< Tilbake til oversikten

Frø - Hvilke frø?

Nordica sa for siden:

Hei! Er ganske ny her og håper å få svar fra noen erfarne lavkarbo venner:-)
Hvilke frø/korn/nøtter er best å bruke i musli/brød?
Jeg spiser yogurt naturell/tyrkisk yoghurt sammen med bær og frø. Bruker linfrø, gresskarkjerner, solsikkefrø og loppefrø.
Kjøpte en candalopemelon i går og da kom jeg på at det må være høy næringsverdi i melonfrø? Noen som vet? Har noen erfaring med å tørke melonfrø selv. Det har jeg lyst til å prøve:-)
Ellers søkte jeg på Cocosa og bestillte på en nettbutikk i går. Fant ut at www.markensgrode.no har lave priser. Bestillte også sukrin, gresskarkjerner, adzukibønner, D3 vitamin og noen andre matvarer som ikke er i vanlig butikk.
Adzukibønner skal være en super bønne som setter i gang forbrenningen og kalles slankebønne i Østen. Noen som har erfaring?
Er veldig spent på svar. Synes det er gøy å lage mat og helst fra grunnen av. Skal bli spennende om lavkarbo virker på meg.

Photobscura sa for siden:

Det avhenge jo litt av hvilket karbonivå du legger deg på, men denne skal visst være god :)

Nordica sa for siden:

Tusen takk for svar, Photoscura:-) Den muslien skal jeg prøve! Ellers har jeg lest mange av dine fine og kunnskapsrike svar, bl. a. om vin og brennevin. Jeg er også en vinelsker:-)
Nå er jeg nesten i ferd med å gi opp. Har spist generell lavkarbo i 4 uker og har ikke gått ned mer enn et halvt kilo.

Photobscura sa for siden:

Takk for det :).
Vanskelig å si hva som er årsaken. Det er ikke alle som går ned like mye i starten, stort sett er det vannkilo som går av først, og fettforbrenningen kommer gjerne ikke i gang for fullt før det har gått en tre fire uker.
For å kunne si noe om hvorfor du ikke går ned så er det litt viktig å vite hvor mye du skal ned, om du har noen helseproblemer, og hva du spiser i løpet av en dag :).

Gracella sa for siden:

Hvor høy er du og hvor mange kilo skal du ned da? Hvis du er tilnærmet normalvektig, så vil du nok merke flere helsefordeler enn tapte kilo.

Nordica sa for siden:

Tusen takk for svar:-)
Jeg er 160 og veier 71 kg og 52 år. Har kuttet ut sukker, pasta, poteter, brød, mel, ris. Ikke vært i ketose, har heller ikke tatt induksjonsfasen. Spiser frø, yoghurt, bringebær, kjøtt. fisk, grønnsaker, nøtter, egg, ost, smør og fløte. Lager nesten all mat fra grunnen av. Er ikke glad i søtsaker, men veldig glad i vin.
Har lavt stoffskifte og tar medisin for depresjon.
Jeg håper å gå ned til 60 kg og har tålmodighet til å vente et år.
Tror dere at jeg må i ketose for å gå ned? Vurderer om jeg skal bestille tome hos dr. Hexeberg, men synes det er dyrt. Og egentlig kan jeg ganske mye selv. Har bøker av både Atkins, Fedon og Hexeberg og ikke minst dette forumet, men de fleste det står om skal ned mange mer kilo enn meg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.