< Tilbake til oversikten

Legetime

ketto sa for siden:

Jeg skal til legen og tenkte å prøve å få tatt noen blodprøver i samme slengen...

Dekker jeg alt med dette?? (Søk i forum gir meg denne liste..)

• TSH
  • FT4
  • anti-TPO
  • HDL
  • LDL
  • Urinsyrenivå
  • Blodsukker (fastende og langtids)
  • c-peptid
  • full status vitamin og mineraler
  • Triglyserider

Og kan noen enkelt forklare hva disse forskjellige prøvene viser :o Så jeg kan late som jeg vet hva jeg spør om hos legen :rolleyes:

Timen er egentlig for noe annet, så det er jo mulighet for at legen ikke prioriterer. Men de har egen lab, så han skal vel strengt tatt bare krysse av på et skjema :confused:

pityriasis sa for siden:

Dersom du kommer med en slik bestillingsliste til legen din tror jeg kanskje du møter litt motstand. Jeg hadde i alle fall vært skeptisk til det om du var min pasient. For det første koster blodprøver penger. For det andre er det alltid en viss usikkerhet ved prøvetaking, så tar man for mange prøver vil man ofte få falskt positive/negative svar. Derfor har en som lege ansvar for å ikke ta unødige prøver av pasientene. En skal selvsagt teste på indikasjon, men å teste fordi "pasienten ønsker det" - blir for drøyt.

Prøvene du beskriver er forøvrig:
- TSH
- FT4
Hormoner som styrer stoffskiftet. Indikasjoner for å ta dem er mistanke om forstyrrelser i stoffskifte, ved f.eks økt tretthet, kuldefølelse, vektoppgang, depresjon, hjertebank, økt svette/varmefølelse
- anti-TPO
Er et antistoff en kan finne ved stoffskifteforstyrrelser og som forklarer stoffskifteproblematikken som autoimmun(kroppen angriper seg selv). Denne prøven taes først dersom en har påvist en stoffskifteforstyrrelse, altså etter en har fått avvikende svar på TSH/FT4
- HDL
Kolesterol - partikkel som frakter fett fra vevet til leveren. Det "gode" kolesterolet.
- LDL
Kolesterol - frakter fett fra blod til vev. Det "dårlige" kolesterolet.
- Urinsyrenivå
Den dominerende utskillingsformen for nitrogen fra nedbrytningen av aminosyrer. Økes ved økt proteininntak eller som følge av nyresvikt.
- Blodsukker (fastende og langtids)
Langtids heter HbA1c og er hemoglobin A med glukose stabilt bundet til en bestemt del av proteinet.
Prosentandelen glykohemoglobin er avhengig av glukosekonsentrasjon i blod og erytrocyttenes levetid. HbA1c blir derfor et uttrykk for gjennomsnittlig blodglukose de siste 6-12 ukene før prøvetakingen[url="http://forum.lavkarbo.no/#reference_1"][/url]
- c-peptid
Gjenspeiler insulinsekresjonen i blodet ditt, da dette skilles ut i like mengder som insulin.
- full status vitamin og mineraler
Jaha? Det er VELDIG mye i så fall, og du vil nesten garantert få noen falske verdier ved så bred testing. Har du noen symptomer som indikerer vitamin/mineral-mangel? Hvis ikke foreslår jeg at du ber om en Hb(hemoglobin) som sier noe om "blodprosenten" din. Dersom den er normal og du ikke har noen spesifikke symptomer ville jeg slått meg til ro med det. - Triglyserider
Estere av glyserol og fettsyrer. Før prøven må du ha fastet i 12-14 timer og avstått fra alkohol i 24 timer.

HVilke symptomer har du? Hvorfor vil du ta blodprøver?

