Ingredienser:
1,5 dl lunkent vann
25 g fersk gjær (0,28 kh)
1 ss Fiberhusk
1,5 ss olje
1/2 ts salt
40 g revet ost
60 g glutenmel (12 kh)
55 g bakemiks (4,4 kh)
Fremgangsmåte:
Smuldre gjæren i bakebollen, hell på fingervarmt vann (37-40 grader) og rør til gjæren er oppløst. Tilsett fiberhusk, rør om og la blandingen stå i ca 10 min.
Tilsett olje, salt og ost, og deretter melblandingen. Elt deigen kraftig (jeg elter i ca 10 min med håndmikser med eltekroker).
Del deigen i 5 "boller" og la de heve på stekeplaten i 40 min, med litt glutenmel under og plastfolie over.
Trykk de hevede bollene helt flate på brettet (de "blåser" seg opp i ovnen), bruker du plastfolien mellom bollene og hånda er det enkelt å få de flate.
Putt brettet rett i varm ovn (210 grader ved varmluft).
Skal du bruke pitabrødet med en gang steker du de i ca 10-12 min. La de hvile litt før du bruker en skarp kniv og skjærer en lomme i de.
Pitabrødene er også fine å fryse, da holder det å steke dem i ca 8 min før du avkjøler dem og putter dem i fryseren.
Ta brødet rett fra fryseren og inn i kald ovn. Sett ovnen på 190 grader (varmluft) og la de stå noen minutter.
Hvert pitabrød inneholder ca 3,3 kh.
Bilde nr 1: -deigen delt i boller, og satt på stekeplate dekket med mel -etter 40 min heving -trykket flate -ferdig
Bilde nr 2: -pitabrød med gresk kjøttkake, tzatziki, salat og tomat -pitabrød med ost, skinke, salat og tomat -pitabrød med roastbiff, salat, løk og remulade
Kan bakemiks erstattes med noe annet? F.eks. soyamel, soyaproteiner, glutenmel? Har veldig lyst til å prøve dette idag, har ikke tilgang til bakemiks umiddelbart
Samboeren min er i ketose, og han spiser ihvertfall bakst med gjær. Mener å ha lest at det ikke er noe i veien for å bruke gjær om man følger ketolyse, men at grunnen til at det sjelden er brukt er at det er vanskelig å få bakverk til å heve med endel av melerstatningene man bruker.
Jeg har ikke prøvd med noe annet enn bakemiks, men det er jo bare å prøve ;) Bakemiks inneholder vel litt hvetegluten, så hvis du bytter det ut med noe annet som ikke har gluten i seg, burde du kanskje bruke mer glutenmel pga hevingen..?? Og det kan hende du må bruke litt mer eller mindre mel enn det som står i oppskriften. Etter 10 min elting er deigen ganske fast, og slipper nesten bollen.
I og med at glutenmel er ganske dyrt ville jeg prøvd å minske oppskriften først, for å se om det går :) Del gjerne erfaringene dine her :)
Vet ikke hvor du bor, men du får tak i bakemiks i endel Meny-butikker :)
Ser at du bor på Kløfta, i følge forhandlerlista på ketolyse.no har de ketolyse-produktene på Meny Jessheim, og Meny Skedsmokorset, det er vel ikke så langt fra deg..??
Det er helt korrekt. Men siden vi ikke har bil, må jeg ta buss. 80,- . Men hadde litt flaks idag. Kjærringa skulle på jobb og hun jobber på jessheim, så da er problemt løst. :)
Når jeg bruker Hattings Pitabrød, vil brødene når det er ferdig stekt blåse seg opp. Gjør disse det samme hvis man tar de ut av fryser og legger de inn i ovn, ev. hvordan vet jeg når de er ferdige?
Du må bruke en skarp kniv og skjære en "lomme" i de.. Jeg har ikke tatt tiden når jeg har putta de i ovnen i dypryst tilstand, men jeg vil tro en 8-10 minutter.. Jeg bare kjenner på de, om de er varme ;)
De smaker nesten ingenting, så de "stjeler" ikke smaken fra det du putter inni ;)
Istedet for glutenmel eller bakemiks??
