Jeg synes jeg har fått så mye høyere hvilepuls etter at jeg la om kosten. Pleier å ha 60 i hvilepuls, nå har jeg 85 og jeg "kjenner" pulsen på en måte i brystet/nederste del av halsen i perioder. Er det noen som har noen erfaring med det? Skulle vel tro at det burde vært motsatt...
Ja, jeg ser at det i hvertfall er en til som har opplevd høyere hvilepuls. Rådene går på at det nok er helt i begynnelsen av kuren, men det er jo ikke det for meg. Jeg har jo holdt på i tre mnd og det har oppstått de siste ukene. I tillegg har jeg problemer med oppoverbakker og trapper. Må ta pauser og lårene kjennes stive/som om de er fulle av melkesyre. Dette går over med en gang jeg er på toppen så melkesyre er det vel neppe. Jeg veier 62 kilo så det er ikke det at jeg har så fryktelig mye å dra på heller.
Jeg går jo på betablokkere som senker både blodtrykk og puls (blodtrykket kan forklare det at jeg må stoppe i oppoverbakker), så pulsen burde jo ikke bli høyere selv om jeg nå kanskje er overdosert på betablokkerne. (Har ikke høyt blodtrykk, tar medisinene forebyggende for migrene).
Jeg er også en sånn som alltid har hatt "unormalt" lav hvilepuls, til tjukkas å være. Opplever at den blir høyere de gangene jeg er i ketose over litt lenger tid, men ikke så voldsomt som fra 60 til 85 da..
Når man går på lavkarbo, vil etterhvert hjertet klare å jobbe på den måten den skal jobbe på, altså optimalt. Dermed vil man oppleve f.eks økt makspuls. Det ville da ikke være underlig at man opplevde høyere hvilepuls, ville det vel?
Men lav hvilepuls er jo et sunnhetstegn? "En lav hvilepuls indikerer at kroppen får nok oksygen med minimalt hjertearbeide."
Er det noen som har noe dokumentasjon på at høy puls er sunt?
Jeg skal til legen i neste uke, det er bare det at jeg ikke er særlig interessert i å fortelle at jeg går på ketogen diett. Jeg tenker jeg prøver å trappe mer ned på betablokkerne og ser hvordan det går. Så får jeg be om en liten sjekk av både det ene og det andre. :)
Jeg vet ikke så mye om hvilepuls osv... men en kommentar på det at du "kjenner" pulsen... det kan jo ha sammenheng med at du har mye mindre polstring i kroppen nå... enn du hadde før? ;)
Jihæ, det ser ut til at mysteriet er løst! Overdosering av medisinene mine igjen. Har halvert betablokkerne mine for gang nummer to siden jeg startet og nå kommer jeg opp bakken og trappene igjen. . Hvis det fortsetter i dette tempoet så kommer jeg til å bli kvitt alle medisinene mine på kort tid!
Hei
Kunne noen tenke seg å delta i en undersøkelse om hjertebank/flimmer?
Vi oversetter tekster om emnet og trenger frivillige til å lese det og delta i et intervju om hvor lett eller vanskelig det var å forstå teksten.
Vi gjør dette for at det skal bli lettere for de som opplever hjerteflimmer å få god og enkel informasjon om emnet.
Hilsen Inger Berit
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.