< Tilbake til oversikten

Kunstig søtning i maten

TomleTone sa for siden:

Dette er sikkert tatt opp tidligere, men jeg gidder ikke sitte å lete. Og kanskje er det nye mennesker her, og nye innfallsvinkler.

Når det gjelder søtning i mat og kaker når man går på lavkarbo, har jeg et savn. Søtning. Syntes ikke Sukrin er et godt alternativ. Har bestilt Stevia i dag, håper det kan være med å gi meg den søtningen jeg "mangler".

Ser mange bruker kunstige søtninger som nutreen, splenda, ol. Personlig er jeg veldig lite for slike kunstige søtstoffer.
Når litt av baktanken med lavkarbokost er å spise sunt, så bør man vel holde seg vekke fra slike "stygge" søtninger.

Jeg er ikke ute etter å kritisere noen, men vil ha en saklig debatt rundt dette temaet.
SÅ; Hva tenker dere?

Mange mener jo kunstig søtning er som nervegift for kroppen.

nellie sa for siden:

Det er nok ikke alle søtningsstoffer man omtaler som "nervegift". Det er aspartam.:)

Det får være opp til hver enkelt hva de velger å gjøre med den saken. Jeg ser at det ikke er noe særlig å stappe seg full av kunstige søtningsstoffer, men ser ikke helt det positive med å belage seg på bruk av "sunn" søtning heller?

nellie sa for siden:

Den veeeeeeeldig sjeldne gangen jeg bruker søtning så bruker jeg en blanding av sukrin, stevia og splenda. Splenda fordi at det er det eneste jeg får et godt resultat av. Men ja, blander alle sammen. Så lenge det er snakk om maks en gang hver annen måned, så har jeg ingen betenkeligheter med å bruke splenda.:)

teleslynga sa for siden:

Jeg synes det er kunstig å skille mellom kunstig og naturlig søtning.

Rin sa for siden:

Det er da et relevant hensyn å ta? Ikke alle synes det er et poeng å avvenne seg fullstendig med søtsmak - da er det jo greit at man kan velge noe naturlig heller enn noe unaturlig. Vi har forskjellige prioriteringer og mål. :)

langaard sa for siden:

Jeg lager ofte retter med chili, og da syns jeg litt søtt "løfter" smakene i maten. Jeg bruker stevia, og er veldig fornøyd med den:)

nellie sa for siden:

"Problemet" kommer når man føler man kan stappe i seg søtsaker hver dag, som erstatning for ordentlig mat, bare fordi at søtningsstoffet er "sunt". Synes jeg. Det blir jo bare personlige meninger og preferanser i en slik diskusjon. Fasiten finnes neppe.

TomleTone sa for siden:

Flott med svar. Jeg vil ikke henge ut noe. Bare er veldig nyskjerrig på hva folk tenker rundt kunstig søtning.
Jeg har valgt å holde meg mest mulig vekk fra alt søtt, for finner ikke noe godt alternativ til sukker. Og savner det sjelden.
Men jeg leter etter et godt alternativ den gangen, av og til, jeg kunne trengt det.

Jeg har valgt å bestille stevia for å prøve ut det, da det er et naturlig, ufarlig søtstoff.

teleslynga sa for siden:

Jojo, men at noe er naturlig betyr ikke at det er sunt. Og unaturlig er ikke automatisk usunt. Foreløpig er vel dokumentasjonen på hvor usunt sukker er mer overbevisende enn bevisene på at kunstige søtningsmidler er usunne.

Nerthus sa for siden:

Tja, min personlige anbefaling er at man holder seg unna alt som er søtt om mulig, fordi JEG ser at jeg bruker litt søtning i en del mat som feks dressinger også ikke bare desserter, og dette holder nok HELT klart det lille suget tilstede.

Jeg orker ikke "dømme" andre for deres valg, jeg bare ser selv at for MIN del så burde jeg avsukre megselv helt og holdent. Må jobbe litt med motivasjonen da ;)

teleslynga sa for siden:

Jeg prøver også å holde meg helt unna søte ting, men det handler mest om at det syke, syke hodet mitt så lett blir begeistret og får lyst på fråtsegilde. Uansett er jeg mest glad i vanlig mat, så kakebakst og sånn er ikke så aktuelt. Men PRINSIPPIELT synes jeg skillet mellom naturlig og kunstig er litt rart. Naturen er som kjent full av livsfarlige ting.

Bik sa for siden:

Greit å holde søsakerne til et minimum. Kjenner at alt lavkarbogodteriet i jula har trigget behovet for søtt veldig :(

TrillTrall sa for siden:

Jeg drikker ikke fin light eller noen form for lettbrus, delvis fordi jeg synes det smaker grusomt, delvis fordi jeg får vondt i magen av lett svart-brus og delvis pga søtningsstoffene.

Jeg prøver å holde meg unna det, bruker litt sukrin i maten og litt fruktose, men veldig sjeldent egentlig.