Jeg har ikke prøvd med noe annet, men vil tro at mandelmel ødelegger for hevingen (bruker du det istedet for glutenmel gjør det ihvertfall så det ikke hever)..pluss at mandelmelet er jo litt søtt.. Men halver oppskriften eller noe, og prøv ;)
Nå har jeg laget deigen din, fulgt oppskriften punkt til prikke, men synes deigen var mye våtere enn jeg hadde forventet. Er det korrekt? Jeg antok på forhånd at den ville være mer "barnerumpe" i konsisitens. Det blir interessant å se resultatet
Vi har testet disse i dag. Syns de ble litt vel flate/tynne, det var vanskelig å skjære en lomme i de.. Det har kanskje noe med at jeg blinkset og satt ovnen på vanlig instilling og ikke varmluft!? Men de smakte godt syns jeg, har prøvesmakt allerede.. og tror det blir en hit her.. må jo være utrolig praktisk til matpakken tenker jeg :)
Neste gang jeg baker de (blir sikkert veldig snart) skal jeg ikke trykke de fullt så flate og huske varmluft :)
Ja, man må få de tynne nok til at de ikke smaker "brød", men tykke nok til at man kan skjære i de ;) Jeg har hatt problemer med å lage "lomme" en gang, men da hadde jeg varmet opp pitabrødet fra dypfryst tilstand dagen før, og latt det ligge på benken.. Endte opp med å legge pålegget på toppen istedet ;)
Hvis du bruker vanlig ovn må du steke de ved ca 230 grader.:)
Det var kanskje her feilen ble gjort. Jeg brukte eltekrokene som fulgte med mikseren, men deigen bare surra seg rundt i toppen lissom og eltet seg egentlig ikke....gikk bare rund og rund...litt lav bolle og deigen sprutet rund..ble en smule grinete så det var nok grunnen til at jeg ga opp
Har fått de ordentlig til nå - supergode altså! :) Tror vi skal lage sånne og ha med på hytta i helgen :) Har hatt med i matpakke på jobb også - fikk faktisk litt misunnelige blikk fra høykarberne ;)
Fordi gjør trenger hvete eller rug (så vidt jeg vet) for å heve. Og når vi lager brød uten hvete eller rug så er jo gjøra bortkastet.. Derfor bruker vi bakepulver eller natron. :D
Dette ser spennede ut. når man kjøper bakemix på meny hva heter den?? får vel ta meg en tur til Meny. får man forresten kjøpt bakemix i sverige og hvis man gjør hva heter det?
Hei! Her er en tortillas oppskrift...
Tortillas - Homemade Low-Carb
Ingredienser:
1/2 kopp mandelmel (cup almond flour)
1/2 kopp hvetegluten (cup vital wheat gluten)
1 kopp soyamel (cup soy flour)
3 ss smult (Tablespoons lard)
1 ts salt
1 kopp vann
Mix almond flour, vital wheat gluten, soy flour and salt. Cut in lard until mixture resembles fine crumbs — like little peas (a pastry blender works well for this.) Slowly add water, 2 Tablespoons at a time, mixing well until ingredients form a ball. Cover and let dough rest for 20 minutes.
Divide dough into 16 equal pieces. Roll each piece into a ball. Sprinkle countertop with protein powder or a thin coating of oat flour. Flatten balls, one at a time, as much as possible then roll each flattened ball out into a circle approximately 6-inches in diameter.
Heat nonstick skillet over medium-high heat. Place dough circles in pan, one at a time. Cook just until lightly browned then turn over and lightly brown other side. Repeat with remaining dough. Store cooked tortillas between damp paper towels until done cooking all tortillas. These freeze very well. Reheat wrapped in damp paper towel for about 15 seconds or until warm and soft.
Makes 16 tortillas. 1.7 grams net carbs per tortilla. :)
Jeg laget disse en dag og frøs ned. Veldig godt som pitabrød.
Og nå klarte jeg ikke å finne på noe mat, jeg har vondt i halsen og null matlyst, men sulten.. Så jeg tok et pitabrød, tinte i mikro, delte i to pg laget to minipizzaer. Kjempegodt! Mye bedre enn vanlig pitapizza.
Pitabrød tror jeg er det jeg har savnet aller, aller mest disse lavkarbo-månedene mine. Snakket med samboeren om det senest i dag. Så da jeg fant denne tråden tilfeldigvis, fikk jeg nesten lyst til å grine... Må anskaffe glutenmel, og så skal dette prøves ut. Som jeg gleder meg!
