< Tilbake til oversikten

Hvor lang tid før ketose avtar?

#1

psilocybe sa for siden:

Tittelen er noe dårlig formulert, men les videre, så skjønner du hva jeg mener.

Har nå gått på Atkins i halvannen uke, og ketostix-avlesningen ligger et sted mellom det mørkeste og nest mørkeste (ja, selv med bruk av light-brus og cavalier-sjokolader). I går var jeg i bursdagsbesøket til min søster, og vi ble da invitert med på en nyåpnet kina-resturant i nabolaget. Jeg valgte biff chop suey, og spiste den uten ris. Så vidt jeg vet, består retten av kjøtt, bønnespirer, littegranne gulrøtter, sjampinjong, samt et par andre grønnsaker og en del saus. Sausen var litt søt-aktig, så jeg regnet med at dette kom til å gi meg en liten knekk på ketostix'ene. Men, den gang ei.

Leste av i går kveld før jeg la meg, og nå i dag, rett etter jeg stod opp. Lilla-fargen er like mørk og kraftig som for et par dager siden. Så, derfor lurer jeg litt.. hvor lang tid pleier det å ta før en overdose karbohydrater lar seg til kjenne på ketostix'ene? Samme dag? Flere dager etterpå?


#2

Skorpia sa for siden:

Det tar normalt ikke lang tid før du er ute av ketose,kanskje 1/2 time etter at du har spist mye karbs.

Sikkert ikke så mye karb i kinamaten selv om den virka søtlig,og det kommer jo litt an på deg selv ,hvor stor forbrenning du har og hvor mye du pleier å spise;)


#3

HP sa for siden:

Da vil jeg bare si at du har vært veldig flink! :D

Om det måltidet var hele utskeielsen så vil det nok ikke være noe dramatisk utslag på ketostixen. Vil kansje ikke kalle det en utskeielse engang... Dessuten var det vel inntatt i løpet av 45 min? Da rekker vanligvis ikke kroppen oppdage det engang...

Utfordrer deg fortsatt til å nå den mørkeste, og holde den i 1 uke med kostholdet ditt... ;)


#4

psilocybe sa for siden:

Very well.. dag1, bildet tok jeg nå nettopp.

Frokost: to gg helsekli-skiver med smør, salat, salami, og en skive brie. Et glass Cola light lemon.
Lunsj: En 100g Stella-sjokolade med hasselnøtter, en 0,5l Pepsi twist light.
I kveld skal jeg ha middagsgjester, de får wraps med assortert fyll, jeg får fyll pluss bønnespirer (utmerket å "spe" maten med, ala poteter).


#5

cathrine sa for siden:

SÅNN FARGE PÅ STIXEN MIN VIL JEG OGSÅ HA!!!!!
Ble imponert...

cathrine


#6

psilocybe sa for siden:

Så, her var dag to. For at jeg ikke skal knipse syv bilder av samme ketostix, skal jeg nå holde den opp mot datoen på ba.no.

Frokost: 3x gg havrekli med smør, ost/paprika/tomat og salami/brie, samt en Rømmekolle med litt Canderel oppå.

Middag: 2 karbonadekaker, eggerøre med ost og spinat, litt rømmedip oppå.

Drikke: 1,5l Cola light lemon.


#7

Nille sa for siden:

You lucky guy !! Bare lurer på hvor du er hen "prosessen" ??? Det er ikke induksjon forstår jeg, siden du drikker Cola Light (inneholder aspartame fyfy, men hvis du ikke plages med "cravings" og ikke staller.....) og spiser sjokolade med nøtter.....

Hva slags wraps bruker du ? Har lett etter noen med lite karber, men finner ingen ! (Har tenkt å bestille fra LaTortilla på nettet, men det er dyrt !!)

Som du kanskje har lest bryr jeg meg ikke så mye om fargen på ketostix'en, etter at jeg for lenge lenge siden fant ut at de ble mørke hvis jeg drakk for lite vann ! Kjiiipt ! Og at jeg tok av selv om de var lyse og noen ganget stoppet selv om de var mørke ... m.a.o. ketostix forteller bare at det er ketoner i urinen og at du forbrenner "noe", ikke nødvendigvis at du tar av ! Det er en fin kontroll greie innimellom - men det blir lett hysteri !!

Lykke til uansett - du ser ut til å være velsignet med en alldeles ypperlig forbrenning !


#8

psilocybe sa for siden:

Dagens oppdatering.

