Jeg sitter å lurer på en ting som jeg egentlig synes at jeg ikke har fått svar på. :confused: Ovennevnte produkter (Tittelen) er KH verstinger. Mais f.eks. har 12,6 pr 100g. Øvre anbefalte grense for Ketosedietten er 15 for kvinner og 20 for menn pr. dag. Hvis jeg spiser en salat så er det sjelden jeg har så mye som 100 gram mais i den. Det er faktisk ganske mye. La oss si at jeg spiser 50 gram (som fortsatt er mye) så holder jeg meg under anbefalt grense, forutsatt at resten av dagen også er 0 eller sammenlagt gir under 15/20 KH. Det skulle da ikke være noe i veien for å spise disse produktene forutsatt at vi holder oss under 15/20 KH ?
De fleste vil vel bruke karbe"kvoten" på litt mer variert kosthold enn noen skjeer mais, hehe.
Det er vel litt forskjell på hvordan karbohydrater fra f.eks potet i forhold til brikkoli påvirker blodsukkeret også. (raske/trege karbohydrater)
MEN, når du er på generell lavkarbo, så kan du tillate deg mere karber enn på f.eks ketolyse. Da kan du spise litt bønner/linser/erter/mais/rå gulrot... :)
Teoretisk sett kan man jo gjøre det, men mais inneholder visstnok stivelse, som er fyfy på ketolyse, så det kan man ikke spise. Man kan jo si dette med stort sett alle matvarer som har under 15 gram karber, og at man kan i teorien spise dem. Men det handler like mye om hva de 15 karbene for dagen inneholder :O)
Hei,
I og med at kh kvoten er så liten på ketogene dietter så er det viktig at man spiser riktig og rikelig med grønnsaker. Som flere her sier så synes jeg heller ikke det er en god ide å kutte ut essensielle grønnsaker for å kunne spise mais. …og gjør du det da bryter man jo grunnreglene for Ketolysekuren.
Du faller nok ikke ut av ketosen men de matvarene du nevner påvirker blodsukkeret mer enn de tillatte matvarene på Ketolysekuren. …og en av hensiktene med Ketolyse er å stabilisere blodsukkeret.
Mange av oss som går på Ketolyse har en tommelfingerregel om ikke å bruke matvarer/ingredienser som inneholder mer enn 5 kh.
Ok, takk for nyttig info. Da lærte jeg noe nytt idag. Heldigvis så har jeg holdt meg til tommelfingerregelen. Selv om jeg kanskje ikke har tenkt på det som en tommelfingerregel :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.