Dersom dette er en vanlig helsesjekk, evt i forbindelse med overvekt/slanking/ketogen diett - ville jeg tatt følgende:
Evt. Hb
Evt. Kreatinin (nyrefunksjonsprøve)
Natrium/kalium/kalsium/klor (elektrolytter)
Kolesterol (Totalkolesterol, HDL, LDL og TG)
HbA1c og fastende glukose
Thyroideaprøver (FT4/TSH) ved indikasjon (se symptomlisten).

Lykke til!

ketto sa for siden:

Takk for svar!! Jeg har igrunnen søkt på forumet og funnet disse prøvene som vanlig. Men når jeg ser hva alle er så trenger jeg nok ikke alle. SÅ ut som en fin liste du fant til meg!

Jeg har gått på ketolysekuren i 10 mnd og vil derfor sjekke litt status på kroppen. Mistenker lavt stoffskifte pga mye tretthet, hårafvall, hovne fingre og ben. I tillegg har jeg målet at skjoldbruks-kjertelen min har problemer via naturmedisiner (biontologi).

Jern har jeg ikke sjekket etter fødsler, og er mye svimmel når jeg reiser meg opp osv. Trang jern etter de to første, så det er nok en stor sannsynlighet for at jeg burde ha det nå også. Men min mor har problemer med for mye jern i blodet, så da vil jeg ha det sjekket før jeg tar tilskudd :nikker:

Takk for tips. Lista skal jeg ta med meg til legen og se hva han sier. Mulig jeg må bestille ny time for dette..

Photobscura sa for siden:

Tror det er litt forskjellig fra lege til lege, for min lege tar alle prøver jeg ber om, omtrent, noen ganger kanskje litt motvillig, men han har vel kanskje for lengst innsett at jeg har litt over gjennomsnittet kunnskap om hva som skjer i kroppen min, og jeg har stort sett hatt rett i mine mistanker om både insulinresistens, hypothyerose og pcos.

mallilen sa for siden:

Få med T3 også sammen med T4 og TSH. Disse tre sammen avdekker stoffskiftetrøbbel, kun to kan gi misvisende svar.

pityriasis sa for siden:

Hvor har du det fra?

Det er ikke standard å rekvirere t3 når en sjekker thyroideastatus i første omgang. Egentlig trenger en kun TSH for å si noe om en evt forstyrrelse... Dersom en FINNER noe, kan en heller gå videre med utvidede prøver. Skal en ta med alle mulige prøver som kan gi utslag i første screening ville den norske helseøkonomien gå ad undas i langt større grad enn den faktisk gjør... En kan jo tenke selv om en synes det er riktig at det brukes penger på undersøkelser som strengt tatt ikke er nødvendig og som ikke gir noe gevnist?

Photobscura sa for siden:

Vel, jeg måtte kjempe litt på det området, og oppsøkte til slutt en spesialist. Jeg hadde TSH på 2,5 og t4 på 11, og i følge legen min var det da ingenting galt. Likevel hadde jeg så mange symptomer på lavt stoffskifte at jeg følte meg tidvis invalidisert av det, og det var ikke før jeg fikk sjekket tpo og t3 at det kom tydelig fram. Dessuten opererer vi i Norge med ganske vide normalområder. Hadde jeg f.eks vært tysk, hadde jeg fått diagnosen på en smekk. Ta deg selv på alvor, om dette er symptomer du virkelig plages med, så krev at det blir undersøkt ordentlig, eventuelt få en henvisning til en spesialist i kvinnesykdommer eller endokrinolog. Om det siste blir nødvendig, så tror jeg at du kan få anbefalt noen mer lavkarboorienterte på Sonjas Stoffskifteforum.

ketto sa for siden:

Takk for gode innspill. Har en fin lege, så jeg er spent på hvordan han stiller seg til lavkarbo kosthold. Er stort sett hos legen når jeg er gravid ;) Ellers er det noe med barna. Vet han er nøye og tar heller en prøve for mye en en for lite. Iallefall i forhold til barna.

Blir spennede. Greit med en EU-kontroll for kroppens skyld. Men denne skrotten har iallefall en mye bedre livskvalitet 25 kilo mindre :nikker: Men overskudd osv skulle jeg også ønske meg.

