Jeg drikker kaffe latte hver dag, og går jevt og trutt ned i vekt (eller egentlig ganske fort ned i vekt. (- 10 kilo på 7 uker :p). Men jeg spør alltid etter kaffe med soya melk. Kjempe godt :):):)
Jeg har vaniljepulver og sukrin (helsekost) oppi et høyt glass, tømmer soyamelk oppi beholderen på kaffemaskinen (bruker Go Green sin da den bare har 1g KH per 100 ml - de andre ligger på 2,5 av og til tilsetter jeg en god slump kremfløte om lunsjen den dagen var veldig karbofattig) og setter kaffekapselen på plass :) trykker på Macchiato knappen og ut kommer deilig varm og skummet melk med perfekt mengde kaffe i :)
Jeg kooooser meg med latte i hvertfall to-tre ganger i uka:D
Og har gått ned 21,5 kg på 6 mnd, så for meg har det gått bra;)
Men sikkert veldig individuelt..
Kanskje det, jeg vet bare at mannens familie spiser en god del Tofu og drikker søtet og usøtet soyamelk +++ Og at det oftest inngår i tradisjonelle kinesiske middager og lunsjer.. Akkurat hvrdan det er fremstillet skal jeg ikke legge meg i - for det er visst en veldig omhyggelig prosess har jeg skjønt....
Vel, derom strides de lærde... :rolleyes: Dette står blandt annet i mat&helse:
Bearbeidede soyaprodukter
Fermenterte og ubearbeidede produkter som natto, tempeh og miso kan være ganske næringsrike, i motsetning til bearbeidede soyaprodukter. Det er blitt fremmet mange helsepåstander om soya, men bearbeidede soyaprodukter som soyamelk, teksturert soyaprotein, iskrem og energiplater lagd av soya, er satt i forbindelse med en rekke helseproblemer, blant annet følgende:
✔ feilernæring
✔ fordøyelsesvansker
✔ redusert tenkeevne
✔ fødselsskader
✔ immunsvikt
✔ hjertesykdom
✔ kreft
Ifølge ernæringsfysiolog Kaayla T. Daniel, PhD
og forfatter av boka The whole soy story, er ikke soya-produkter særlig helsebringende. Hun legger ikke skjul på hva hun mener:
«I motsetning til i Asia, hvor folk spiser små mengder hele soyabønneprodukter, skiller vestlige produsenter soyabønnen i to lønnsomme deler - protein og olje. Det er imidlertid intet naturlig med dette. Ikke nok med at dagens høyteknologiske bearbeidingsmetoder ikke klarer å fjerne de antinæringsstoffene og giftstoffene som finnes naturlig i soyabønner, men produksjonsprosessen fører også til at det etterlates giftige og kreftframkallende reststoffer som dannes ved høye temperaturer, høyt trykk, utvasking med sterke baser og syrer samt petroleumsløsemidler».
Forøvrig forstår jeg heller ikke argumentet med mensproblemer? Det skyldes jo ofte PCOS, som igjen skyldes overproduksjon av østrogen og underproduksjon/ingen produksjon av progesteron. Siden soyaprodukter inneholder østrogen må de jo om noe øke problemene om de tilfører enda mer østrogen?
Hei! Jeg tar opp tråden her ifm ketolyse og variasjon i drikke generelt. Var før jeg satte igang ikke kjempebegeistret for vann, men det hjelper og jeg har holdt meg til det. Har noen innspill på variasjon i drikkeinntak?
Jeg lager iste av grønn te som jeg smaksetter med litt forskjellig... (Sitron, sitronmelisse, agurk, o.l...og søtstoff da!) Har det i en mugge i kjøleskapet så jeg alltid har god kald drikke tilgjengelig :) Om man ikke er hjemme kan man kjøpe White Peach is-te (med blå kork), da denne inneholder 0 kh! :D
Er ikke noen "vanndranker" selv, men har 4 Imsal sportsflasker som jeg fyller om morgenen og setter i kjøleskapet, og disse SKAL jeg ha i meg hver dag i tillegg til annen drikke :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.