Hei alle sammen. Jeg har nå holdt på siden 18.mai. Gått ned en del, men i sommer har jeg kost meg litt med feil mat. Ble maange dager med venner, og i starten var jeg utrolig flink, men etter flere kvelder på rad med å sitte å se på potetgull og sjokolade, ja så klikka det litt i hodet.
Gikk opp 2,5 kilo, men er allerde ned 1,5 av de.
For å komme til poenget: De første 2 mnd på lavkarbo var jeg sjelden sulten. Spiste 3 gode måltider og var fornøyd. Nå etter litt over en uke på ca 20 karbo om dagen, er jeg så sulten. Jeg blir sulten igjen etter 3-4 timer liksom. Kjenner det murrer i magen og jeg har lyst på alt mulig. Jeg er ikke så søtsugen, men bare på mat. Litt slitsomt, føltes plutselig litt ut som å slanke seg på lavkalori, og det vil jeg jo ikke. Noen tips? Tar ketolyse-tablettene, drikker vann og cola zero(som jeg har gjort hele tiden). Spiser mye fett og mye mat. Hmmm..Spiste middag for under 4 timer siden og har lyst på krem og bær nå....puh...
Blir kjempeglad for tips og råd,eller om noen har opplevd det samme.
Er du helt sikker på at du er sulten? Kanskje du bare er lysten? Jeg er det i hvertfall, ikke sulten men har lyst på noe å spise. Jeg begynte omtrent samtidig som deg. Jeg prøver å kjenne godt etter før jeg tar meg noe. Er jeg sulten så spiser jeg, men jeg er egentlig ikke så ofte sulten, bare fysen. Kanskje du ikke spiser nok fett, dersom du blir raskt sulten?:)
Grunnen til at jeg tenker at jeg ikke burde spise mer, er fordi jeg spiser ganske mye, og jeg vil jo ned i vekt. Har en del igjen kan du si.
Jeg tror jeg får nok fett, for bacon og andre fete kjøttvarienter er med daglig.
Jeg tror nok kanskje du har rett i at jeg er litt fysen altså,men ofte føles det som sult også. Skal prøve å drikke enda mer vann.
Er det noen som har erfaring fra at for mye ost gjør at man går ut av ketose?
Spiser litt fete oster.
altså.. Du trenger da ikke spise så mye??? En halv avocado f.eks? Eller en neve bringebær, ett eller to kokte egg, pluss at du drikker to store glass vann ved siden av... Det hjelper ihvertfall for meg. :)
Så fremt du tåler ost, så er det bare å spise. Enkelte ferskoster kan være litt uheldige, men for jevnt de fleste uten intoleranser så går det hvor bra som helst.
Det høres også ut på meg som om du er fysen, noe som ikke er så uvanlig etter en korterere eller lengre periode med sprekk, om du spiser like mye som før, og er i ca like mye aktivitet som før. Så kjenn godt etter, drikk litt vann etc. Det er ikke alltid like lett å skille mellom sult og fysenhet, men som Jorkla foreslår, så kan du jo bare spise litt om denne sulten føles for sterk, for det vil mest sannsynlig gå over over tid, og da kan det være greit å ty til nødløsninger i form av små karbohydratfattige og litt fete mellommåltider i en overgangsperiode enn å risikere å sprekke igjen fordi man føler seg sulten.
Ah - jeg hadde selv slik "oksehunger" etter ferien, men var litt hard med meg selv - og drakk heller vann enn å spise først for å se om det virkelig var sult. Og det endte med 4 knallharde dager - men nå er alt tilbake til normalen igjen heldigvis :)
Du må spise mer fett enn det du får i deg fra bacon og andre fete kjøttvarer. :D
Det må i hvertfall jeg. Jeg steker i cocosa og tar på ekstra smør både på kjøtt og grønnsaker. Lager bernaise smør for å få litt variasjon. Jeg bruker seterrømme og fløte flittig også i tillegg til alt det andre.
Tusen takk for alle svar og tilbakemeldinger.
Jeg skal virkelig prøve å tenke at det er forbigående, og ta bare litt mat om jeg er sulten. Så at jeg ikke var kommet i ketose heller,selv om jeg har spist riktig i en uke. Jeg gir ikke opp, og kjenner at lavkarbo gjør meg bedre. MEN jeg tror seriøst jeg har fått en lærepenge i forhold til "sprekk". Jeg tror fra nå av skal jeg virkelig tenke meg om før jeg spiser noe utenom lavkarbo-kosthold. Merker at kroppen ble helt utafor, og dette med å bli fysen og småsulten opplevde jeg aldri før sprekken.
Takk igjen for tips og råd. Må nok gå enda litt mer inn for at jeg har sluttet med dårlig kosthold en gang for alle.