Gikk masse ned med cambridge for ca. 15 år siden. Gikk ganske lenge på bare shaker og masse trening. Er også redd dette kan ha hatt en veldig negativ innvirkning på meg. Før var jeg alltid varm. Hadde nesten slike helbredende hender fikk jeg høre.. Nå har jeg ikke det lengre...

plastbox sa for siden:

Kjør på og be om blodprøver på alt du kan få. At det koster penger er bare tullball, labteknikerene på ditt lokale sykehus er på jobb enten de drikker kaffe eller tester blodprøver, og jeg betaler i allefall 100.000 i skatt i året så jeg har ikke akkurat dårlig samvittighet for det lille jeg personlig får tilbake. ;)

Som Photobscura sier, vær litt skeptisk når legen sier du er innenfor "normalen". Den såkalte "normalen" for c-peptid (insulinresistens) ble fastsatt etter en undersøkelse ved Vestfold Sentralsykehus der en gruppe hjertesyke, eldre menn ble brukt til datasamlingen. Testosteron-nivå er en annen skrekkhistorie, for "normalen" der er alt fra en 16-åring midt i sitt livs værste hormonstorm til en 80-åring som faktisk knappest produserer testosteron i det heletatt. Selvsagt er det helt normalt om en på 25 har samme testosteronnivå som en på 70-80. err

pityriasis sa for siden:

Blir litt oppgitt her, og har egentlig mest lyst å bare la tråden fare - men legger nå igjen et siste svar, så får dere tenke og handle som dere vil...

Det er ikke bare tull at det koster penger. Ettersom dette stadig er i media trodde jeg det var allment kjent at Helsevesenet sliter med økonomien. Det er store underskudd årlig. På grunn av dette skrapes bemanningen stadig ned til benet, og de ulike arbeidsgruppene i helsevesenet får travlere og travlere vakter, som også øker risikoen for uheldige hendelser. Leger - som forvalter en stor del av sykehusøkonomien gjennom rekvirering av prøver, undersøkelser, behandlinger - har derfor et ansvar for å forvalte ressursene riktig. Velger man å rekvirere utvidede blodprøver f.eks på alle - uten at det egentlig er belegg for det, er man med på å øke underskuddet i helseøkonomien. En kan tenke at det ikke er så ille at det f.eks koster 12 kr for en blodverdi - men dersom det er en blodverdi som egentlig ikke forteller deg noe og som du ikke har grunn til å mistenke at er gal, er det 12 unødige kroner. Har du 20 pasienter på en dag, og tar 20 slike unødige prøver hver dag blir det 12*20 undøige kroner. Jobber du 5 dager i uka kan du gange videre med 5... I det store og det hele blir det en god del penger. Og argumentet om at bioteknikerne er på jobb uansett er bare latterlig. Det er jo ikke bare arbeidet deres som koster, det er like fullt materiell til hver enkelt prøve. Dessuten er også bioteknikerne en presset arbeidsgruppe som har mer enn nok å gjøre ved de fleste sykehus jeg har vært på i alle fall!

Videre er det - som jeg skrev i første innlegg - en viss usikkerhet rundt alle blodprøver. Referanseverdiene er basert på en normalfordelingskurve, og det vil derfor alltid være noen med patologiske svar som likevel er friske, altså at det patologiske svaret IKKE er patologisk. For noen er f.eks en høy Hb det normale. I tillegg kommer en rekke feilkilder i prøvetaking, analyseapparat, forsendelse etc som alle gir muligheter for falske positive/negative svar. Flere studier viser at når en øker antall blodprøver så økes også risikoen for falsk pos/neg svar, samt at en finner en prøve hvor pas har utslag som ikke er av betydning.

På bakgrunn av dette heter det retningslinjene for en lege at en ikke skal ta blodprøver - eller andre tester/undersøkelser- uten INDIKASJON. Pasienten har ikke noe å vinne på dette heller.

