< Tilbake til oversikten

Melk

hønselovisa sa for siden:

Det er noe jeg ikke forstår:
Hvorfor kan man ikke drikke melk på ketolyse? Det er jo ikke så mye karbohydrater i det. og så lenge man teller karboene? Eller er det "skjulte" karber der ved at noe blir spaltet til karber eller noe?

Jeg savner cappuchinoen min!:(

Cherry sa for siden:

Det er melkesukker i den.

Gerd sa for siden:

Melkesukkeret som gjør at melk er fy på ketolyse og ketose-kurer :ja:
Og sukker skal vi ikke ha. :)

raindew sa for siden:

men er det slik at hvis man mååååå ha noe, så er h-melk best siden det er såpass fett? eller er det også fyfy?

Gerd sa for siden:

Like ille all søtmelk på ketosekurer :ja:

hønselovisa sa for siden:

men.. nå er jeg treg her.. Det står jo at det er bare 4 arbohydrater eller noe i melk.. Kommer melkesukkeret i tillegg?

Gerd sa for siden:

Nei det er melkesukkeret :ja:

TrillTrall sa for siden:

Det er vel helst sånn at 4 kh pr. dl melk utgjør ganske mye, man drikker vel som regel noe mer enn 1 dl. Om man drikker ett glass på 2,5 dl melk til frokosten har man brukt opp 10 g kh av dagskvoten og om man ligger i ketose og ca. 20 g kh har halve kvoten gått bare på det.

Cherry sa for siden:

Man bare må ikke ha noe som helst, bare hjernen som lurer deg, og du er sjefen. Si nei ;)

Dessuten så drikker man ikke bare 1 dl melk, man drikker gjerne ett glass eller to, og om man er som meg, som utelukkende har store caffe-latteglass så ville det blitt mye melkessukker;)

Photobscura sa for siden:

Melkesukker er av de enkleste sukkerartene du finner, og behøver ikke spaltes en gang, det går rett i blodet og gir en veldig blodsukkerstigning. Hvorfor ikke bruke fløte i stedet? Ikke bare har det mindre melkesukker, det har også fett i seg som kan være med å bremse blodsukkerstigningen.
Jeg tåler ikke melk, og jeg tror vel heller ikke at vi er ment å innta det, og i hvert fall ikke i de mengder vi gjør i Norge. Forskjellen på magen min før og etter at jeg kutta ut ren melk er enorm!

Iset sa for siden:

Jeg ville heller brukt litt fløte ja. Fløte kan du bruke på ketolysekuren.

Og da snakker vi kremfløte, ikke mat- eller kaffefløte ;).

Stor&amp;liten sa for siden:

Oi, der fikk jeg første smellen, har ikke kommet lenger enn side 27 i boka :knegg: Kommer til å savne kaffe latte, men det får heller gå ;)

lese videre

Gracella sa for siden:

Lag deg eggemelk, det smaker omtrent som kaffe latte.

Kaffe med fløte er også godt, kaffe med krem er godt ;)
Kaffe med fløte og kaneldryss er godt... kaffe med krem og splenda/sukrin/suketter....:) - hvis man mååå ha noe søtt....

Personlig liker jeg best ren, sterk kaffe. Bruker fløte hvis jeg synes jeg har drukket for mye kaffe... :rolleyes:

Cherry sa for siden:

Hvis jeg mååå drikke kaffe...så drikker jeg fløte med litt kaffe i :P

Stor&amp;liten sa for siden:

Søt kaffe liker jeg takk og lov ikke. Kaffe med krem eller fløte høres jo igrunn godt ut :) Eggemelk må jeg søke opp hva er :rolleyes:

Ellers er jeg glad Amerikano også, og det går mest i det. Bare at akkuratt til frokost pleier jeg å ta en latte, men det går nok supert uten også :D

Cec1973 sa for siden:

Jeg drikker 1-2 latter for dagen, men jeg bruker soyamelk, ca. 0,75-1 dl. i hver latte. For å få vekk litt av soyasmaken hiber jeg også i en skvett med fløte. Jeg har ihvertfall ikke gått ut av ketose av dette! :)

Cec xxx.

lifejack sa for siden:

Litt off-topic, men følte jeg måtte kommentere.
Melkesukker er et disakkarid bestående av et glukosemolekyl og et galaktosemolekyl, så det må definitivt spaltes før det tas opp i tarmen. Det er enzymet laktase som har denne oppgaven, og det er jo dét enzymet de med laktoseintoleranse mangler/har lite av. Hadde melkesukkeret gått rett i blodet, hadde man ikke hatt intoleranse for det;)
Men ellers enig i at det gir hurtig blodsukkerstigning og ikke er bra for oss, altså:D

Ups. Jeg var visst litt rusten i kunnskapen min i går. Det er seff fruktsukker (fruktose) og druesukker (glukose) som er monosakkarider, ja, og galaktose -men det finnes ikke i fri form (er det ikke en del av laktose, da?). Men sorry. My bad!

lifejack sa for siden:

Hehe, no biggie;)
Stemmer, galaktose finnes ikke i fri form, men som den ene delen av laktose.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.