Det er noe jeg ikke forstår:
Hvorfor kan man ikke drikke melk på ketolyse? Det er jo ikke så mye karbohydrater i det. og så lenge man teller karboene? Eller er det "skjulte" karber der ved at noe blir spaltet til karber eller noe?
Det er vel helst sånn at 4 kh pr. dl melk utgjør ganske mye, man drikker vel som regel noe mer enn 1 dl. Om man drikker ett glass på 2,5 dl melk til frokosten har man brukt opp 10 g kh av dagskvoten og om man ligger i ketose og ca. 20 g kh har halve kvoten gått bare på det.
Man bare må ikke ha noe som helst, bare hjernen som lurer deg, og du er sjefen. Si nei ;)
Dessuten så drikker man ikke bare 1 dl melk, man drikker gjerne ett glass eller to, og om man er som meg, som utelukkende har store caffe-latteglass så ville det blitt mye melkessukker;)
Melkesukker er av de enkleste sukkerartene du finner, og behøver ikke spaltes en gang, det går rett i blodet og gir en veldig blodsukkerstigning. Hvorfor ikke bruke fløte i stedet? Ikke bare har det mindre melkesukker, det har også fett i seg som kan være med å bremse blodsukkerstigningen.
Jeg tåler ikke melk, og jeg tror vel heller ikke at vi er ment å innta det, og i hvert fall ikke i de mengder vi gjør i Norge. Forskjellen på magen min før og etter at jeg kutta ut ren melk er enorm!
Lag deg eggemelk, det smaker omtrent som kaffe latte.
Kaffe med fløte er også godt, kaffe med krem er godt ;)
Kaffe med fløte og kaneldryss er godt... kaffe med krem og splenda/sukrin/suketter....:) - hvis man mååå ha noe søtt....
Personlig liker jeg best ren, sterk kaffe. Bruker fløte hvis jeg synes jeg har drukket for mye kaffe... :rolleyes:
Jeg drikker 1-2 latter for dagen, men jeg bruker soyamelk, ca. 0,75-1 dl. i hver latte. For å få vekk litt av soyasmaken hiber jeg også i en skvett med fløte. Jeg har ihvertfall ikke gått ut av ketose av dette! :)
Litt off-topic, men følte jeg måtte kommentere.
Melkesukker er et disakkarid bestående av et glukosemolekyl og et galaktosemolekyl, så det må definitivt spaltes før det tas opp i tarmen. Det er enzymet laktase som har denne oppgaven, og det er jo dét enzymet de med laktoseintoleranse mangler/har lite av. Hadde melkesukkeret gått rett i blodet, hadde man ikke hatt intoleranse for det;)
Men ellers enig i at det gir hurtig blodsukkerstigning og ikke er bra for oss, altså:D
Ups. Jeg var visst litt rusten i kunnskapen min i går. Det er seff fruktsukker (fruktose) og druesukker (glukose) som er monosakkarider, ja, og galaktose -men det finnes ikke i fri form (er det ikke en del av laktose, da?). Men sorry. My bad!
Hehe, no biggie;)
Stemmer, galaktose finnes ikke i fri form, men som den ene delen av laktose.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.