< Tilbake til oversikten

Risotto

frkDoug sa for siden:

Har lett lenge her inne etter ei oppskrift på "risotto" men fant ingen...så jeg eksperimenterte meg litt fram :)

altså, det du trenger er:

1 Blomkål hode
1 pakke bacon
1/2 løk
1/4 purre
en dæsj fløte (kanskje 1 dl eller 1,5)
smør til steking
100 g mozarella
Salt og pepper

Start med å finhakk løk og purre. skjær så bacon i små biter, kommer helt an på hvordan du liker de :)

Så tar du blomkålen å rasper den med et rivjern.

Stek blomkål, løk, purre og bacon til det blir gyllent, så heller du fløte over. la fløten koke ut, slik at den blir sausaktig. Jeg anbefaler at du bare tar litt og litt fløte, slik at det ikke blir for mye saus, for hele retten skal "henge" sammen, det skal ikke flyte fløte av dette....Kryddre med salt og pepper. Når fløten har redusert seg, kan du ha oppi blomkålen, å "koke" den sammen med resten. Dette tar bare et par min, koker du den lenger blir blomkålen for myk, å du får ingen tygge-motstand. Når dette er gjordt, har du oppi mozarellaen, og rører godt, til alt har blandet seg. Så, fix ferdig :) Jeg trur dette blir rååååågodt med litt revet parmesan i også, men hadde ikke noe for hånden akkurat nå...

Queen of Wands sa for siden:

Høres kjempegodt ut! Hittil har jeg og familien spist ulikt, men dette kan det hende det er et par til som kan like. :)

Kitt sa for siden:

:sikle: Må prøves til uka!

Gerd har en Grønnsaksris som også er litt risotto- aktig!

Idamor sa for siden:

Bare et spørsmål. Her skriver du at blomkål, løk, purre og bacon skal stekes gyllent, for så å helle fløte over dette.

Og litt senere skriver du at når fløten har redusert seg, DA kan du ha oppi blomkålen. Når skal egentlig blomkålen oppi?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.