< Tilbake til oversikten

Proteiner

tjeldberg sa for siden:

Har ikke helt skjønnt greia med proteiner. Så vidt jeg kan skjønne så er det ikke gunstig å spise for mye proteiner, fordi det ikke er bra for ..... Husker ikke helt, var det nyrene?

Men er det snakk om prosent av kosten for en dag som ikke bør overstige en viss andel, eller snakker vi antallet proteiner?

Har enkelte dager opp mot 40% proteiner, spesiellt på de dagene da jeg ikke får spist så mye av ulike grunner.. tidsklemma som de jo så fint kaller det. Det går jo selvfølgelig ut over mengden fett.. men fisk eller koteletter er lettvint og rask å spise kalde.. sånn i handa, så da blir det til det, dersom jeg må gjøre ting rett etter jobb. (Har som oftest diverse rester i kjøleskapet). Å nu er kroppen min så vant til mine to måltid at er liksom ikke sulten utenom, uansett hva de består av, av lavkarbo da.

Det jeg lurer på er jo om jeg kan evt spise noe proteinfattig og høy fettholdig mat for å minske prosentandelen proteiner på kvelden, dersom jeg burde. Som avokado, eller må jeg prøve å kutte ned på mengden proteiner..

Ps, grønnsakene får jeg med frokosten, da har jeg bestandig god tid.. er jo ikke trøtt på morran lengere! Fine lavkarbo maten!

Kitt sa for siden:

Her kan du lese litt om det dr. Torkil selv sier om proteiner:

tjeldberg sa for siden:

Det var ikke så veldig oppklarende egentlig, det sa meg at kosten i hovedsak ikke bør bestå av proteiner men fett. Dette visste jeg. Men de ganene kosten mitt har bestått av hovedsaklig proteiner, så har også kaloriinntaket mitt vært under 1000 den dagen.. men jeg har kunn sett på prosentandel.. ikke antall..

Men om jeg veier 100kg så er ikke 100g proteiner mye? Tror det har vært det høyeste jeg har inntatt.. tror.. skal prøve å følge med det også.

Går uansett nedover på skalaen, og er i ketose.. så jeg var bare litt bekymret helsemessig og ikke med tanke på vekttap.

tjeldberg sa for siden:

Men uansett takk for svar!! :cool:

Ja å overse skrivefeilene mine.. sparer rettskrivinga til skolestart..

Matglad sa for siden:

Jeg har akkurat satt meg litt mer inn i dette med proteininntak. Selv gikk jeg ned masse i starten i ketose. Hadde da ikke fokus på proteininntaket. Sørget for å være i ketose og syntes jeg spiste masse fett. Etter en stund bråstoppet vekten. Jeg har prøvd mye for å knekke koden, uten å ha blitt så klok.

Nå har jeg imidlertid fått litt tips fra en ernæringsterepeut ang inntak av proteiner. Hun anbefalte at jeg spiste 1 gram protein pr ønsket kroppsvekt. Og videre 1 gram protein pr kroppsvekt når vekten har stabilisert seg (dvs samme mengde). Så nå har jeg justert ned proteininntaket mitt og ersattet dette med fett.

Dette var litt i forhold til vektreduksjon som du jo skrev ikke var det viktigste. Går du ned i vekt er det jo foreløpig greit det du gjør. Kan være nyttig å tenke på hvis du stopper opp før du er fornøyd med vekten. I forhold til helse, har jeg lest flere steder at det ikke er gunstig å få i seg for mye protein. Jeg merker at det jeg gjør nå er enda bedre for mitt blodsukker, så mitt forhøye proteininntak har ihvertfall ikke vært helt heldig for meg.

Lykke til :).

tjeldberg sa for siden:

Hmm.. men det høres jo fornuftig ut. Går ned det nu, men 100 er jo uansett mindre enn jeg veier, men ikke akkurat ønsket vekt!!!!

Men 70 hadde vært usannsynlig bra, å kan jo kanskje være en ide å legge nivået der, kanskje jeg når målet litt letter også.. håpe :p
Antar at dersom en som er profosjonell mener at det vil være det lureste er å spise antall gram per kilo kroppsvekt, da kan det jo ikke være uheldig helsemessig heller.. :cool:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.