Frokost: 3x gg helsekli med smør, salami og brie. Halvliterglass med Fun light (eplesmak, mmm).
Lunsj: Én karbonadekake, en 100g Stella-sjokolade med hasselnøtter, 0,5l pepsi twist light.
Middag: 1x gg helsekli med egg&bacon-salat (fra butikken, 2g karbo/100g), 1 boks peppermakrell med salsa. Ca. en halv 1,5l flaske med Cola light.


#9

psilocybe sa for siden:

Nille: er to uker på vei, så du kan vel kalle det induksjon, jo. Har vært på Atkins to ganger tidligere, og har funnet ut sånn ca. hva som funker og hvordan jeg reagerer på lightbrus, sjokolade og denslags.

Ang. wraps brukte jeg ingen, jeg spiste bare fyllet (kjøtt med krydder, paprika, sopp, salsa, tomat, rømmedip, etc..), men har tidligere brukt kokte kål-blader som innpakning. Funker helt greit, selv om det ikke akkurat smaker som det skal. :)


#10

Iset sa for siden:

så flott!!! jeg reagerer heller ikke på lettbrus:) drikker det hver dag.

hvilke ketosestrips er det du bruker? jeg bruker ketostix, og de er ikke like de på bildet :confused: haha det var da også en ting å henge seg opp i, det er jo samme greia.

mmm smakte Stella sjokoladen for en stund siden, den er såå god (før introen). tror ikke den hadde gjort det store utslaget på introen hos meg uansett, jeg har ganske lav metabolsk motstand, slik som deg. men jeg har bare en uke igjen så jeg skal alltids klare å holde meg litt til. gleder meg til introen er over, selv om det går ganske greit nå.

årh nå frista det med stella og cola light hehe.


#11

psilocybe sa for siden:

Ketostripsene heter Keto-diabur-test 5000. De tester for glucose og ketose, og jeg kjøpte den bare fordi de var tom for vanlige Ketostix. Litt dyrere, men pyttsann..

Stella er skikkelig snadder, men uff, så dyrt. Er litt overrasket over at en så god sjokolade ikke kan gi noe særlig utslag på ketostix'en, men jeg klager ikke. :)

Har forøvrig fått tips om at de har lavkarbo fersk spaghetti på Rimi, i en trekantformet pakke. Tror jeg skal ta meg en tur innom Rimi i dag, ja.


#12

Nille sa for siden:

Rimi here I come !!! Den pastaen skal prøves. ¨Det er noe av det jeg savner mest. Har funnet en grønnsak som heter spagetti squash. Det ligner på et gresskar. Det kokes i 40 min. og når man åpner det er fruktkjøttet strimlet som spagetti. Det smaker ikke som spagetti, men er dødgodt sammen med en karbonarasaus eller min spesiale Agli Aspargus. Fant den på en butikk som heter Helgø her i Stavanger - de hadde 4, etterhvert har jeg kjøpt alle (!) og nå har de ikke flere igjen....de visste ikke når de fikk inn heller.... Trist men leitt !

....så da er det Rimi isteden !! Takk for tipset !


#13

psilocybe sa for siden:

Atter en dag, atter et bilde. Denne gangen en smule lysere (hvorfor ser du under), men fremdeles hva jeg vil kategorisere som "mørk lilla".

Frokost: 3x gg havrekli, 2 med egg&bacon-salat, 1 med salami og gräddost. Halv liter med Cola light.
Lunsj: 0,5l Pepsi twist light.
Middag: strimlet svinekjøtt, østers-sopp og bønnespirer, surret i 3dl fløte og et par dæsjer med salsa (halvparten til meg, halvparten til samboer). Ca. 10 rosenkål ved siden av. Spiste en liten boks macademia-nøtter mens jeg lagde middagen og desserten. Halv liter med Fun light, den nye guava lemon (nam).
Dessert: en ikke helt vellykket (heinstad?) sjokoladepudding med vaniljesaus. Byttet ut lettmelk med vann og fløte, men resultatet ble relativt smakløst og vassent.

Så, jeg regner med jeg har fått i meg et sted rundt 30-35g karbohydrater, mot de vanlige 15-25.

Prøvde å få tak i pasta i dag, men de hadde ikke det på Rimi-butikken i sentrum. Regner med jeg kan få hun som tipset meg til å kjøpe et par pakker. :)


#14

psilocybe sa for siden:

Ble litt for sen i dag, og fikk ikke tatt bildet foran ba.no. Pytt, pytt.

