< Tilbake til oversikten

Gode, vegetabilske proteinkilder

Coopteddy sa for siden:

Jeg sliter med å få i meg nok proteiner. Ble litt skremt da det gikk opp for meg at jeg burde ha 1 g protein mer kilo, og uten at jeg har finregnet på det kan jeg ganske sikkert si at jeg ligger langt under det.

Jeg er veggis, og har dermed ikke tilgang til proteinkilder som kjøtt. Spiser melkeprodukter og egg, men er ikke veldig glad i sistnevnte annet enn som "skjult ingrediens". Jeg gidder ikke en diskusjon om veggislivsstilen, ønsker bare gode tips til proteinkilder jeg kan spise.

En god kilde er jo bønner o.l., men de inneholder jo i overkant mye karbo. Jeg har spist mer enn hva man sikkert strengt tatt skal gjøre av dette, nettopp for å sikre litt proteiner. Samtidig skal man spise ekstremt mye bønner for å komme på 70 g...

Spiser jeg frokost er det hjemmelagede lavkarboknekkebrød (uten noe på, i bilen på tur til jobb...). Lunsj er salat (med alskens grønnsaker + bønner), mens middag er mer variabel. Spiser jeg ikke bønner til lunsj, er det bønner i middagen.

Det er jo ikke vanskelig å se at dette blir for lite. Så, gode tips noen? Og hva skjer på sikt om jeg fortsatt ikke får opp proteinnivået?

Gracella sa for siden:

Etter hva jeg har skjønt, så vil kroppen begynne å tære på egne proteinlagre (les: muskler) hvis den ikke får nok protein tilført utenifra.

To-tre egg om dagen vil gi 12 g x 2/3 = 24/36 g protein, så da er du i alle fall (nesten) halvveis :)
Dessverre aner jeg ikke hva annet som kan inneholde mye proteiner :o

Echo sa for siden:

Det er vel ganske bra med proteiner i noen av ostetypene også. Så dersom du tar en med 25% proteiner så hjelper jo det også veldig på.

Snopsnoken sa for siden:

Nøtter er jo ganske bra, det er 15 g protein per 100 g i valnøttene som står på pulten min. 50 g nøtter i løpet av en dag gir da 7,5 g protein, det hjelper som påfyll til f eks frokost og lunsj. Du må nesten lese næringsinnholdet, men mannen min spiser Skyr (en slags yoghurt) om dagen, mener det var 10 g protein per 100 g der, og veldig lite karber. Ellers er jo f eks broccoli/ blomkål med masse smeltet ost veldig godt. Det er utrolig hvor mye mer ost jeg kan spise når den er smeltet enn hvis jeg spiser rene osteskiver. For lenge siden smakte jeg en venninnes lasagne med et soyaprodukt som erstatning for kjøtt, det var veldig godt - finnes det ikke en del slike produkter som kan egne seg i gryteretter el.?

Photobscura sa for siden:

Ost, og særlig cc inneholder en del protein. Nøtter som noen sier. Og av belgefrukt så er det jo ikke bare bønner som er spiselig! Kikerterter har godt med proteiner i seg, og det er jo knallgodt! Hummus, eller å bare bruke det i gryter, samme med linser. At de inneholder en del karbo behøver du ikke å tenke så mye på. Som veggis vil jeg anbefale deg å gå litt dypere i materien og lese deg opp på GI. Det finnes forskjellige typer karbohydrater, og GI varierer ut fra flere faktorer, men hovedessensen er hvilken påvirkning det har på blodsukkeret. Og om du får i deg greit med fett så vil blodsukkerstigningen gjerne bli enda lavere.
Fedon er vel kanskje en av de filosofiene som lettest kan la seg konvertere til en veggislivsstil. Jeg prøvde Atkins som veggis, men da måtte jeg spise fisk til slutt, og det ble kjeeedeeeelig.

Coopteddy sa for siden:

Takk for gode tilbakemeldinger!
Panikken har dempet seg litt, og handleliste skrevet. :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.