< Tilbake til oversikten

Back on ketose!

cartman- sa for siden:

Hei folkens!

Etter en laang tid borte fra lavkarbo, er jeg nå tilbake på ketose.

Forhistorie: Høst/vinter 08/09 var jeg cirka seks måneder på ketosekur. Da gikk jeg ned litt over ti kilo totalt. (Burde vært mer, kommer tilbake til det).

Våren 2009 gikk jeg bort fra ketosekur til det som skulle være et vanlig sunt "norsk" kosthold etter tradisjonelle råd, med mye trening. Årsaken var at jeg på ketose ikke orket like mye, og sommeren bringer med seg mer fotball, jogging, fjellturer, osv. Dessuten ville jeg ha en pause.
Holdt vekta gjennom sommeren, og hadde egentlig tenkt en ketoseperiode igjen i fjor høst for å gå mer ned - men slik ble det aldri (bl.a. etter sterkt press fra omgivelsene som hadde mye i mot ketose...).
Derimot bød høsten på mye styrketrening, mye proteiner, og mye karbohydrater etter trening for å restituere. Jeg ble sterkere, men det la seg også på magen - og jeg var ved nyttår 09/10 tilbake på samme vekt som høsten 2008.

I år har jeg holdt meg til normalt kosthold, dog med bevisst mindre karbohydrater enn vanlig. Jeg har trent relativt mye, men avbrutt av sykdomsperioder og perioder med mindre sunt kosthold. Derfor er status quo per i dag akkurat det samme som nyttår, det vil si akkurat det samme som da jeg for snart to år siden gikk over på ketose.

Nå har en kneskade gjort at jeg blir satt ut av spill framover. Nå om dagen kan jeg ikke gå normalt - det håper jeg blir bedre i løpet av noen dager, men det går fort uker (mnd?) før jeg tør å løpe, fjelltur, fotball o.l. (kanskje sykle litt før) - og ikke før jeg har fått skaden diagnosistert ordentlig og fikset på.

Derfor, siden jeg ikke får beveget meg så mye framover - ingenting på veldig kort sikt, og kun med lav intensitet (og begrenset utfra kneet) på mellomkort/lang sikt, trenger jeg ikke karbohydrater. Så da blir det ketose på ubestemt tid.

Sist gang leste jeg boka, og satte meg godt inn i det bl.a. her på nett. Derfor har jeg noen erfaringer og har bestemt meg for hva som skal gjøres bedre denne gang - for å få en bedre vektnedgang.

• Jeg skal ikke ha så mange planlagte/kontrollerte sprekker. Det meste er mulig å få til med ketosekosthold, bare en planlegger litt og velger de rette alternativene. Det handler om disiplin.

• Jeg skal rett og slett spise mindre, og oftere. Jeg var sjelden sulten i det hele tatt, og noen ganger følte jeg meg rett og slett for mett. Det siste er i hvert fall unødvendig, selv om det er godt med god mat.

• Jeg skal spise mer variert, og lære meg flere oppskrifter - blant annet herfra. Bl.a. prøve å finne alternativer til egg og bacon (eggerøre) hver morgen.

Ellers tar jeg i mot gjerne flere generelle tips og innspill til tankene mine her :-)

Og ett konkret spørsmål har jeg: Har noen tips til det beste ketose-brødet? :) Jeg bryr meg egentlig mest om lavest mulig karbohydratinnhold, siden jeg f.eks. spiser endel tomat.

Gjerne rop ut!

Litt data, generelt: Jeg er cirka 1,70 høy, og har to mål; først ned ti kilo, så skal jeg etterhvert ned 20 kilo på sikt. jeg vil på ingen måte bli radmager da, men har såpass mye muskler at jeg tror det er en grei vekt for meg.

Kolve sa for siden:

Velkomen tilbake.
Er selv tilbakevendt og trives vedlig godt, så lykke til :-D

hmmm sa for siden:

Hei hei!
Du kunne vært meg, du!
Nesten samme historie, gitt, men nå er jeg, som deg, i gang igjen!
Godt man har dette forumet!

Ønsker oss lykke til!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.