< Tilbake til oversikten

Krise! Hvordan bruke JBKM uten å få klumper?

Festina lente sa for siden:

Jeg får ikke til å bruke JBKM uten at det klumper seg! :eek:

Jeg følger "oppskriften" og putter pulveret i rysteglass med kaldt vann og rister, men når det kommer oppi det varme klumper det seg likevel....:( Selv om jeg rører og rører...

Har forsøkt med varmt vann også - ikke nødvendig å si hva som skjedde da......

Hva gjør dere andre?
Hvilket blandingsforhold har dere mellom vann og pulver?
Rister dere til det blir en slags grå grøt?
Når putter dere det oppi resten, mot slutten av koketiden?
Er det mulig å putte pulveret direkte oppi maten? (Jeg leste i en oppskrift at noen gjør det).

Må løpe og røre i den (klumpete) rømmegrøten, men blir takknemlig for alle svar :D

arnakristin sa for siden:

Hei,
Når det gjelder grøt så bruker jeg stavmixeren…

Licota sa for siden:

Leste et tips, tror det var Photobscura, som pleide å ha den i en tesil. Sånn du har løs te i når den skal trekke i vann. Så dunker hun litt i tesilen mens hun rører til hun får passe tykkelse. :)

Krøllerellerei sa for siden:

Jeg fikk ikke heller det der til, så jeg kjøpte meg en stavmikser. Jeg ble lei av å spise "gele"-klumper.

Godt å se at det ikke er bare jeg som plages - felles skjebne felles trøst, er det ikke det de sier? :D
Stavmikser har jeg, så kanskje dette må testes ut ved neste grøtlaging. "Freser" dere bare stavmikseren nedi grøten etter at dere har puttet jbk-melet i da, eller?

Høres ut som en god idè - dunker hun melet oppi den varme maten da? (Det hadde vært deilig å slippe all den ristinga og styring). :)

Krøllerellerei sa for siden:

Ja, det er ganske gøy! Lager kul lyd når det durer gjennom.

Licota sa for siden:

Ja, det blir på samme måten som når du skal sile melis over en brownie. :)

:d :d

Areola sa for siden:

Jeg får aldri klumper lengre, jeg fant ut at jeg måtte bruke mer vann i forhold til jbkm' slik at den blir mer flytende når jeg har den i :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.