Hvor får man tak i glutenmel og bakemix? Er det gluten i noe av disse produktene? Har en type glutenfitt grov melmiks, kan den brukes i stedet for bakemiks? Den heter Lailas Mjølmix grov, og er helt melk og glutenfri. det en del karbi i denne ser jeg, men blir ikke mye man skal bruke
Er masse karber i glutenfritt mel, glutenmel er det stikk motsatte, lite karber og masse proteiner.
Glutenmel fås kjøpt på helsekost, bakemix f.eks. ketolyse sin får du kjøpt på ketolysesidene på nettet.
Disse pitabrødene er gode! Jeg byttet ut bakemixen med soyamel:p, ble veldig gode som rundstykker også.
Da hadde det nok ikke blitt brukt i så mange oppskrifter her inne;). Spielberger soyamel har 3,1 karbo pr. 100 gram. Noen daglivareforretninger har soyamel, helsekost eller innvandrerbutikker. Men kan jo være lurt å sjekke næringsinnhold før du kjøper, så er du på sikre siden. For jeg vet ikke hvor mye det er i de ulike merkene som finnes.
Kjøpt to pakker med 250 g soyamel fra spielberger i dag. Fikk ikek tak i glutenmel, det var utsolgt. Så da må bakingen vente til jeg får tak i det. Det hever vel ikke med bare soyamel?
:DHei lagde disse i går til middag... Nydelig... :D
Jeg brukte tørrgjær. En halv pose.
Spiste 2 til middag med kjøttdeigfyll. skulle egentlig ha resten til middag i dag, men gubben spiste dem opp....... å ha n driver ikke me lavkarbo:)
Brukte pitabrødet i dag til å lage BLT.. ble nydelig.. lite karbo inneholder det også:):)
Jeg hadde:
pitabrødet 3,3 (delt i to)
kylling 0,0 (hel kylling filet)
bacon 0,0 ( 2 biter)
isbergsalat 0,2 (to blader)
majones 0,4 (ekte selvølgelig)
totalt 3,9 kh
Ikke mye karbo og mettende.... var fri for agurk og tomat, ellers ville jeg hatt det og på og da hadde totalen kommet på ca 4,6
Anbefales... Var Nyyyyyyyydelig....:D
Disse pitabrødene må være den besta oppskrifta jeg har funnet til nå...
Kanskje det bli burger til middag i morgen:):):)
Tja... Første forsøk ble litt brent gitt:o Glemte å føge med på ovnen. Men nå er de snart ferdige hevet og da skal forsøk nr. 2 bli med meg på kjøkkenet og nesa mot vinduet på ovnene.
Selv om de første ble litt brent kunne jeg fint dele dem og bruke dem som brød. De var kjempegode med bare smør og litt salt på.:p
Det blir ikke siste gangen jeg baker dem.
Iiiik!
Gammel tråd det her, men jeg forsøker for det! :D
Selvsagt velger vekten og ta kvelden, og nå er jeg helt blank i hue! Noen som vet hvordan jeg skal få målt opp 60 g glutenmel og 55 g bakemiks uten vekt? Kan jeg bruke målet på dl målet jeg har som også måler gram? :O
Oi, denne tråden må dyttes på. Disse var gode på smak, god og enormt luftig konsistens, ikke antydning til svampe følelse, og skikkelig sprø! Riktignok ble det ikke pitabrød hos meg, men rundstykker. Ny porsjon bakes i kveld! ! Jeg brukte en pose tørrgjær istedet, forresten.
Første gang jeg lagde dem ble de hule inni, ( men mer som hule rundstykker) men ikke alle de andre gangene...
MEN gode er de.. kan brukes til alt:)
Burgerbrød...
Blt
Minipizza ( delte dem i to, hadde fyll på dem og inn i stekovnen igjen)
rundstykker
pitabrød (off course hehe)
helt enig labomba..
brukes til "alt":):)
beste "brødmat"oppskrifta jeg har funnet til nå:)
ei anna oppskrift du burde sjekke ut er ostelasagnen om du ikke allerede har prøvd den.. nydelig godt, smakte jo som vanlig lasagne... å det er jo godt me brød tel lasagne, så det kan dem også brukes til:):)
Uhm ja ser nytten av bakepro... Mine ble rundstykker.. Litt sånn sprettballrundstykker :P Men jeg skar dem i to og laget pitapizza likevel jeg. Smakte godt!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.