av et par dager for noen ar det litt lengre. Husk at overgangen fra høykarbo til ketose er en krevende prosess for kroppen og noen kropper trenger opp til fire uker for å komme i optimal fettforbrennings modus. Videre så er det mange som føler seg uvel de første dagene mens noen vil føle ubehag i opp til to uker.
Et godt sted for å lese seg opp på lavkarbo her på forumet er her: Til alle nybegynnere på lavkarbo…
Så at jeg skrev feil etter at jeg postet, mente selvsagt Ketose, men så skjønte jeg ikke om jeg kunne endre innlegget, så jeg får ta det på nybegynner kappa :o
De fleste bør komme i ketose etter en dag eller to. Kroppen lagrer bare en halv dags energi i form av karbohydrater, men tror det kan være litt individuelt. Så kommer det jo an på hvor mye du bruker de første dagene også.
Jeg kom relativt fort i ketose første gangen jeg prøvde. Men husker jeg spiste et stort kabo-måltid uken etterpå og da fikk jeg ikke lilla på sticken på minst 6 dager. Men om kroppen er vant til å være i ketose så er den mye mer effektiv på å switche tilbake etter en kveld med utskeielser.
Kanskje to ganger i året på innfall, sånn veldig for moro skyld :p.
Prøv å begrense bruken av sticks, det kan fort bli veldig forvirrende. Ketosticks er i beste fall indikerende, og sier ingenting om hva som skjer i kroppen din, kun i urinen.
Om du følger ketolysekuren som den er ment å følges skal det godt gjøres å IKKE være i ketose. Da har det null hensikt å måle flere ganger i uka.
Bra! Prøver å misjonere litt på det å kjenne på kroppen selv, skjønner du! Ser litt for mange eksempler på folk som fortviler over manglende utslag, da det finnes hundre grunner til at det kan skje (man har brukt opp alle ketoner på en treningsøkt, man har tynnet ut prøven med høyt vanninntak etc ...), og det virker i blant som om man nesten tror at det er sticksen som er avgjørende om man går ned i vekt eller ikke, så det er greit å spare seg for de bekymringene ;). Lykke til!
Jeg tenker litt som så, at om jeg ikke kommer i ketose, burde jeg jo ikke stappe i meg så mye fet mat. Foreløpig ikke noe problem, for jeg holder på å trappe opp, og det er ikke så lett, når man ikke er vant til det, selvom jeg er heldig, og alltid har brukt "godt smør" som vi kalte det hjemme, og skydd skikkelige lightprodukter som pesten. Men sliter med å bruke fløte osv, da jeg er vant til mindre fete sauser etc. Også søtningsmiddel da.... Foreløpig vet jeg ikke helt hva jeg kan slå meg på der, men holder på å lese meg opp, for jeg nekter å stappe i meg mer enn strengt tatt nødvendig kunstig tilsetningstoffer....
Har du noen tips på hva som er best? Foreløpig har jeg ikke trengt det heller igrunn, men det kommer sikkert snart, har jo tross alt bare holdt på denne uka :rolleyes:
Men om du spiser ca 20 gram karbohydrater om dagen, så er du så og si garantert å være i ketose, og det er i grunn ikke nødvendig å kutte ned på fettet før man over et daglig inntak på 70+ kh (jfr: Bedre uten brød), så dette vill jeg ikke bekymret meg for.
Hva med å bare kutte alt av søststoff en stund, rett og slett? Det kan ta en uke eller to, men om du kommer over kneika med søtsug, så er du kanskje mer i stand til å ta sobre valg ;). For de som ikke liker tanken på å innta kunstige søtstoffer, så er sukrin eller stevia så absolutt å anbefale.
Har kuttet ut denne uka, og har ikke hatt noe "sug" heller, så får håpe det holder seg sånn.
Skal lese litt om Sukring og Stevia jeg da :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.