Jeg lurer på om jeg får i meg nok fett i måltidene.
Eks.
Når jeg lager salat (enten kylling eller tunfisk salat) har jeg som fettkilde 1 ss olivenolje. Blir dette for lite?
Når jeg lager omelett (2 egg + 50g tunfisk) bruker jeg litt smør å steke med + at jeg heller 1 ss olivenolje på omeletten når den er ferdig. Er dette nok?
Synes generelt det ser ut som lite mat, 50g tunfisk og 2 egg hadde ikke holdt til et måltid for meg. 50g tunfisk kan da ikke være omtrent en håndflate for deg? Og 1 ss olivenolje synes jeg er lite. Blir du mett?
Her er vi 2 voksne, og vi spiser stort sett mere lavkarbo enn Lindberg anbefaler - dvs at vi spiser mere fett og mindre karber.
Vi bruker vanligvis over et halvt kilo smør i uka, og da kommer det i tillegg til fete nakkekoteletter, ribbe, kjøttdeig mm. Om jeg lager oljedressing til salat så går det nok med over en halv dl olivenolje. Men her blir det nok mere rømme/majonesdressinger.
Er en god stund siden jeg leste Lindberg, og det er andre her som kan mye mere.
Men fett gir metthet over lengre tid, og stabiliserer blodsukkeret. Så jeg synes du godt kan ha på litt mere ja. Og husk på meierismøret :)
Om jeg lager eggerøre f.eks av to egg og litt fløte, så spiser jeg omtrent bare halvparten uansett. Egg er VELDIG mettende for meg, så det kan jo hende det er det for TS også.
Om TS blir mett av maten så er det nok fett, er du fremdeles sulten så er det for lite fett. MEN, jeg har merket at det kommer også an på om du drikker noe til maten.
Jeg spiser ganske mye til hvert måltid, det er kansje bare fettet jeg er sparsommelig med.
Til alle 3 hovedmåltidene prøver jeg å ha 100-150 g kjøtt/fisk (=25-30 g protein).+ salat/grønnsaker
Når jeg lager omelett har jeg som proteinkilde 2 egg + 50g tunfisk + masse grønnsaker.
Spiser 3 hovedmåltider hver dag som innholder ca 25-30g protein i hvert måltid. + salat/grønnsaker. (+ en liten kveldsmat, som regel 1-2 dl cc med en neve mandler)
Syns vekta går litt sakte ned og tenkte kansje at det var/er pga at jeg bruker for lite fett...
Hvis du bare har 6-7 kilo å gå ned, så går det nok ikke så fort:)
En lett kropp trenger jo liksom ikke så mye næring for å holde seg i gang og da er det nok mer fornuftig å ta det sakte, hvis ikke så må du ned i veeeeldig lite mat og det har ikke kroppen godt av.
Jeg veier sikkert mye mer enn deg og spiser mer fett til hvert måltid. Men ikke så mye mer.
Jeg vet ikke helt om jeg blir mett eller ikke.....tror ikke magen min er helt i balanse og vet når nok er nok. Har overspist i så mange år, så hva som er en passe størrelse vet jeg (enda) ikke.
Men et vanlig måltid hos meg består av ca 100/150g kjøtt/fisk og dobbelt størrelse med grønnsaker/salat ( jammfør talerkenmodellen til Lindberg).
Ja Nelli, jeg skal ta av en 7-8 kg. Men skal også Følge Lindberg etter jeg er ferdig slanket.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.