< Tilbake til oversikten

Oslo Maraton!

Twoflower sa for siden:

Jeg var "dum" nok, i et heller svakt øyeblikk, å la en venninne melde oss på en distanse i Oslo Maraton i september:eek: Hun, i motsetning til meg, vil nok kunne greie å løpe de 10 kilometrene vi skal gjennom, men tør nesten ikke tenke på hvordan det vil gå med meg:o
Er det noen flere som skal være med på dette, eller har noen erfaring med denne distansen? Det jeg er litt bekymret for, er om det er en tidsfrist på hvor lang tid man kan bruke på 10 kilometer. Jeg prøvde å gå inn på hjemmesiden deres, men fant ikke ut noe der. Jeg håper vel egentlig bare at jeg ikke blir den eneste som ikke tenker å løpe hele distansen, så jeg ikke blir gående helt alene :D
Jeg vil nok ikke ha noen problemer med å komme meg gjennom hele løypa, men er definitivt ikke i form til å løpe noe særlig. Så jeg får prøve å trene meg opp til iallefall rask gange:rolleyes:
Og ja, jeg vet, lovlig sent å begynne med opptrening nå, når det bare er noen uker igjen til jeg skal i ilden :p

wollafruen sa for siden:

Jeg er påmeldt til halvmaraton (21 km).

Det er fire uker til løpsstart, du klarer fint å få gjennomført 10 km om 28 dager :) Legg opp til 2-3 løpsøkter pr uke. La det være minst en hviledag mellom hver økt. "Dag 2" er langkjøring i moderat tempo. Jogg/løp mest mulig, gå hvis nødvendig, men press deg selv opp i joggefart så mye som mulig. Det skal dog ikke gå FORT, du skal kunne prate i korte setninger mens du holder på. Type "Fint vær i dag"-lang setning, uten å forgå av pustebesvær ;) Dag 1 og 3 er kortere tempoøkter, her kan du gjerne kjøre intervall. Varm opp, løp 2 min full spik gå ett minutt. Gjenta x antall ganger til du har løpt så langt du skal. På 4-5 km kan du legge om til intervall av typen løp 4 min, gå ett minutt.

Uke 1 (starter i morgen):
Dag 1: 2,5 km
Dag 2: 5 km
Dag 3: 2,5 km

Uke 2:
Dag 1: 3,5 km
Dag 2: 6 km
Dag 3: 4 km

Uke 3:
Dag 1: 5 km
Dag 2: 8,5 km
Dag 3: 4 km

Uke 4 (søndag denne uka, er løpsdagen)
Dag 1: 4 km
Dag 2: Løpsdag.

Lykke til!

Twoflower sa for siden:

Takk for oppmuntrende ord :)
Jeg skal nok greie å komme meg gjennom hele løypen uten alt for store problemer, selv om jeg vet at jeg ikke kommer til å løpe så mye. Men gå fort kan jeg jo gjøre :D
Jeg sendte en liten mail til arrangørene, og ble betrygget av at det ikke er noen tidsbegrensning på å fullføre, så ser ikke så mørkt på galskapen lengre :p

wollafruen sa for siden:

Ikke lenge igjen nå :)

Jeg har aldri vært med før. Bør man være kjent med løypa på forhånd? Jeg er ikke kjent i Oslo...men regner med at løypa er "inngjerdet"?

(..sånn at man ikke roter seg bort...om man skulle havne litt..bak..?)

Twoflower sa for siden:

Nå er det ikke lenge igjen nei :) Jeg skulle sikkert hatt bedre tid til å forberede meg, men jeg har som mål å komme meg under to timer..da er jeg iallefall sikker på at jeg greier det :rolleyes:
Og da har jeg et veldig bra mål å jobbe mot til neste års maraton..og jeg har en tid det ikke vil være vanskelig å forbedre :p
Jeg er heller ikke kjent i Oslo, og for meg å prøve å se på løypetraseen og memorisere den, blir egentlig bortkastet når jeg ikke vet att fram på Oslo uansett:D
Så jeg regner med at løypene er inngjerdet på de aller fleste områdene, for de må jo tenke på sikkerhet for de som løper/går.
Ellers håper jeg bare på godt vær, og flere enn meg som skal gå 10 kilometer

:goodluck:

Licota sa for siden:

Hvordan gikk det i dag? :)

Twoflower sa for siden:

Det gikk faktisk over all forventning for min del :)
Jeg var spent på om "alle andre" ville være langt foran meg siden jeg ikke akkurat er i form til å løpe så alt for mye :p
Men jeg løp faktisk en god del av løypen..og jeg kom ikke sist i mål :D
Så det ga mersmak til mer, og tror jammen jeg skal melde meg på til neste år og :)
Men da skal jeg iallefall begynne opptreningen i god tid..sånn som nå :rolleyes:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.