Datteren fikk i oppdrag å kjøpe 10 kg marinerte kyllingvinger i Sverige. Vingene var ikke marinerte og jeg har aldri klart å finne en marinade (ikke i nærheten engang) som er så smakfull som den man får kjøpt ferdig marinert. Derfor har jeg kapitulert og kjøper alltid ferdig marinert. Nå har jeg prøvd meg på olivenolje, tabasco, worchester og salt. Strødd på litt paprika også. Noen som har noen forslag til hva som blir godt? I og med at jeg trodde de var ferdig marinerte så hadde jeg ikke tid til å la de ligge lenger enn 30 min i marinaden heller. Fryktelig ergerlig :_oppgitt:, men stråler selvfølgelig mot datteren som har vært så flink og handlet.:D
Jeg elsker denne: Skall fra en lime
Juice fra 2 lime
3 fedd hvitløk, finhakket
1 ts spiskummin
1 ts paprika
1 ts salt
6 ss olje
Passer til ca 1 kg kjøtt.
Jeg har laget et kylling krydder jeg liker veldig godt.
1 ts salt 1 ts paprikapulver 1 ts chilipulver 2 krm spisskummin 2 krm sennepsfrø(støtes i morter) eller sennepspulver 2 krm malt ingefær 3 krm malt pepper
Har ganger oppskriften emd 10 og laget et glass. Så tar jeg 2-3 ss av denne blandingen, rører inn litt lime og finhakket hvitløk og gnir det inn på kylling vingene.
Nam nam!
Liker i grunn alt jeg:D
Det så spennende ut, men kryddermål har jeg ikke. Kan du anslå sånn ca hvor mye et krm er?
Takk for oppskrift, har ikke tenkt på lime:D
Jeg pleier å bruke olje som væske til marinaden. Finner sånn ca passe mengde i fht kjøttet jeg skal marinere, og dæsjer oppi litt til..
Deretter bokstavelig talt pøser jeg på med krydder, og det blir veldig på øyemål...
Pommes Frites Krydder (santa maria). Dette er det beste blandingskrydderet jeg vet om, og det passer til absolutt alt, unntatt kanskje grøt :p
Paprika
Spisskum
litt sort pepper
en dæsj cayennepepper
hvitløkspulver (som er et must i min verden)
evt løkpulver, dersom noen spisere er totalt antihvitløk
og piri-piri (sterk chili, som ikke gjør noen annen smak enn å gi hete!)
En liten dæsj karri gjør seg også gjerne. Blandes i hop og tømmes/pensles over.
Jeg har aldri tid til å stå der med målinger og styr, så det blir veldig på øyemål hele veien.
Det blir da også forskjellig fra gang til gang, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har følt at resultatet er blitt mislykket. Bortsett fra èn gang, da noen forståsegpåere blandet seg inn og forlangte honning oppi guffa - hvilket førte til svart skinn på alt.
Den svenske standardmarinaden får man forresten ofte kjøpt "løst" i butikken der man handler. Helt OK, men jeg synes det blir litt for lik smak på det man skal spise om man kjøper forskjellig kjøtt med samme marinade.
Det finnes også noen helt fantastiske grilloljer/marinader å få kjøpt på flaske i sverige. Usikker p åkbh innhold i disse, men det er vel helst ikke så mye...
Da skal dette utprøves neste gang jeg lager. Tror jeg skal dele opp i flere former sånn at jeg kan få prøvd ut mest mulig på en gang.
Det ble greit nok det jeg lagde til middag, men noen spesiell kulinarisk opplevelse ble det ikke. Liker ikke at kyllingvingene ser bleke ut når de er ferdige, litt ekkelt. Nå var det litt blekt her og der og skinnet fristet overhodet ikke.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.