< Tilbake til oversikten

Med tanke på utskeielser

Nahemah sa for siden:

Er det helt teit av meg å kanskje ta en dag i ny og ne eller noe sånt til å bare skeie ut å spise akkurat det man føler for?
Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre, men jeg tenker egentlig at man må unne seg litt innimellom.
Og det tar vel bare en dag eller to å komme i ketose igjen?
Og jeg må bare si at jeg vet at jeg sikkert blir mer fysen etter at jeg har hatt en skeie ut dag, men det skal man alltids komme seg igjennom:)

arnakristin sa for siden:

Hei,
Dersom vektnedgang er den viktigste grunnen til at du spiser ketogent så vil jeg ikke anbefale en ”spise” dag i måneden. Dersom du ikke finner noen ketose vennlige alternativer for de høykarbovarene du har tenkt å skeie ut med så vil jeg faktisk anbefale deg å velge noe annet en en ketogen diett. Iflg ketolyseboka ødlegger en sprekk de neste 2-4 dagene.

Muff-muff sa for siden:

Det finnes like mange svar på dette som det finnes brukere på dette forumet. Forskningen gir heller ikke entydig svar på om dette er positivt eller negativt for vekttap.

Du kan jo prøve deg fram og se om det passer for deg eller ikke? :)

Nahemah sa for siden:

Ja etterhvert hva jeg gjør. Er jo fullt mulig at samvittigheten min stopper meg også. hehe

Kjenner at jeg er litt usikker på om jeg vil bruke to dager på å ikke være i ketose men på en annen side må man jo "leve" litt til tider også.

Gerd sa for siden:

Men det å slanke seg er jo for en periode. Og jo mer trofast man er mot kuren , jo lettere går nedgangen også, vanligvis.
Og det å "unne" seg slikt, det er flere tankeganger på det. Man kan oppleve magesmerter og kroppen blir stressa viss man putter innpå raske karber... Man tilfører jo kroppen unødvendige karber,ofte kun for å tilfredstille smaksløkene.....
Og ketosen kan utebli i flere dager, og det blir tyngre og tyngre å komme inn igjen i ketose jo oftere det skjer. (ref. ketolyseboka)

Ivett sa for siden:

Jeg personlig føler ikke det er verdt det og ser ikke vitsen i det :)
Har klart meg fint uten slike "sprekk" i litt over 7 mnd. nå.

xtra sa for siden:

Enig med Muff-muff her i at dette må du finne ut av selv :)

Hvis en helg med utskeielser nå og da gjør at du klarer å holde kuren bedre ellers, så kan det være verdt det. Hvis det derimot gjør deg motløs å streve med maten etter en slik utskeielse, så virker det vel mot sin hensikt?

Min erfaring er at det ikke går tyngre å komme i ketose med tida, men det trenger ikke stemme for deg. Noen bruker mange dager, andre kan bare knipse :)

Nahemah sa for siden:

Ja, som sagt så er jo folk forskjellige ja, så jeg må nok bare finne ut av det.
Men jeg tror for min del at jeg kommer til å ha lettere for å holde meg til ketolyse kuren så lenge jeg kan ta en sjelden gang innimellom til å spise det man har lyst på.
Og det kan jo også hende at hvis jeg spiser noe med litt mer karber at det ikke var så godt som jeg hadde forventet det og finner ut at det ikke er verdt å gjøre det fler ganger ;)

mallilen sa for siden:

Jeg er enig i at det ikke er noe særlig å ha en slik dag "fast".

Gubben "feiret" litt på lørdag, og drakk 5-6 øl og en skvett bacardi. Og en liten neve potetgull.
Dette gikk jo da langt over karboinntaket han skulle hatt den dagen, og resultatet ved målig igår (mandag, altså 2 dager etter) var mer enn nok motivasjon for at jeg skal holde meg på matta så lenge det lar seg gjøre.

Fra forrige måling hadde han gått opp 13 cm (h.overarm,bryst,midje,hofte og h.lår) og 2,4 kg. Det er nesten like mye som jeg har gått ned på den samme tiden.
Jeg er veldig glad jeg styrte unna både øl og potetgull, og satt der og var "kjip" med cola zeroen min :p

Augustina sa for siden:

Jeg tror man må finne den beste veien for seg og prøve seg frem. Ta en slik lørdag og se hva som skjer. Jeg vet at enkelte som stagnerer på vektnedgangen har en karboutskeielse og vips, så går de ned i vekt igjen (etter et par dager vel og merke, siden man legger på seg vannvekt etter utskeielsen). Andre igjen rykker nærmere tilbake til start. Er liksom ingen fasit på det:)

Det kan jo hende at du hadde tjent på å velge en annen lavkarbofilosofi? Er ikke sikkert ketolyse er akkurat din diett? Kanskje velge en annen og bruke bittelitt lengre tid på vektreduksjonen? :)

meretely sa for siden:

Bare en ting å gjøre: prøv!
Jeg tar meg en karbodag i ny og ne, og det er bare positivt for meg, vektnedgangen får en liten økning rett etter. Men, jeg går ikke helt bananas med masse sjokolade, chips osv. Mer sånn at jeg spiser "normalt". Det er f.eks. veldig greit å kunne velge fritt fra menyen når man er på restaurant. Og kunne drikke søt hvitvin, ta en normal øl eller to av og til. Jeg er tilbake i ketolyse på ettermiddag/kveld dagen etter.

Nahemah sa for siden:

Ja det er sånn som dette du forklarer jeg har tenkt meg, ikke fråtse i alt som er liksom, men å kunne spise "normal" mat f.eks når man skal ut på restaurant eller noen andre spesielle anledninger :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.