Men jeg taler egentlig med to tunger for jeg klarer ikke å la være å ha suketter i teen og dessverre drikker jeg mye te... :o

Kari Marita sa for siden:

Jeg blir dårlig i magen av noen søtningsstoff, maltose spesielt. Så drikker jeg alt for mye Pepsi Max, noe jeg ikke klarer å slutte med. Jeg tror ikke at kunstig søtstoff er noe bra for kroppen nei, men jeg bruker litt av det alikevell. :)

Mariann S sa for siden:

Eg brukar mest tagatesse som søting, og er kjempefornøgde med det :) brukar også å blande med litt sukrinmelis innimellom.
Vi tar alle valg i livet og må respekteres for det:) Eg har valt å leve lavkarbo, men ønsker alikevel å kose meg med noke søtt innimellom,
og heldigvis merkar eg inga trigging til å ville ha endå meir.

krokodillen sa for siden:

Egentlig er ikke xylitol eller erythritol (=sukrin) noe mer "kunstig" enn raffinert sukker? Sukker finnes i frukt og planter, ja, men raffinert sukker er allikevel "kunstig" på lik linje med raffinert xylitol.

Xylitol finnes blant annet i bringebær og bjørkebark. Å tenke på det ene som kunstig og det andre som naturlig skyldes kanskje vanetenkning? At raffinert sukker oppfattes som "naturlig" fordi det er vanlig og har vært solgt lenge i butikker. Men det er jo framstilt med svovelsyre og annet "snacks".

Jeg spiser lite søtt. Lager jeg selv og andre skal spise av det samme, noe som gjelder hver eneste kake jeg baker, kan jeg for eksempel ta halvparten rårørsukker og halvparten sukrin, og mindre søtt enn vanlig. Ja, det er fremdeles sukker i kaka, men mye mindre enn i en vanlig kake, og jeg spiser ikke mye av den. Spiser jeg sjokolade med høyt kakaoinnhold, er det som regel vanlig sukker i den, selv om det er mye mindre enn i en vanlig melkesjokolade. Jeg har xylitol i skapet også, og skaffer sikkert stevia etterhvert. Bruker aldri aspartam eller andre søtningsstoffer.

Budeiea995 sa for siden:

Jeg bruker stevia og er kjempefornøyd med det. Ikke ofte jeg bruker det, men i den tyrkiske yoghurten er det digg med litt.
Ja å så litt i eggmelkexpressoen min!!!

Har ikke vanligvis noe søtsug, men liker ikke sure eller beske smaker som kaffe og yoghurt..

Antoinette6 sa for siden:

Tagatesse var revolusjonerende for meg. Det har ikke den litt kjølige metallsmaken som jeg syns Sukrin har. Og så an man karamellisere mandler med det !

Når jeg av og til trenger søtningsmiddel (som jo ikke er ofte på et ketogent kosthold) så bruker jeg som regel en blanding av sukrinmelis og Tagatesse. (i marsipanen til jul, for eksempel)

Mmmmm. . . . :sikle:

Rin sa for siden:

Ja, da er vi helt enige, faktisk. :)

Men når jeg lager thai-mat og lignende er det veldig fint å kunne bruke litt stevia eller sukrin som "krydder", istedet for feks splenda - synes jeg. (Nå har jeg dog et månedsprosjekt med fullstendig søtning-boikott uansett. :cool:)

Yrla sa for siden:

Det finnes naturlige og sunne sukkererstatninger nå så man må ikke innta kunstige. Tagatose, sukrin og stevia er helt greie å bruke.

Charlott sa for siden:

De forholdsvis få gangene jeg lager noe med søtt i, blander jeg glatt splenda, sukrin, stevia og kanskje tilogmed litt natreen.

Dette fordi det gir en mest naturlig søtsmak, klarer ikke å se at det er dèt som skader mest, så lenge det ikke hører med i hverdagskosten :)

Yrla sa for siden:

jeg bruker flytende sukralose som jeg kjøper på ebay i drikke fordi det går tvers gjnnom kroppen.

Cyan sa for siden:

Her er jeg også. Men har jeg klart å avvenne meg enda..? Neeeei. Damn you, Pepsi Max! :rolleyes:

Yrla sa for siden:

Jeg er pepsi max periodedranker:) med iskaldt vann i kjøleskapet er de't ofte mer fristende. Men noen ganger ,når jeg er forkjøla, er det bare pepsi max jeg vil ha.

VSB sa for siden:

Jeg velger helst de naturlige søtningsmidlene: Splenda, sukrin og stevia, gjerne i blanding. Jeg vil leve mest mulig normalt på lavkarbo, så lenge formen er bra. Derfor velger jeg å lage lavkarbo alternativer, slik som nå i jula. Ellers hadde jeg garantert gått på en skikkelig karbo smell.

Dietta sa for siden:

Jeg bruker kun søtning når jeg baker og det er sjelden. Baker jo høykarbo til selskap etc, men da spiser jeg ikke.
Når jeg baker, tenker jeg egentlig ikke over hva jeg bruker, siden det omtrent skjer kun hvert skuddår. Men i skapet har jeg det meste: Sukrin, sukrinmelis, stevia, tagatesse og natreen både flytende og pulver :)

Edit: glemte helt splendaen jeg. Så da har jeg vel nesten alt som finnes :eek:

langaard sa for siden:

Da er du helgardert , ja:D

timich sa for siden:

Bruker bare sukrin en sjelden gang (på rømmegrøt:p), ellers er det fint lite søtningsstoffer her i gården. Drikker aldri lettbrus eller lett-saft heller... Har bare ikke behov for det.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.