Litt lys i dag også, men fremdeles innenfor 'mørk'. Har igjen spist litt mer karbohydrater enn vanlig, sikkert rundt 35g eller så.

Frokost: 4x gg havrekli, 2 med egg&bacon-salat, 2 med majones (sånn fin og dyr krukke, virkelig nammelig), salami og gräddost. Halvliter med Fun light.
Lunsj: 1l Pepsi twist light, 1 Stella 100g sjokolade med hasselnøtter.
Middag: Fahitas uten 'pannekakene'. Kjøttdeig med krydder som følger med fahita-pakken, inneholder en del karbohydrater (men er forferdelig godt), hjemmelaget guacamole (avocado + lime), salsa, mini-mais, rømme, ost. 1l Cola light.
Dessert: stivpisket kremfløte med varme bjørnebær til, samt litt søtningsmiddel.


#15

HP sa for siden:

Knallbra psilocybe! :)

Men den siste der er vel 2,5+... :cool:

kjekt det er noen som er "heldige" her!

Hvodan går det med vekten da?


#16

Iset sa for siden:

årh jeg blir helt sulten av å lese menyene dine, kan jeg flytte inn hos deg? :p

hehe du har de mest sunne lunsjene jeg har sett :eek: :p men så lenge stixen er lilla, så hvorfor ikke. jeg har omtrent samme metabolske motstand som deg, stixene mine er lilla hele tiden, selv om jeg drikker masse lettbrus, spser litt for mye kremfløte osv. herlig:) gruer meg ikke til å gå over i vedvarende akkurat:)


#17

ayliah sa for siden:

De stixene dine ser jo bare knallbra ut..og med det kostholdet...:p Har ikke vært i nærheten av så mørkt jeg da..men ikke sååå langt unna..idag(4 dag av introen..kan det se ut som den sniker seg opp på det mørkeste snart..lov å håpe??hihi;)


#18

Skorpia sa for siden:

Den blir nok mørk nok om du lar vær å drikke mye:)
Bry deg ikke om fargen:-) psilocybe er bare heldig og har stor forbrenning til tross for mulig insulinresistens.
Så lenge den viser farge er du i ketose.


#19

cathrine sa for siden:

Disse stixene dine kan jo gjøre enhver grønn av missunnelse!!! Jeg spiser ikke
sjokolade,gg-helseklibrød,light brus eller noe annet av det du bruker bare "rent kjøtt,vann,salatblader(M/litt agurk,paprika og purre),egg, litt fløte/smør og rømme men allikevel er stixen helt lys...Det er faktisk sånn at jeg har lurt på om det er noe galt med dem :confused: !!
So lucky you!!!

cathrine


#20

psilocybe sa for siden:

Vekten min vet jeg ikke, da vi ikke har en vekt i huset. Regner med jeg har gått ned 4-5kg, får iallefall kommentarer at jeg ser slankere ut.

Ikkeno bilde i dag, fargen har gått ned til temmelig nøyaktig ++ (på den skalaen som er på boksen min), uten at jeg har en helt god forklaring på det. Ingenting nytt og revolusjonerende har blitt spist i dag.

Frokost: 2x gg havrekli, 1 med majones, skinke og gräddost, 1 med egg&bacon-salat. Et par slurker Cola light (hadde det travelt).
Lunsj: 2x karbonadekaker, 1 50g Stella-sjokolade med crisp, 0,5l Pepsi twist light.
Middag: 3 relativt store kylling-lår. Ca. 1l Cola light.

Merkelig, merkelig. Forhåpentligvis er alt i orden i morgen. :)


#21

Kaja sa for siden:

Du er heldig! Jeg hadde vel mørk lilla bare et par dager i begynnelsen, men stort sett ligger jeg på + og ++ på skalane (bruker de samme stixene som deg). Men nå drikker meg MASSE vann. Kan du si noe om du drikker noe utenom all brusen du heller i deg? Det virker som du spiser skikkelig både til frokost og middag, men åssen klarer du å bare spise en sjokolade til lunsj? Jeg hadde ikke blitt mett i det hele tatt jeg... Men det er jo spennende å lese at det går an å gå ned i vekt med et så "usunt" kosthold (tenker på all light-brusen og sjokoladen). Hvis du ikke har vekt burde du i hvertfall måle deg! Skal bli interessant å høre hvor mye du går ned. Lykke til!


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.