Jeg la inn et innlegg her for litt siden også, men prøver meg igjen. Jeg ønsker å gå ned noen få kilo og stabelisere meg der. Har ganske nylig gått ned 10 kilo på kjipe dietter osv, som jeg ikke ønsker å legge på meg igjen, derfor ønsker jeg å gjøre om kosten min.
etter å ha forsøkt å legge om til lavkarbo i litt over en uke så har jeg gått opp i vekt. Derfor lurer jeg på hva jeg gjør feil. Dagen min kan se slik ut:
Frokost: 2 knekkebrød (lavkarbo, hjemmelaget) med skinke, agurk og salat, 1 kopp kaffe
Lunsj: 3 knekkebrød (lavkarbo, hjemmelaget) med gulost, kaviar, egg og litt salat.
mm: sukkererter, nektarin (selv om det kanskje er fy) og te
middag: for eksempel hamburger med lavkarbo brød, majones,bacon, ost og salat.
kvelds: grov lapp med bringebær.
Jeg fikk noen tips om at det ikke lønnet seg å spise brød erstattninger, og heller spise noe annet, men jeg har ikke mulighet til å varme noe, heller ikke har jeg ikke noe mulighet for kjøling. Har kantine jeg kan kjøpe litt basic mat i.
Veeel, jeg kikket litt på den forrige tråden din hvor du sier det er ca 3 kg du ønsker å gå ned, og der var det mange gode tips.
Nå er det som plastbox svarer der at lavkarbo er vektregulerende, så kanskje riktig vekt for deg ikke er 3 kg mindre.....
Det kan også være at kroppen nå trenger en pause etter at du har hatt et vekttap, og at du etter en periode vil gå ned de siste kiloene du ønsker fjernet.
Nå er jeg ny her også, men hvor er fettet i dietten din? Selv prøver jeg å proppe fett i alle måltider. Jeg driver lavkarbo uten måling og veiing, jeg da.:p
Jeg spiser også knekkebrød med ost til frokost, da med ca halv centimeter smør og åtte skiver ost, gjerne avocado på. Kaffe med kremfløte og litt cocosa.
Lunsj er salat og hva de har som er mest brukandes i kantina på jobben, egg, laks, kylling, med rømme og olje. Mitt største problem med jobbmaten er at hullet i oljekorken er så lite, så jeg står i evigheter og heller på... lager kø og greier:o
Middag laks, kottiser, lavkarbopølser, med forskjellig grønnsaker og fett. Ratatouille, blomkål med smør, broccoli med bearnaise.
Jeg minsker stadig på buksemålet, jeg da:D. ikke være redd for fett!
Tusen takk for svar. Da skal jeg se litt mer på det som ble svart forrige gang, og nå og se om jeg kan finne ut av det :)
Jeg tror nok mange ville sagt jeg skulle mer ned i vekt en 3-4 kilo som jeg sier her, men jeg har satt meg dette målet i første omgang for å være realistisk.
Men da skal jeg prøve å komme over min redsel for fett :)
Dietten din ser ut som lavkcalori - ikke lavkarbo ;) Mer fett takk!
Aner ikke hvem som har anbefalt å ikke spise lavkarbo-brød - spiser hver dag jeg og det fungerer kjempefint :) Karins beste brød er og blir favoritten, men også brødmixen til spis-deg-slank er god (og ikke minst enkel å lage...). Ta med brød på jobben din og så du kjøpe pålegg/proteinmat i kantina, i tillegg til feks meierismør og majo :)
En ting til - jeg lager lunsjene mine på forhånd og fryser ned (feks laks med dressing, pizzasnurrer ja, you name it) - disse kan jeg ta ut av frysern på morgenen når jeg drar og da har de tint sånn ca til lunsj. Er det en mulighet? Favoritten er hjemmelaget cappuchino-smoothie som også fryses og tas ut om morgenen. Den bruker timesvis på å tine i romtemperatur :)
Noen opplever alle/mange typer brøderstatninger som partystoppere! :eek:
Hvorfor tror jeg ikke vi har klart å finne ut av, det har ikke med antall karber å gjøre i hvert fall, men det er altså grunnen til at man blir oppfordret til å droppe disse om man ikke går ned i vekt!
Det er vel en grunn til at frø og korn f.eks skal introduseres et stykke ut i vedvarendefasen i Atkins.. Vet ikke alle erstatninger inneholder frø eller korn altså.. Men når de tar plassen til grønnsaker, så kan det være lurt å hvertfall kutte ut 2-3 erstatningsmåltider om dagen.
Ok - takk for svar :) For å da spesifisere - min erfaring med karins beste brød og spis-deg-slank sin brødmix er da at dette for MEG ikke er en partystopper;)
Jeg synes det er viktigst først å finne en måte man ser fungerer i hverdagen - så får man plukke partystopperne etterhvert om man ikke får ønsket vektreduksjon.
Jeg spiste generell lavkarbo i et halvt år uten vektnedgang - men ser nå at det var en grei måte å bli kjent med tankegangen på selv om det ikke ga meg resultatene jeg ønsket meg :)
Jeg ville ha droppet mesteparten av "Lab-karbo" knekkebrødene og heller spise et stort fettmåltid til frokost. Får du i deg nok fett til frokost holder du deg mett i timesvis med et veldig stabilt humør og arbeidsvilje. Jeg kan spise et stort måltid til frokost og skippe lunch, veldig praktisk også. Slipper man å bli fristet av alt de selger i eventuelle kantiner/butikker.
Husk at dette er egentlig en livsstil. Dette er noe du skal holde i årevis forhåpentligvis, da burde du sette deg regler for hva du kan og ikke kan spise. Hvis lav-karbo brød er "lov" så er det veldig lett å plutselig ta litt ordentlig brød en mandags morgen du er ekstra trøtt. Så plutselig spiser du 2 grove lapper til kvelds en dag du har hatt det ekstra hardt. Så 3, 4, 5 osv. Hvis man ikke prøver å faktisk forandre på tankemåten og vanene sine så er det veldig vanskelig å holde lav-karbo dietter(les: livsstil) i lang tid.
Kutt all knekkebrødet i hvert fall. Og spis 2-3 solide måltider med fett :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.