Hei igjen. Dette innlegget datt vel litt ned, så vet ikke om noen leser dette. Uansett: Jeg har vært veeldig strikt på karbohydratene i 2 dager, og gjett hva: Sulten forsvant. Jeg spiser nå 3 måltider om dagen og klarer meg utrolig fint imellom. Deilig!!! Blir spennende å veie seg etter helga nå. Føler nesten jeg har vært på sukkeravrusning i noen dager.
Vil bare slenge meg på med en liten faktabit jeg sikkert får litt verbal juling for å komme med her. Flere studier har testet effekten på metthetsfølelse for å finne ut hvilken del av lavkarbokosten som gjør oss mette lengre. Med lavkarbo slipper man blodsukkerfall og påfølgende søthuger fra inntak av karbohydrater, men det er såvidt jeg vet ikke funnet noe empirisk bevis for at fett gjør deg mett utover effektene av mer stabilt blodsukker. Proteiner derimot er det som virkelig gjør deg mett, så jeg vil absolutt anbefale deg å slenge innpå f.eks. et par egg her og der om du blir sulten.
Garantert for lite fett. Du må nok tenne fettbålet igjen, og da bør du opp på minst 75 % fett i noen dager. Eks: Dag Viljen hev innpå en nakkekotelett med 1 hekto smør på :)
Fann dette på Wikipedia:
"I ein overgangsfase, når glykogenlageret er på veg ned og før ketosen har starta, vil ein kjenne seg meir eller mindre konstant svolten. Dette er kroppen sitt signal om at han treng meir energi, altså mat. Etter 3-5 døgn går kroppen inn i ketose og ein vil kjenne ein god energi i kroppen og ikkje lenger svolt. Dette gjev eit godt overskot til trening som aukar feittforbrenninga ytterlegare. Om ein får i seg noko som helst mat eller drikke som inneheld karbohydrater vil dette fylle glykogenlageret i kroppen att, og ein går ut av ketosen"
Dette er berre eit utdrag.
Dette er jo feil, da. Det vet jo majoriteten av oss her inne at langt de fleste kan spise i hvert fall 30 gram karbohydrater om dagen uten å falle ut av ketose, til og med mer, men dette går jo til hjerneføde, og lagres ikke. Og med det sagt så produserer kroppen ketoner i opptil et inntak på drøyt 100 gram karbohydrater om dagen, men det er som regel ikke målbart, det er dette som kalles blandingsforbrenning, men er man skikkelig teknisk på det, så er det fortsatt en form for ketose. Wikipedia kan man ikke alltid stole på :o.
Må også si... Jeg er også kjempesulten om dagen men vet ikke hva forskjellen er mellom sult og "lysten" som noen sa oppe. (Er det tråd som beskriver dette?) Jeg føler at jeg er sulten selv om jeg nettop har spist 500kalorier. Jeg tenker på mat hele tiden, noe som ikke hjelper til med studiene mine som krever mye konsentrasjon.
Jeg har spist 80%fett og mindre enn 30gKarb daglig i 5 uker. Det eneste jeg er usikker på er at jeg kanskje spiser for mye eller for lite protein. Jeg leste i en fagbok at man bør spise 120g protein de første 2 uker av ketose og så deretter ned til .8 av kroppsvekt og 1.0 hvis man trener mye. Lurer på om jeg spiser for mye eller for lite med rundt 100gdaglig (15-20%av kalorier fra protein). Jeg prøver å drikke 2 liter vann om dagen, kanskje jeg bør øke det?
Jeg vil ikke gå ned i vekt. Jeg begynte dette for å stabilisere blodsukker og for å kunne spise bare et par ganger om dagen istedenfor hele dagen som jeg har gjort i mange år.
Denne hjalp meg litt:
Er du virkelig sulten tenker du: Jeg må ha mat - finnes det noe jeg kan spise nå?
Er du bare fysen, så tenker du: Hva har jeg lyst på nå....?
Min syretest når jeg får lyst på noe om kvelden er å spørre meg selv om jeg vil spise noe jeg synes er ok, men absolutt ikke kjempegodt:
Kan jeg tenke meg noen skiver gulost med smør på..?
Svaret er som regel alltid nei, mens jeg stort sett alltid godt kunne tenke meg en sjokoladebit. Kan jeg tenke meg gulost med smør på, er jeg tydeligvis sulten, og da spiser jeg det.
Det blir litt vanskelig med det første siden jeg alltid tenker "hva høres godt ut? Hva har jeg lyst på?"
Men siste forslag er litt enklere for meg å prøve... Jeg tror jeg må tenke på svinfett... det klarer jeg nesten ikke å svelge. Hvis jeg vil spise det, så er jeg sulten. :)
takk igjen!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.