Når det er sagt, skal en selvsagt ta de blodprøvene/testene det er indikasjon for å ta. Det er mulig - dog sjelden - at en har en stoffskifteforstyrrelse som ikke avdekkes av standardprøvene, men det betyr ikke at man automatisk tar alle mulige stoffskifteprøver på personer en mistenker å ha en stoffskiftesykdom. En starter med de som vanligvis gir en svaret og som er billigere analyser. Dersom en ikke finner noe galt her, men likevel har mistanke om patologi - går man videre til mer sjeldne/dyrere prøver. Dette gjelder selvsagt i almennpraksis, og ikke på sykehus der det ofte er snakk om mer alvorlige prøver og hvor kostnadene for liggetiden på sykehuset rettferdiggjør bred testing fra starten av.

Som du skriver så er referanseområdene bare det - referanseområder. De tar utgangspunkt i hva som er normalt for største delen av en aktuell befolkning. Det er ikke en fasit. En kan være syk med "normale" prøvesvar også. Dette handler om de ulike prøvenes spesifisitet og sensitvitet - som varierer veldig fra prøve til prøve. Det er derfor viktig å være skeptisk til blodprøver som et endelig svar på noe, og heller liten grunn til å gå til legen å forlange "full sjekk" uten symptomer. Har en derimot avvikende prøvesvar samt symptomer som peker i samme retning, kan man med mye større sannsynlighet si noe om diagnose/sykdom!

Til sist: Legen vil pasienten det beste. Legen ønsker å avdekke om pasienten har sykdom som kan behandles. Legen er på pasientens side. Men legen har også kunnskapen og derfor ansvaret for å skåne pasienten for unødige undersøkelser og samfunnet for unødige utgifter. En skal ikke behøve å ha med en liste over prøver en vil ha til legen, en skal komme med symptomene og bekymringene, så legen kan vurdere hvilke prøver det kan være indikert å ta for å finne en løsning! ;) (Og det er lov å bytte fastlege!)

plastbox sa for siden:

Jeg forstår hva du sier, og er sympatisk men fullstendig uenig. At sykehusene sliter økonomisk er ikke min feil, det er ikke min fastlege sin feil, det er Staten og Regjeringa sin feil. De får faktisk innbetalt i allefall 100.000kr per år i snitt per person i inntektsskatt. I tillegg kommer 25% mva. samt toll, frakt, ansattavgift for alle som er borti hver eneste vare du kjøper (og latterlige alkohol- tobakk- og bensinavgifter), i alle ledd fra råvarene produktet lages av utvinnes, til kassadama på Rimi.

Dersom du regner på det går faktisk bortimot hver eneste krone jeg tjener før eller siden tilbake til Staten, i form av avgifter, skatt, ol. ikke bare fra meg men også avgifter og skatt fyren på Elkjøp betaler av sin lønn han fikk for å betjene meg, skatt og avgifter sjåføren til Tine betaler når han bruker lønna han fikk for å frakte melk til min lokale butikk, osv.

Nei, det er virkelig ikke mitt ansvar å spare penger på min egen helse! Samfunnsmodellen vi forsøker å leve etter sier at jeg skal betale skatt og avgifter, og ALT jeg trenger av helsetilsyn, infrastruktur, eldreomsorg og barnehage (man overlever ikke på én inntekt her) osv. skal dekkes og være tilgjengelig uten at jeg trenger å bekymre meg et sekund for det.

Det er sikkert mange hypokondere der ute som absolutt ikke bør få sine egne prøvesvar, eller testes for alt mulig rart. Nå har jeg derimot hatt samme fastlege alle mine snart 25 år, han er som en gammel venn av familien. Han vet jeg kan mye mer om sykdommen min enn han som allmennlege har kapasitet til å lære seg, og han vet også at når jeg spør han om å skrive opp en test eller to ekstra på mine (sånn omtrentlig) halvårlige oppfølglinger, så kan jeg legge ut i 20 minutter om hvorfor dette er relevant for min helse.

Til slutt, jeg skulle gjerne testet alt hver 3. måned fordi kunnskap er makt (og kunnskap har jeg, og det som mangler kan jeg lære), men kunnskapen er litt unyttig uten data om hva som skjer inni meg. Som sagt kan jeg mer om sykdommen min enn både legen min, ernæringsfysiologen ved Vestfold Sentralsykehus (med spesialfelt innen diabetesernæring:rolleyes:), og tilsynelatende også diabetesoverlegen på samme sted. Skolelære, skolelære, skolelære er alt jeg får høre. Karbohydrater og lavfett, for fett øker kolesterolet og gjør deg hjertesyk, mens brød og ris gjør deg sunn, slank og frisk!

Derfor vil jeg gjerne ha mest mulig informasjon om hva som skjer i kroppen min. Jeg vil vite status på ting og kunne gå tilbake og se hvordan endringer i trening, kosthold og livssituasjon påvirker ting som nivåer av stress- og kjønnshormoner, nyrefunksjon, blodprosent, alt mulig. Det er for eksempel ikke nok for meg å lese på reputable nettsider at melkesyretrening stimulerer HGH-produksjon. Jeg vil teste det, og se på papiret i hvilken grad det er sant, for om jeg naturlig kan øke HGH-nivåene mine (og testosteron, og senke SHBG, stresshormoner og blodsukker) på en naturlig måte så vil jeg faktisk leve lengre og være "ung" større deler av livet mitt enn om jeg ikke hadde gjort det.

I dette, verdens rikeste land, er det virkelig for mye å be om?

pityriasis sa for siden:

Nå virker det jo ikke til at trådstarter i dette tilfellet har en spesiell sykdom og ønsker å sjekke blodprøvesvarene sine ifht dette da. Og det er trådstarters situasjon vi tar utgangspunkt i her. At NOEN som har kroniske og utfordrende sykdommer ofte kan mer enn fastlegen sin på det feltet skal jeg absolutt ikke benekte! Men igjen, det er trådstarter vi diskuterer her - og slike jeg forstår ønsker hun en "helsesjekk" i forbindelse med at hun går på ketogen diett.

Mitt svar var basert på dem som ønsker en helsesjekk og derfor "krever" x antall prøver og tester av legen sin uten faglig belegg. Å da bruke deg selv som eksempel når du tydelig har en diagnose og ber om prøver som er relevant i forhold til denne blir jo helt bak mål.

Og til kommentaren om at du ikke har ansvar for å skåne helseøkonomien er jeg helt enig. Hvis du leser innlegget mitt om igjen ser du at jeg skrev at LEGEN har et ansvar i dette. Så når en pas kommer med lange lister over alt en vil ha "sjekket" uten belegg, er det LEGENS ansvar å sette grenser...

Men nå føler jeg at denne debatten beveger seg LANGT utover det som var trådstarters spørsmål, så tenker vi snart kan legge den død...

ketto sa for siden:

Godt med engasjement! og pityriasis har helt rett i at jeg vil ha en helsesjekk. Og det var også derfor jeg ville lufte hva alle disse prøvene som blir trukket fram er. For å vite hva jeg isåfall testes for. Jeg har ikke kunnskapen, og går aldri til lege ellers. Kun når jeg er gravid..

Nå vil jeg derfor ha en liten sjekk på tilstand, og vil derfor også sjekke bl.a stoffskifte i forhold til at noen symptomer er der. Så får vi se hvor mange tester legen krysser av på. De to første bør jeg iallefall få :confused:

Tenker jeg tar med lista som var litt lengre opp i tråden her som utg.pkt. Så får vi se om resultatene tilsier at jeg bør ha enda flere tester som jeg nevnte i starttråden :)

Dinomor sa for siden:

Kunne lure litt på om denne pityriasis faktisk kan være en lege ;) skulle ikke forundre meg med et slikt engasjement ;) allikevel bra!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.